Vragen over vintage horloges en zakhorloges

De eerste minuten na de service van dit uurwerk UT 6300 met liftangle 49
Ik ga het straks afstellen, nu eerst even een pauze.

3 likes

Ik zou hier nog graag een advies op willen ontvangen.

Hier met foto die bij de vraag hoort.

Hp1300 of D5.
Gewoon kopen, niet op bezuinigen.

1 like

Als ik de keus tussen die twee had zou ik waarschijnlijk eerder naar het vet grijpen, maar… ja, ik heb ook een potje D5 daarvoor :smile:

Same here, kost geen drol en doe je 100 levens mee.

Ik bestel het wel, maar ik ga niet wachten tot het binnen is, voor nu zou ik dan een beetje grease gebruiken, dat blijft meer op die plek dan 9020 denk ik. Dus bestellen HP 1300 en D5.
Is D5 en HP 1300 hetzelfde soort olie?

Ik ga even een paar foto’s maken van de performance van de UT 6300, het loopt nu een paar uurtjes
dus kan het nu wel afstellen.

Deze regulator heeft geen pinnetje op de kloof liggen om af te stellen, alleen boven het balanswiel waar de balansveer zit is een mogelijkheid om te draaien naar + - dus goed uitkijken dat je niet uitschiet en de balansveer beschadigd.
Na een paar uurtjes bezig te zijn geweest met de afstelling is dit tot nu toe het resultaat.

2 likes

Ik zou of D5 (mineraal) of HP1300 (synthetisch) doen. Het spul heeft in ieder geval dezelfde functie, alleen is HP1300 de moderne vervanger van D5.

1 like

Dankjewel Tim.

1 like

De beat error afstellen op de oude manier is geen grap, dus ik zou twijfelen of ik die hier zelfs zou proberen bijregelen. Maar de cijfers - chapeau, alweer, prachtige amplitude (in alle posities, en met weinig spreiding!) en maar 7 seconden verschil. Knap, knap werk. :clap:

1 like

Dankjewel voor de complimenten, ik word er bijna verlegen van,haha, nee hoor, maar nu ik er tientallen heb gedaan wordt het nu ook leuk, en probeer ook te verbeteren, vooral ook te letten op het olie geven, ik heb begrepen dat het oliën van de exit pallet erg belangrijk is en ook de gelijkmatige hoeveelheid op de tanden van het escapewiel, te veel is niet goed en te weinig ook niet, ik heb op youtube gezien hoe je dat kunt zien. Wat ik ook erg fijn vind, is dat ik nu geen opwindgereedschap meer nodig heb en de oude veren eruit kan halen zonder zorgen en deze weer met de hand erin draaien. En het hoeft van mij niet naar de 300, maar mijn streven is om met de oude onderdelen die nog goed zijn, een zo hoog mogelijke amplitude te halen met een zo goed mogelijke tijd. Dat duurt wel even hoor, doe je niet in 15 minuten.

Beat error, om die af te stellen, zou ik wel willen weten hoe dat moet, moet je dan de veer iets verplaatsen, zodat de swing precies gelijk is, maar daar heb ik nog geen tutorial over gezien dus dat komt nog wel een keer.

1 like

Vandaag ga ik deze Atlantic servicen, en de kast opknappen, het is vandaag binnengekomen en ik ga proberen wat glans terug te geven en dat het weer goed loopt.

ATLANTIC 17 JEWELS
AS 1188

Om de kast lost te draaien heb ik de kast klem gezet in een bankschroef, zo strak zat het vast.
Als ik kijk naar het bandje, dan zou het weleens het eerste bandje kunnen zijn wat nu nog aan dit horloge hangt, dus ik ga kijken of ik het bandje ook kan behandelen, zodat het er weer wat beter uit ziet.

Wat me blij verrast is het kaliber, een AS 1188 en wat er ook nog heel goed uit ziet, en ook een redelijke data van de timegrapher.

Ik ga nu begiinnen, tot straks.

4 likes

Onderdelen zitten in de Elma

De onderdelen zitten nu in de droogpot en intussen de kast even voorwassen in de ultrasoon plus de pinnetjes, zijn nog goed te gebruiken.

3 likes

Deze AS 2083 Automaat start niet meer op na transport. Deed het daarvoor wel. De kroon heb ik eerst opgewonden, daarna het horloge rondgedraaid, zachtjes heen - weer geschud. Doe ik iets verkeerd?

De kroon uiteraard weer teruggeduwd. Tips zijn welkom.

1 like

Op de rotor zat een haar van mezelf, op de foto. Die is alweer weg.

Wat bedoel je hiermee?

De montage is tot nu toe goed verlopen, ik heb wel wat oponthoud gehad met het terugplaatsen van de brug, de brug lag er goed op, maar de raderen wilden niet draaien, na een paar keer uit elkaar halen en toen zag ik pas waarom, en wat het probleem was, ik heb aan de plaatkant twee afdekplaatjes verwijderd en deze niet eerst teruggezet, dus het escapewiel zakte te ver door waar door het met zijn buik op de platine lag, direct de plaatjes voorzien van een druppie olie en teruggezet, en toen de brug erop gezet en toen zat het gelijk goed en draaide de raderen vrij rond. Ook met het terugplaatsen van de veer heb ik een flinke fout gemaakt, ik vond al dat in het begin dat lipje zover naar binnen lag. ik heb het nog met de pincet een beetje tegen de tonwand gedrukt en ben verder gegaan met draaien, tot het laatste stuk dat ging niet meer zo makkelijk, ik dacht wat is er in vredesnaam nu toch aan de hand, zat de veer binnenstebuiten, hahaha.
Een foutje is heel snel gemaakt, je moet niet alleen goed kijken en nadenken, maar zeker zijn dat wat je doet ook de juiste manier is.
Weer veel geleerd deze keer, van fouten moet je leren, toch.
Dus ik heb er wat langer over gedaan deze keer., maar het uurwerkje staat bijna weer in elkaar.

En deze veer ziet er goed uit, zeg ik als leek.

Wat steenjes terugplaatsen en het keyless gedeelte nog monteren en dan kan die naar de timegrapher.

Maar eerst even een pauze, even kijken wat uitgekookt heeft gebracht en lekker een hapje eten.

Tot straks

Hij doet het alweer.

Wat heb je nu gedaan dan dat hij het weer doet? Anders gezegd: wat scheelde eraan?

Ik had de stem niet goed bediend, denk ik.

1 like