Die spiraal ligt wel flink excentrisch hoor
Ik zie ook dat de veer iets naar links moet om in het center te liggen, ik zal kijken of ik het voor elkaar krijg, de data laat ook lage amplitude zien, op dit moment kom ik zo rond de 240 uit, het zou nu toch wel hoger moeten zijn na deze schoonmaak, wat ook een rol speelt is dat ik de veer verkeerd had opgerold in de veerton, dat zou best wel eens wat kracht reductie teweeg kunnen hebben gebracht, ik ga alles nog eens goed bekijken en de maat nemen van de veer, misschien een nieuwe erin en kijken of ik de balansveer iets meer naar het midden krijg zonder de veer los te maken.
Dat heb ik idd ook gedaan en het ligt nu iets meer in het center, maar de amplitude is nog laag, ik kom niet boven de 248 uit, ik kan het wel goed afstellen in de meeste gebruikelijke posities, dus plaat hoog en verticaal en daar tussen, dan loopt het wel wat te snel met de plaat onder. Ik kan het ook wel weer even uit elkaar halen en alle tappen en tandwielen bekijken en de steentjes opnieuw schoonmaken en oliën, ik wil graag wat hogere amplitude, ik heb er een nieuwe veer ingezet, maar de amplitude bleef aan de lage kant, toen heb ik weer de originele veer terug ingezet, dan hou ik de nieuwe voor een ander horloge. Ik weet eigenlijk niet wat een normale amplitude is voor een horloge van 75 jaar oud.
Mag ik daar dan nog een mening over horen?
Dikke prima hoor, voor zo’n oudje. Niet voor een nieuwe wellicht. Maar hij is ouder dan wij en wij lopen ook minder hard😅
Als alles netjes schoon en geolied zit en je amplitude blijft matig met een goeie veer dan zit je meteen in de moeilijkere regionen als je dat wil rechttrekken. Licht uitgesleten tapgaten, etc. 248 is prima voor een vintage vind ik dan, geen reden om er toch nog 10, 20, 50 extra te proberen uitpersen. Ik heb er eentje liggen die voor de dooie dood niet boven de 200 raakt, puur door sleet op allerlei punten - 1940s en maar 7 steentjes. Ik zou dan ook een sterkere veer kunnen proberen maar dan versnel ik de sleet alleen maar.
Ik ben het helemaal met je eens, het moet wel slijtage zijn, ik heb de originele veer weer terug gezet en het horloge verder afgemaakt, en hier is dan,
Nu 20 minuten bezig met de trein brug, ik voel dat ik even een break moet nemen.
Even relaxen, begin ik straks weer met de brug.
Als iets niet lukt, dan is het beste om te stoppen en later opnieuw te beginnen, is me verteld.
Bij deze brug kan ik niets zien door het steentje heen van het escapewiel
veertje ziet er wel goed uit, volgens mij.
Ik heb intussen ook nog een bezoekje gebracht aan Tradera, (beste plek om even te relaxen) en twee opknappertjes gekocht, daarna weer aan de gang met de brug en eindelijk is het gelukt, ik kon toch door het glas kijken, maar dan nog is het geen makkelijke brug voor mij om te leggen.
Het escapewiel had ik veel moeite mee, gewoonlijk, tenminste wat ik tot nu toe heb gezien is dat het escapewiel zich zelf plaatst, en rechtop gaat staan, hoef je niets voor te doen, bij dit type escapewiel met een heel lang tandwiel ging dat niet, maar dat bovenste rad daar zit een beetje vering op en daar heb ik iets naar beneden gedrukt zodat het tandwiel van het escapewiel recht bleef staan, toen kon ik eindelijk de brug aandrukken. héhé, nu eerst een hapje eten, tot straks
Het is jammer dat je af en toe een pauze neemt…
Nee hoor dat is maar goed ook. Ik word er zelfs moe van als ik ernaar kijk. Wat een tempo!
Je moet hem niet opjutten hoor… .
