Vrijdag Plaatjesdag 2025

Fijn weekend.

15 likes

Duke Ellington is een van de onbetwiste richtingbepalers van de jazz, en tussen de jaren twintig en zijn dood in 1974 heeft hij zeer veel werk achtergelaten dat over het algemeen de tand des tijds goed heeft doorstaan. Onvermijdelijk zijn er pieken en dalen in een ca. 50 jaar omspannende carriùre. Een onbetwist artistiek hoogtepunt werd bereikt in de jaren 1940-1942 toen het orkest werd versterkt door tenorist Ben Webster, een speler die zowel teder en lyrisch kon spelen als zeer aanvallend en agressief, bassist Jimmy Blanton, wiens technische en harmonische vernieuwingen alle na hem komende bassisten hebben beïnvloed en die helaas twee jaar later al overleed aan tbc, en componist en arrangeur Billy Strayhorn, die in veel opzichten zozeer het alter ego was van Ellington dat vaak niet meer te achterhalen is wie wat aan welk stuk heeft bijgedragen. Het ene na het andere meesterwerk werd op 78-toerenplaten ingespeeld, en hier zijn ze te vinden op twee cd’s. (Aan 1941-42 is een eigen dubbel cd gewijd.)

16 likes

SteeleyDan.

20 likes

13 likes

Dat was weer een lekker bonbonnetje tussen de chocalaatjes
:+1:

1 like

Het is toch nog vrijdag?
Oude wijn in nieuwe zakken, maar oh zo lekker.
Fijne weekend allemaal.

16 likes

Beste muziekvrienden,

Bewust nu geplaatst, zodat iedereen de tijd heeft om hier goed over na te denken.:thinking:
Ik wil (als dat mag) iedereen die hier regelmatig input levert aan dit topic, vragen om zijn/haar top 5 van albums kenbaar te maken.
Voor mij is Vrijdag Plaatjesdag een van de leukere topics op dit forum en zie altijd geweldige muziek voorbij komen.
Ik ben erg benieuwd wie mee wil doen en wat voor mooie muziek voorbij gaat komen.

Alvast mijn hartelijke dank voor moeite.:smiley:

Ik trap natuurlijk af. Mijn collectie bevat honderden cd’s waaruit ik moet kiezen. Voor mij heel lastig, maar ik ben er (voor nu tenminste) uit.
Mijn top 5 in willekeurige volgende.
1: Genesis - Selling England By The Pound
2: Yes - Close to the Edge
3: Coldplay - X&Y
4: Pink Floyd - The Final Cut
5: Jethro Tull - Stand Up
En natuurlijk een foto incl. Horloge.

12 likes

Leuke insteek, maar ben bang dat dit mooie topic dan al snel naar de grijze (offtopic) sectie verplaatst wordt. :man_shrugging:t2:

2 likes

Hoezo? Is maar eenmalig hé!
En je horloge niet vergeten natuurlijk

2 likes

Idd horloge erbij :+1:

2 likes

Vind ik een leuk idee! Ga ergens deze week even proberen daar wat tijd voor vrij te maken.

2 likes

Je dacht, ik maak het ff makkelijk met ‘slechts’ 5 platen
:crazy_face:

1 like

Haha, ik wou eerst 3 doen

1 like

Leuk idee, maar ik ga niet mee doen.
Ik hou het liever puur vrijdag plaatjesdag.
En bovendien iedereen die hier regelmatig langs komt weet precies wat mijn favoriete muziek is, na ruim 5 jaar.

4 likes

Ik trap vandaag af

18 likes

15 likes

Prettig weekend.

11 likes

Fijne plaatjesdag allemaal.

17 likes

Van de makers van ‘Dust in the wind’ maar dan totaal anders

Mooi weekend lieve HF’ers

18 likes

4 likes