Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Elma is nog bezig terwijl ik hier aan het uploaden ben, nog 1 pot spoelen en drogen

3 likes

Is toch niet veel anders van opbouw dan eentje met een Swiss lever uurwerk.
Dat het een penanker is maakt dan niets uit. Alleen het escapewiel en het anker hebben een beetje een ander uiterlijk. De werking is hetzelfde.

2 likes

Onderkant is zover klaar, ik ga nu naar de plaat kant.

Vraagje:

Klopt het dat er geen deksteentjes op de steentjes van de balans zitten ? Gisteren heb ik de steentjes in de glazen potjes gekieperd, en ik zie geen deksteentjes, ik heb het potje nog even in de ultrasoon gezet, dan komt het deksteentje in een 5 seconde los, maar in dit geval in geen van de twee potjes kwam er een deksteenje uit.

Vraagje:

Ik heb al een paar keer gezien op Youtube dat daar de horlogemakers direct olie op de steentjes doen en daarna het afdekken met het afdekplaatje, is dat de juiste methode? Ik dacht dat de olie altijd op het afdeksteentje wordt aangebracht en dan het afdekplaatje precies boven de steentjes laten zakken zodat de olie op zijn plek blijft en niet wegstroomt.

1 like

Ik breng olie rechtstreeks aan bij het lagersteentje en de tap. Dan leg ik het afdekplaatje erop. Geen idee of dat dat goed is. Doe dat al vanaf het begin en heb altijd goede resultaten.

Incablocjes bij de balans bestaan naar mijn weten altijd uit twee delen. Daar moet een deksteentje bij zitten. Ze kunnen wel eens vastgekoekt zitten.

1 like

Er zit toch duidelijk een afdeksteentje op, ik krijg het er nog niet uit.

Het is los

20250511_211412

2 likes

Ik ga het verder in elkaar zetten, ik ben waarschijnlijk het slotje kwijt, ik zag het in het potje zitten maar is niet meer aanwezig in het potje. Zou het mogelijk zijn dat het is vernietigd door de ultrasoon? zo sterk is die van mij toch niet en dan het glas houdt ook nog tegen, maar het is er uit.
Het is een driehoekig slotje, dus maar weer eens zoeken op ebay. Dus waarschijnlijk kan ik ook dit horloge niet afmaken en wacht op een onderdeel, het slotje aan de plaatkant.

Een slotje heb ik besteld op ebay, 10 euro wel gratis verzending

Slotje plus chaton en deksteentje

Hopelijk komt het weer helemaal in orde

Vraagje:

Dit afgebroken schroefje kan dat ook met aluin er uit gehaald worden?

20250512_001933

1 like

Ik ben ook al eens spullen kwijtgeraakt. Spul zat zelfs in van de fijnmazige mesh mandjes. Veertjes zoals die voor de klik kunnen toch door de openingen heen bewegen. Die haal ik wel met pincet handmatig door een schoonmaakmiddel heel. Ik stop ze er niet meer in.

Maar, een ander doet het weer op zijn/haar manier.

1 like

Denk dat de arbre zelf ook van staal is dus dat je die ook op gaat lossen in de aluin.

2 likes

Ja, dat dacht ik ook, ik kan het proberen en anders een nieuwe bestellen.

1 like

Klopt met die veertjes, ze hangen dikwijls door het gaas heen.

Het center wiel van Lisona is vanmiddag binnengekomen, dus ik ga verder haar te servicen, ze moet nog door de Elma en dan weer in elkaar schroeven.

Nu ik weet dat ik ook de veer met de hand er in krijg ga ik die ook in de Elma doen.

Iemand bekend met dit merk?

Krijg er echt niets over gevonden, zou al eerder vermoeden dat het dan een reclamehorloge oid is geweest gezien het logo vooral.

2 likes

ChatGPT weet zelfs niets te vertellen over dit merk Liberna

1 like

Niet vaak dat ik 0,0 over een horloge krijg gevonden inderdaad

Toch bedankt voor het meezoeken :pray:

1 like

Ik ben al een tijd bezig met het zoeken voor de juiste onderdelen voor een Eterna bumper automaat cal 834, volgens mij heb ik gelezen dat er onderdelen van dat kaliber met elkaar gecombineerd kunnen worden, de kalibers 830 t/m 834
Weten jullie hier iets van?

Er is namelijk een Eterna 833 bumper automaat te koop voor niet al te veel geld, 126 € komt nog belasting en verzendkosten bij, maar als het past kan ik daar wel onderdelen vanaf halen.
Condition:
Pre-owned
“Fair, overall condition for its age. Not running, the balance complete is good though.”

links is de 834 en rechts de 833

dit is de 833

Dit is de Eterna 834

3 likes

Voor Eterna info kijk ik soms op Eterna Fanatic https://eterna-fanatic.com/
Daar vond ik: Calibre 833 - 834 - 1076 - 1077 - Eterna-Fanatic.com
Lijkt me voor een deel wel, ben geen expert maar misschien helpt het je verder…
Succes.

1 like