Ik doe niets, ik zit gewoon braaf te wachten.
Niets dan respect voor Wolter
Moet wel hoor, anders ga je te roekeloos worden, nee een break is erg belangrijk, als je dan weer begint dan is je kop weer leeg en kun je beter concentreren, maar je maakte maar een grapje en dat is ook leuk hoor, haha
Het heeft een beetje tegen gezeten, het uurwerk stond weer in elkaar, maar ik had geen tot heel weinig energie uit de veerton, met het opdraaien voelde ik al wat, dat het niet helemaal lekker liep, zeg maar, dus ik heb de kloof van de veerton er weer af gehaald en de veer bekeken, ik begon te twijfelen en ging kijken op de foto, die veer zit er toch wel goed in?, dus ik heb de veer er weer uit gehaald en opnieuw er in gedraaid, toen zag ik aan de binnenkant van de kloof onder de veerton een stukje metaal, en dat was schroefdraad van een schroefje van het keyless gedeelte, had ik daar een verkeerd schroefje erin gedraaid die iets te lang was en tegen de veerton was gekomen,
maar intussen had ik alles alweer uit elkaar geschroefd om alles te controleren, dus ik heb voor de tweede keer dit uurwerk in elkaar gezet en weer ging die trein brug niet zo makkelijk, wel iets sneller dan de eerste keer, maar toch gelukt en alles stond weer in elkaar, en toen op de timegrapher gelegd, en de data dat viel me toch tegen, bar slechte data, dus toen heb ik de steentjes van de balans weer opnieuw geolied, en op de trein brug zit ook een steentje van het escapewiel, ik had daar eerder al iets aangedraaid maar er gebeurde niets, toen heb ik daar iets olie op gedaan, later vond ik op de werkmat een driehoekig deksteentje, ik dacht, wat is dat nu!, waar komt dat vandaan, ik dacht dat is misschien wel van dat escapewiel, en ja hoor, dat driehoekig deksteentje hoort daar thuis, dus ik was alweer blij en wist nu ook waarom ik zulks slechte data zag, want met de plaat onder was het veel beter dan plaat boven, en nu we weten waarom is dat logisch, dus ik leg dat deksteentje bij de chaton om te kijken of het daarbij hoort en hoe dat dan er weer in moet, dus ik pak het driehoekig deksteentje op met mijn pincet, en floep, weg, sprint met een rotgang uit mijn pincet en is nu dus ook foetsie. Wel heel erg jammer dat ik het nu niet compleet kan afmaken, het uurwerk loopt en ik krijg binnenkort een blacklicht en ga op zoek naar de deksteentjes die weg zijn gevlogen. Ik ga morgen nog even zoeken en ik heb op ebay al gezocht voor eventueel een nieuw deksteentje.
En dit is de data van de Arsenal na servicebeurtje en zonder deksteentje van het escapewiel.
Dus het kan alleen maar beter worden haha, en voor de rest weer lekker gehobbyd.
Morgen weer een nieuwe uitdaging, om een automaat weer aan de gang te krijgen, maar daar vertel ik morgen meer over, Welterusten voor nu en tot morgen.
Balen van dat deksteentje zeg, ik snap de frustratie. Iedereen die weleens aan een uurwerk sleutelt, zal dit herkennen. Ik hoop dat je hem vindt.
En ja, het was een geintje, maar eigenlijk een verkapt compliment. Want ik lees dit draadje met heel veel plezier, met name omdat het continu doorgaat.
Grapjes zijn leuk en ik wist meteen dat het grappig was bedoeld.
Ik zit erover te denken om ook mijn kleding aan te passen, als nu zo’n steentje op mijn kleding terechtkomt, vind ik hem ook niet meer terug, kans is erg klein, als je een lange witte jas draagt, net zoals Kalle, dan glijd het daar makkelijk vanaf en anders zie je het eerder liggen.
Ook de omgeving zou je een wit laken overheen kunnen leggen. Ik moet dat nog eens bekijken hoe ik dat ga doen.