“Red” uit 1974 is het laatste studio album van King Crimson in de 70er jaren en de band is inmiddels gereduceerd tot een trio: Robert Fripp, John Wetton en Bill Bruford. Die laatste twee zouden een paar jaar later UK oprichten, en je hoort duidelijk overeenkomsten tussen dit King Crimson album en het eerste UK album. Alle kenmerkende elementen van de voorgaande King Crimson albums vind je op “Red” terug, maar dan iets toegankelijker, maar ook iets steviger. Soms neigt het zelfs naar heavy metal, zoals bij het titelnummer.
Pas begin jaren tachtig keert een King Crimson vernieuwd weer terug met “Discipline”.
Vandaag draait mijn plaatkeuze om de legendarische Woodstock 2
Dit is voor mij het album dat de rauwe energie van dat iconische festival vastlegt.
De klanken van Hendrix, Crosby, Stills, Nash & Young en The Who brengen me meteen terug naar dat vrije, muzikale tijdperk en de rest.
Terwijl de naald over het vinyl glijdt, tikt m’n horloge rustig mee op het ritme van de jaren ’70.
Een perfecte mix van tijd, muziek en nostalgie.
De buren zijn de voortuin al aan het versieren dus ik kreeg inspiratie voor het leukste Kerstalbum welke ik heb.
Verder heb ik niet echt veel met Kerstplaatjes.
Hey, dat zijn wel 'n heleboel heel goeie artiesten! Een prima kerstplaat, zo te zien. Ja, ik begin er nu nog niet aan, hoor. We gaan het nog lang genoeg horen, die kersthits.
V-Discs waren platen speciaal opgenomen voor het leger om het moreel te versterken. Soldaten konden stemmen op welke muziek ze wilden horen. Een van de populairste bands was die van Woody Herman, een muzikaal wonderkind, die al op 13-jarige leeftijd volle zalen trok als klarinettist, danser en zanger. Zijn band van 1944 zat tjokvol jong talent en was razend populair, dus vele V-Disc opnamen kwamen tussen 1944-46 tot stand.