Hebben ze daar nou écht zeven zeeën?
Heb niet naar plaatjes van Queen gezocht, maar vast wel
Een tijdje geleden in het concertgebouw van Göteborg ontdekte ik deze cd van de Zweed Kurt Atterberg, een vrijwel onbekende componist hier te lande. Hoe onterecht! In een tijd dat het volstrekt uit de mode was om symfonieën te componeren (tussen 1914-1960) deed hij dat naar hartelust (9 stuks…). Heerlijk onstuimige, melodieuze en warmbloedige werken voor groot orkest, denk aan zo’n man of 90), een combinatie tussen Richard Strauss, Gustav Mahler en Edward Elgar. Liefhebbers van filmmuziek komen bij Atterberg ruim aa hun trekken, want veel van zijn muziek zou je zó onder
films kunnen zetten.
Daarnaast vloeiden er nog vele opera’s, werken voor strijkorkest, strijkkwartet etc. uit zijn pen. Daarnaast was hij muziekrecensent, dirigent en een onvermoeibaar strijder voor betere financiële regelingen voor componisten. En dan te bedenken dat hij dat deed naast zijn full-time baan als directeur van het Zweedse patentbureau. En hij had ook nog een gezin…
Na de oorlog (de 2e) werd hem kwalijk genomen dat hij veel van zijn werken in première had laten gaan en had gedirigeerd in Hitler-Duitsland en werden hij en zijn werken min of meer doodgezwegen. Nu zijn er dan eindelijk twee series cd’s verschenen met de complete symfonieën van zijn hand voor uren luistergenot.
Om het compleet te maken, dan ook nog maar m’n Sex Pistols singletjes erbij:
C’mon everybody
Holidays jn the sun
Pretty vacant
God save the queen
Something else
My way
De eerste video clip was van Captain Beefheat, Lick My Decals Off Baby dat was volgens mij in 1972 en is in bezit van The Museum of Modern Art.
De Penny Lane video dateert al van 1967…
Subterranean Homesick Blues zou uit 1965 zijn.
De LP Subterranean Homesick Blues is als single uitgebracht op 8 maart1965. De videopclip is het openingssegment van de documentaire Don’t Look Back van D.A. Pennebaker die uitkwam op 17 mei 1967.
De Penny Lane filmclip was volgens Wikepedia voor het eerst volledig te zien op de BBC in het programma JukeBox Jury op 11 februari 1967.
En alweer een dag aan de late kant…
Vandaag een geweldig mooi optreden van Kane, opgenomen op 22 februari 2003 in Amsterdam.
Maak er een mooi weekend van.
Nice! Goeie plaat heb je er op liggen ook
Ik heb ook een oude Sony inderdaad. Mijn ‘setup’ heb ik in m’n tienerjaren bij elkaar geraapt en doet 't ruim 20 jaar later nog steeds prima
Dank, ik denk nu dat ik er wel meer lp’s had kunnen bewaren.
En komt mij heel bekend voor!
Zie dit toevallig in de tv gids voor vanavond.
Ik heb bewondering voor je fenomenale collectie: dat valt zowat onder categorie museum.
Heb je verzameling Beatles-singeltjes nog eens bekeken. Daar staat zoiets als de soundtrack van mijn prille jeugd. De hele dag door stond bij ons thuis piratenzender Veronica op, eerst nog met Cliff Richard, Fats Domino, Ricky Nelson, Trini Lopez en toen ineens die onvoorstelbare revolutie met de Beatles. Niet meer naar de kapper willen en zo. Ik geloof dat iedere noot van al die Beatles hits in mijn geheugen gegrift staat.
Dank je wel!
Een aantal jaren geleden had ik een website waar al mijn singles op stonden, www.singlehoesjes.nl, maar op een gegeven moment moest alles verhuisd worden maar een andere provider of host en zou ik al mijn hoesjes weer opnieuw moeten gaan uploaden. Daar had ik geen zin meer in en toen ben ik er maar met de website gestopt. Maar de verzameling heb ik nog steeds.
Fijn dat je ze hier in ieder geval met regelmaat etaleert!