Die witte jas is 1 van zijn eerste tips voor beginners. Een witte stofjas. Zeker een goed punt ter verbetering van het proces. Ik heb een zit-sta bureautje als werktafel. En ik ben van plan om die in een soort cabine te plaatsen. Mijn mancave boven de garage wordt namelijk de kamer van mijn oudste dochter en dan houd ik toch nog een relatief stofvrij plekje voor mezelf in huis.
Tiny Office
Dit als voorbeeld van hoe simpel het kan zijn. Ik beleef erg veel plezier aan het rommelen en prutsen aan horloges. Nu nog met name quartz uurwerken en bandenwissels.
Het voordeel van die kleine ruimte leek me vooral het terugzoeken van weggesprongen onderdelen. Tot nu toe alles teruggevonden, op 1 G-Shock pushpin klemmetje/washer (?) na. Die vloog linea reacta het keyboard in van mijn laptop. Maar nergens meer te vinden.
En nu de drie schroefjes losdraaien? Ik vraag dit om zeker te zijn, ik heb in het verleden helemaal in het begin een keer een automatisch systeem uit elkaar geschroefd en niet meer in elkaar gekregen, vandaar mijn vragen.
Ik denk om nu het systeem los te krijgen, misschien de grote schroeven aan de buitenring los maken?
Bij het iets losdraaien van de vier buitenste schroeven kon ik het hele systeem optillen, dus om het systeem eraf te halen deze vier schroeven losdraaien?
Bij het iets omhoog tillen kwam, ik denk de klik los en zag dat de veerton begon te draaien, dus er zat wel energie in de ton, maar kwam niet bij het escapewiel.
Het ziet er wel een beetje roestig uit op die plek.
Voor de opwindveer heb je breaking grease nodig volgens wat ik hoor en lees over automaten, mijn vraag is, het kan dus alleen maar goed zijn als het is ingevet met breaking grease?
Je moet niet de veer hiermee insmeren, maar de veerton wand. Het is om slijtage te voorkomen bij het doorslippen. Dat slippen is nodig omdat de veer continue opgewonden wordt, ook als deze al volledig opgewonden is.
Dus de wand met breaking grease, de veer zelf met grease, ik ga eens informeren bij Van de Gevel, dat zullen ze daar wel verkopen.
Maar ik heb nu alle onderdelen in de Elma, kan dus niet afmaken, wel zoveel mogelijk, maar ik moet wachten tot de breaking grease in huis is, is er ook een Nederlandse benaming voor dit spul?
Ik ben vanmiddag verder gegaan met de demontage van de F1560, wat foto’s gemaakt, vooral van het
automaat systeem, gelukkig zitten er geen piepkleine tandwieltjes in, dat maakt het al een stuk makkelijker, maar toch wel wat foto’s gemaakt.
haha ja daar heb je gelijk in, dus wat gaan we nu doen?, in elkaar zetten en dan later een keer de veerton er weer uit voor het remmend vet, of wachten tot volgende week, dan haal ik het spul even in Tilburg, kan ik gelijk wat glaasjes mee brengen.
Als ik het nu in elkaar zet en dan de veer wel met grease invetten en dan niet de wand, wat gebeurt er dan?
1 rad wat er erg aan toe was is niet helemaal schoon geworden, dus heeft nog wat aandacht nodig, hoewel ik het in de voorwas heb gehad is de zwarte troep er niet helemaal vanaf gegaan, toch ruim tien minuten in de Elma gehad.
Ik heb het bekeken, maar ik kan beter even wachten met monteren van de automaat, als ik de automaat in elkaar zet zit ik straks met het probleem om het precies goed te leggen, nu de kloof kaal is kan het precies goed gelegd worden over de raderen en daarna de tandwielen en de andere onderdelen monteren. De veerton moet er eerst in, dus even oponthoud, maar dan ga ik volgende week verder met dit uurwerk, en ga nu even kijken naar een nieuwe gegadigde.
Te laat heb ik me gerealiseerd dat ik een penanker heb gekozen, ik had al foto’s gemaakt en aangekondigd dat ik dit horloge ging servicen.
Ik heb door gezet en ben gaan demonteren, aan de plaatkant kwam maar geen eind aan, zoveel onderdelen en dan ook nog een kalender die ik ook nog niet eerder onderhanden heb gehad.
Ik heb een twintigtal foto’s gemaakt en ik ga ervan uit dat ik het wel weer in elkaar krijg, we zullen zien.
Hier wat foto’s van de demontage het uurwerk EB 8021N