Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Dus de dikte van 0.9 is belangrijk en is 0.10 eigenlijk altijd te dik.

De originele veer zit er weer in, lekker schoon en ingevet terug in de ton.

Klopt. Ik heb gisteren aardig lopen zoeken in mijn voorraad naar een vervangende veer.
Met de veer die eruit kwam liep het horloge te prellen ondanks dat het een oude veer was. Waarschijnlijk reageert het uurwerk anders op de huidige moderne oliën tov de “oudere oliesoorten” waardoor de veer te sterk werd. De dikte van de veer is echt heel belangrijk.
Ik had een nieuwe veer erin gezet en nog was die te sterk. Uiteindelijk een veer gevonden die hem wel deed lopen zonder prellen, maar iets te kort 280 ipv 300. Kortere gangreserve dus.

2 likes

Bij het monteren van de veerton zag ik dat het schroefje was afgebroken, waarschijnlijk moet dat gebeurd zijn bij het los draaien, omdat ik bijna klaar was en nieuwsgierig was naar de data van de timegrapher ben ik door gegaan met monteren, behalve het keyless gedeelte, maar voor de rest geheel in elkaar gezet, volgens de data loopt het redelijk in de boven en onder positie, de amplitude gaat zakken in de verticale positie en het gaat sneller lopen,

Ik heb de veerton zonder de opwindstift opgedraaid, met de hoop dat de veerton door de druk zou blijven zitten, zo kon ik in ieder geval de data bekijken met die oude veer erin, ik was erg benieuwd en vandaar dat ik het zo heb gedaan.
Nu kan het weer uit elkaar en leg de patine in de aluin, en dan over een paar dagen schroef ik er een nieuwe schroef in.

Ik zie dat het verticaal nu ook beter wordt
Foto komt straks.

2 likes

NIGEDO
Cal. UT 6300

ELMA CLEANING klaar voor montage

Veer zit er weer in en kan terug geplaatst worden
Veer met de hand terug in de veerton zetten gaat prima.

1 like

Vraagje:
Ik heb geen HP 1300 en gebruik 9020 voor hoge druk en langzame onderdelen en grease voor staal op staal zoals bij het keyless gedeelte, nu is mijn vraag, wat moet ik gebruiken bij de arbre? ik heb weleens wat grease gebruikt, maar soms ook een druppeltje 9020, wat is het beste om te doen?

Deze brug heeft drie steentjes waarvan 1 alleen via de binnenkant de olie aangebracht kan worden, dan dus een beetje 9010 met een oliegever op de oliepot en dan met een klein naaldje doorprikken, zodat de olie naar binnen stroomt.

.

Trein brug zit er weer op, alle raderen lopen weer soepel rond

Even storing aan de lijn, ik heb een beginnersfout gemaakt door de opwindveer verkeer in de veerton te plaatsen.

Het lijkt zo goed, maar de ton moet nog gedraaid worden, wat stom om daar niet aan te denken.
Ik heb niet naar de foto’s gekeken dan krijg je dat.

De veer met de hand erin draaien is best leuk om te doen, lekker relaxed werk.

Het is voor elkaar, de veer zit er weer in.

4 likes

Het uurwerkje is bijna klaar voor de timegrapher, nog de balans plaatsen en twee deksteentjes oliën en terugplaatsen, en het exit pallet oliën, een zeer precies en delicaat werkje.

1 like

Olie op de deksteentjes aanbrengen en terugplaatsen, in het begin maak je veel fouten en van die fouten leer je veel, een belangrijk ding is om je te ontspannen en vanaf het begin zeer secuur te werken, vooral ook met de slotjes, ze zijn zeer breekbaar, ik leg eerst een vel printpapier op mat, dat heb ik nodig voor het schoonmaken van de deksteentjes als het weer mislukt, als het mislukt moet je het steentje weer even door de alcohol halen en dat doe ik door een beetje alcohol op het papier te smeren met een klein kwastje en dan onder mijn vinger zit het deksteentje en dan door de natte vlek halen en paar keer over het droge gedeelte, dan is het steentje weer klaar voor de volgende poging.
Deze keer ging het redelijk soepel, maar wel een paar keer opnieuw moeten doen. Dus ontspannen en rustig blijven en goed voorbereiden.

Als het mislukt, er kan nogal wat fout gaan, dan doe ik het op de\e manier weer schoonmaken

De platte kant naar beneden en dan met je vinger het steentje door de alcohol halen en een draai over het droge gedeelte en dan is het weer klaar voor de volgende poging.

Ongeveer 50% van het oppervlak van het deksteentje moet olie bevatten en dan ook precies in het midden aanbrengen, dan blijft de olie daar op zijn plek en vloeit het niet weg.

Als het is gelukt til je het steentje een paar cm op en laat het vallen als het steentje naar wens neerkomt pak je het geheel op en plaatst het in de chaton en sluit het af met het slotje.

Nu nog het exit pallet, daar ietsiepietsie olie aanbrengen aan de kopsekant van het exitpallet en het escapewiel vijf tanden laten draaien, stoppen, en herhalen en dit doen tot je het escapewiel helemaal hebt gehad.

Ik heb het weer in elkaar staan en het is al volop aan het tikken, ik ben benieuwd naar de data.

Tot zo

1 like

De eerste beelden zijn binnen, ziet er belovend uit bij een liftangle van 52 haha. moet zijn 49, was ik even vergeten, maar het ziet er best redelijk uit.

De eerste minuten na de service van dit uurwerk UT 6300 met liftangle 49
Ik ga het straks afstellen, nu eerst even een pauze.

3 likes

Ik zou hier nog graag een advies op willen ontvangen.

Hier met foto die bij de vraag hoort.

Hp1300 of D5.
Gewoon kopen, niet op bezuinigen.

1 like

Als ik de keus tussen die twee had zou ik waarschijnlijk eerder naar het vet grijpen, maar… ja, ik heb ook een potje D5 daarvoor :smile:

Same here, kost geen drol en doe je 100 levens mee.

Ik bestel het wel, maar ik ga niet wachten tot het binnen is, voor nu zou ik dan een beetje grease gebruiken, dat blijft meer op die plek dan 9020 denk ik. Dus bestellen HP 1300 en D5.
Is D5 en HP 1300 hetzelfde soort olie?

Ik ga even een paar foto’s maken van de performance van de UT 6300, het loopt nu een paar uurtjes
dus kan het nu wel afstellen.

Deze regulator heeft geen pinnetje op de kloof liggen om af te stellen, alleen boven het balanswiel waar de balansveer zit is een mogelijkheid om te draaien naar + - dus goed uitkijken dat je niet uitschiet en de balansveer beschadigd.
Na een paar uurtjes bezig te zijn geweest met de afstelling is dit tot nu toe het resultaat.

2 likes

Ik zou of D5 (mineraal) of HP1300 (synthetisch) doen. Het spul heeft in ieder geval dezelfde functie, alleen is HP1300 de moderne vervanger van D5.

1 like

Dankjewel Tim.

1 like

De beat error afstellen op de oude manier is geen grap, dus ik zou twijfelen of ik die hier zelfs zou proberen bijregelen. Maar de cijfers - chapeau, alweer, prachtige amplitude (in alle posities, en met weinig spreiding!) en maar 7 seconden verschil. Knap, knap werk. :clap:

1 like