Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Is aangetast, waarschijnlijk door vocht, dit krijg je niet weggepoetst.

2 likes

Ah. Dus de enige optie zou zijn om het zo te laten of de wijzerplaat geheel te vervangen?

2 likes

Inderdaad. Zoeken, misschien op ebay

2 likes

Vraagje:

Ik ben van plan om de oude blauwe slappe veer te vervangen door een nieuwe, ik ben nu halverwege door mijn voorraad heen met zoeken, en ik denk dat ik hier een veer heb die wel in aanmerking komt om te plaatsen, nu zijn de maten niet precies hetzelfde, wel de lengte, maar de hoogte is bij de nieuwe veer iets lager, namelijk 1.40 in plaats van 1.60, de dikte van de veer is bij de nieuwe iets dikker, namelijk 0.10. in plaats van 0.9, kan ik deze veer gebruiken?

Oef… ik zou het niet doen. Puur op cijfers:

hoogte x dikte³

Origineel: 1.6 x 0.09^3 = 0.0011664
Alternatief: 1.4 x 0.10^3 = 0.0014

0.0014÷0.0011664 = 1.200274348

Dus het alternatief is 20% krachtiger. En dat is dan puur op basis van afmetingen, zonder rekening te houden met een nieuwe veer die van krachtiger materiaal gemaakt is. Je zou zomaar even 25-30% of meer kracht op het binnenwerk kunnen zetten zo, met sleet en erger tot gevolg.

Afgezien daarvan is dat wel een serieus hoogteverschil, daarvoor alleen al zou ik opletten. 1.55 steken ipv 1.60 zou ik durven doen als het om een reddingsoperatie gaat waar het “dat of donorbak” is, maar 1.40 is wel al wat meer.

Welke diameter heeft de veerton? Ik heb wel nog iets liggen dat zou kunnen passen denk ik.

3 likes

Ik heb de veer er al inzitten, dan weer eruit halen? kan je naar aanleiding van de data van de timegrapher zien of de veer te sterk is? zo ja, dan ga ik door en kijken we wat de uitslag is.

Om de abre in de veer te steken heb ik nu dit stukje gereedschap gebruikt en dat werkt fantastisch.

Veer in de ton, nu verder met monteren. Ik heb twee foto’s gemaakt die hierboven staan om terug te kijken, maar ik denk dat het zonder foto ook lukt, ik ben benieuwd.

2 likes

Het zou wel eens kei hoge amplitude kunnen veroorzaken, tot prellen toe. Als de rest van de trein vlotjes loopt gaat er een pak meer slagkracht uit het anker komen. Of er verder iets te zien is in zo’n geval weet ik niet. Probleem is dat je dan niet kan weten of je trein goed loopt - alle kleine dingen die normaal een verlies aan amplitude zouden betekenen, worden dan met de brute kracht weggewalst. Maar ze zitten er wel nog natuurlijk, en met veel meer kracht en bijhorende slijtage er op. :thinking:

1 like

Dan ga ik de oude veer er weer inzetten, en hou ik deze veer voor een ander horloge. Dat lijkt me het verstandigst. De raderen heb ik er inzitten, het loopt lekker soepel, ik wil graag zien dat het uurwerk na de service in ieder geval beter loopt, ook met de oude veer, anders weet ik nog niks en word ik met de nieuwe veer misleid door zijn te hoge kracht.

Dus even een klein oponthoud en ga ik de blauwe veer er weer inzetten, ik kan nog even kijken of ik een nieuwe heb liggen die dicht bij de maten van de oude veer komen of iets lichter, nog beter dan sterker lijkt mij.

De raderen zitten weer op hun plaats, ik ga nu eerst even de oude veer weer terugbrengen in de veerton, de nieuwe is iets te sterk, weer veel geleerd voor de volgende keer.

Dus de dikte van 0.9 is belangrijk en is 0.10 eigenlijk altijd te dik.

De originele veer zit er weer in, lekker schoon en ingevet terug in de ton.

Klopt. Ik heb gisteren aardig lopen zoeken in mijn voorraad naar een vervangende veer.
Met de veer die eruit kwam liep het horloge te prellen ondanks dat het een oude veer was. Waarschijnlijk reageert het uurwerk anders op de huidige moderne oliën tov de “oudere oliesoorten” waardoor de veer te sterk werd. De dikte van de veer is echt heel belangrijk.
Ik had een nieuwe veer erin gezet en nog was die te sterk. Uiteindelijk een veer gevonden die hem wel deed lopen zonder prellen, maar iets te kort 280 ipv 300. Kortere gangreserve dus.

