Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Prof? ik als pure sang amateur zou het zo zelfs niet doen! Nu in het verleden zijn er wel meer barbaren die het deden met Certina’s ; De 25-661 waaraan ik bezig ben kreeg ook zo’n schokbehandeling!

1 like

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties, zeer leerzaam allemaal en leuk om te lezen.

Ik ga nu verder met een Atlantic Jumbo met een UT 6300 kaliber

1 like

Atlantic
Cal. UT 6300 N

Ligne: 13’‘’
Jewels: 21
Lift Angle: 49°
Frequency: 18000 vph
Period used: ~1965
Diameter: 29.4 mm
Hoog: 4.55 mm

Ik heb nog niet eerder een UT kaliber geservicet, het loopt even en staat weer stil, dus ik ga een servicebeurt voor deze knoeperd verzorgen, ik hoop niet te veel problemen tegen te komen en dat het lekker soepel gaat verlopen.

2 likes

Demontage is klaar, draait nu in de Elma.

Klaar voor montage.

Vraagje weer, voor ik verder ga met monteren heb ik een vraag die gaat over de steentjes in deze brug,

Het zijn twee steentjes die geheel afgesloten in de brug zitten, kan deze dus niet van bovenaf olie geven, is het nu de bedoeling dat er vooraf aan het monteren van deze brug een beetje olie aan de binnenkant wordt gegeven, er zit namelijk wel een oliepot, dus ik was van plan om een ietsiepietsie olie daar neer te leggen. Ik heb geen ervaring met UT kalibers. Alvast bedankt voor het antwoord.

1 like

Inderdaad en dan even doorprikken met een fijne naald zodat de olie er in loopt.

1 like

Oké Tim, een automatische oliegever zou nu wel uitkomst bieden, dan kan ik nu verder met monteren.
Bedankt voor de hulp, hoor.

Klopt maar je kan ook gewoon een naaldje of de originele tap van het rad gebruiken.

1 like

Maar uhhh Macx… je hebt echt wel grote stappen gezet hoor. Je levert keurig werk af.

1 like

Hoi Macx,

Ik herken het “gestuntel” met alle respect met een veer. Wellicht kan het helpen voor je de veer eruit haalt om eerst de arbre eruit te halen en de veer er met de hand uit te halen zonder arbre. Zo riskeer je geen vliegende onderdelen. Ik zeg je dit omdat ik ook al talloze keren op handen en knieën iets heb moeten zoeken.

Een afdichtingrrubber van een koelkast kan wonderen doen als je iets op de vloer moet zoeken.

Zelf plaats ik (ook automaat) veren met de hand. Ik heb vier sets met verenwinders en meestal past er geeneen.
Ontwikkel handigheid met het plaatsen van een veer met de hand. Modernere stalen veren vervormen niet zo snel meer en als je een nieuwe plaatst, zit die nog opgesloten in een metalen ring. Bovendien gaat met de hand soms sneller dan met een winder. Behalve als je een perfect passend haakje hebt, dan is het handiger…

Succes, je hebt al menig ter vuilnis veroordeelde horloges gratie geschonken en nieuw leven ingeblazen.

Groet!
Serge

1 like

Dankjewel voor je advies Serge,

Ik heb de veer er in gezet met de hand en het ging gelijk vanzelf, als ik dit eerder had geprobeerd dan had ik die ergernis van de opwinders van Ali ook niet gehad. Ik durf nu gerust veren uit de veerton te halen, want het terug met de hand erin zetten is geen probleem, ik had het nog nooit geprobeerd en dacht dat het niet ging met de hand, als je de eerste windingen erin heb zitten dan is de rest een fluitje van een cent.
Dat de arbor er nog inzat komt, omdat mijn laatste tutorial over veren die man ook de arbor erin liet zitten en dat ging goed, dus ik zag beelden van hem met die veer en dacht zo doe ik het ook, maar dat ging al gelijk fout. Dus eigenlijk een slecht voorbeeld gezien, maar ik doe het voortaan zoals jij zegt, de arbor er eerst uit, kun je ook gelijk kijken of ie er ook weer makkelijk in gaat, en anders het gat even wat groter maken voor je hem eruit haalt, dan heb je later geen probleem.

Fijn weekend Serge en eenieder die dit leest ook een fijn weekend en geniet ervan.

2 likes

Ja, dat is erg leuk om te zien als het na jaren stilstand weer gaat tikken, dit geeft veel plezier en een goed gevoel, dan denk ik idd, zo die hebben we gered, en mag nog een tijdje doorgaan, ik heb ook ontzettend veel respect voor de mensen van vroeger, voor de techniek en het vakmanschap, dat een machientje na 70 jaar nog zo goed zijn werk doet, daar heb ik veel bewondering voor.

2 likes

En dat zorgt nu ook voor een heerlijke hobby…

1 like

De Atlantic staat weer in elkaar, ik heb geen timegrapher data, helaas is bij het olie geven van het incabloc het deksteentje weg gesprongen en nog niet teruggevonden, ik heb gisteren een blacklight besteld en misschien kan ik het door middel van dat blacklight het steentje weer terugvinden, zo niet dan bestel ik een deksteentje type 921 onderkant bij Ebay, zo’n klein deksteentje kost toch nog 15 euro hé, ik heb in mijn voorraad reserveonderdelen wel deksteentjes maar een maatje te groot, het moet precies passen. Dus ik heb de Atlantic geheel in elkaar staan en later komt ook de data van de timegrapher.

Intussen ga ik verder met een PWC, een leuk horloge met het kaliber Felsa 294.

Ik heb zojuist de onderdelen los geschroefd en morgen ga ik verder met de service van dit horloge.
De veer is uit de veerton, als ik dat veertje zo zie dan is het niet veel bijzonders meer en kijk of ik een nieuwe heb liggen.

3 likes

Is dat het precieze typenummer van het steentje? Ik heb een paar dozen met incablocs en stenen liggen, kan eens kijken of die er tussen zit.

1 like

Radiumbommetje zo te zien.

Ik heb recent een oude Seiko Skyliner gevonden voor al niet teveel in ongeteste staat, waarbij de schade op de foto’s op het glaasje leek te zitten.
Eenmaal aangekomen blijkt het toch echt op de wijzerplaat zelf te zitten helaas.
Zou dit soort schade mogelijk zijn weg te poetsen/polijsten of op een andere manier te fixen zijn?

Het uurwerkje tikt wel gewoon gelukkig.

3 likes

Nee helaas, kan alleen maar slechter worden…

2 likes

Het is volgens mij dit type ENDSTONE INCABLOC 922.11
Diameter 1.1 mm piepklein dekplaatje

Emmywatch capjewel UT 6300

Wat vind jij van de opwindveer? is wel aan vervanging toe denk ik, of niet nodig?

Is het geen aanslag dan maar gewoon aangetast?

2 likes