2 likes

Bij het monteren van de veerton zag ik dat het schroefje was afgebroken, waarschijnlijk moet dat gebeurd zijn bij het los draaien, omdat ik bijna klaar was en nieuwsgierig was naar de data van de timegrapher ben ik door gegaan met monteren, behalve het keyless gedeelte, maar voor de rest geheel in elkaar gezet, volgens de data loopt het redelijk in de boven en onder positie, de amplitude gaat zakken in de verticale positie en het gaat sneller lopen,

Ik heb de veerton zonder de opwindstift opgedraaid, met de hoop dat de veerton door de druk zou blijven zitten, zo kon ik in ieder geval de data bekijken met die oude veer erin, ik was erg benieuwd en vandaar dat ik het zo heb gedaan.
Nu kan het weer uit elkaar en leg de patine in de aluin, en dan over een paar dagen schroef ik er een nieuwe schroef in.

Ik zie dat het verticaal nu ook beter wordt
Foto komt straks.

2 likes

NIGEDO
Cal. UT 6300

ELMA CLEANING klaar voor montage

Veer zit er weer in en kan terug geplaatst worden
Veer met de hand terug in de veerton zetten gaat prima.

1 like

Vraagje:
Ik heb geen HP 1300 en gebruik 9020 voor hoge druk en langzame onderdelen en grease voor staal op staal zoals bij het keyless gedeelte, nu is mijn vraag, wat moet ik gebruiken bij de arbre? ik heb weleens wat grease gebruikt, maar soms ook een druppeltje 9020, wat is het beste om te doen?

Deze brug heeft drie steentjes waarvan 1 alleen via de binnenkant de olie aangebracht kan worden, dan dus een beetje 9010 met een oliegever op de oliepot en dan met een klein naaldje doorprikken, zodat de olie naar binnen stroomt.

.

Trein brug zit er weer op, alle raderen lopen weer soepel rond

Even storing aan de lijn, ik heb een beginnersfout gemaakt door de opwindveer verkeer in de veerton te plaatsen.

Het lijkt zo goed, maar de ton moet nog gedraaid worden, wat stom om daar niet aan te denken.
Ik heb niet naar de foto’s gekeken dan krijg je dat.

De veer met de hand erin draaien is best leuk om te doen, lekker relaxed werk.

Het is voor elkaar, de veer zit er weer in.

4 likes

Het uurwerkje is bijna klaar voor de timegrapher, nog de balans plaatsen en twee deksteentjes oliën en terugplaatsen, en het exit pallet oliën, een zeer precies en delicaat werkje.

1 like

Olie op de deksteentjes aanbrengen en terugplaatsen, in het begin maak je veel fouten en van die fouten leer je veel, een belangrijk ding is om je te ontspannen en vanaf het begin zeer secuur te werken, vooral ook met de slotjes, ze zijn zeer breekbaar, ik leg eerst een vel printpapier op mat, dat heb ik nodig voor het schoonmaken van de deksteentjes als het weer mislukt, als het mislukt moet je het steentje weer even door de alcohol halen en dat doe ik door een beetje alcohol op het papier te smeren met een klein kwastje en dan onder mijn vinger zit het deksteentje en dan door de natte vlek halen en paar keer over het droge gedeelte, dan is het steentje weer klaar voor de volgende poging.
Deze keer ging het redelijk soepel, maar wel een paar keer opnieuw moeten doen. Dus ontspannen en rustig blijven en goed voorbereiden.

Als het mislukt, er kan nogal wat fout gaan, dan doe ik het op de\e manier weer schoonmaken

De platte kant naar beneden en dan met je vinger het steentje door de alcohol halen en een draai over het droge gedeelte en dan is het weer klaar voor de volgende poging.

Ongeveer 50% van het oppervlak van het deksteentje moet olie bevatten en dan ook precies in het midden aanbrengen, dan blijft de olie daar op zijn plek en vloeit het niet weg.

Als het is gelukt til je het steentje een paar cm op en laat het vallen als het steentje naar wens neerkomt pak je het geheel op en plaatst het in de chaton en sluit het af met het slotje.

Nu nog het exit pallet, daar ietsiepietsie olie aanbrengen aan de kopsekant van het exitpallet en het escapewiel vijf tanden laten draaien, stoppen, en herhalen en dit doen tot je het escapewiel helemaal hebt gehad.

Ik heb het weer in elkaar staan en het is al volop aan het tikken, ik ben benieuwd naar de data.

Tot zo

1 like

De eerste beelden zijn binnen, ziet er belovend uit bij een liftangle van 52 haha. moet zijn 49, was ik even vergeten, maar het ziet er best redelijk uit.