Uh vrijdag…Nog snel een oudje met een gouwe ouwe
Wow. Kan al tellen!
Moet wel een hele bijzondere zijn geweest voor dat bedrag…
Voor het slapen deze fenomenale jazzplaat. Ik draai wat vaker muziek in het (bijna) donker en dan komt alles veel meer binnen, zo ook Billie Holiday op deze opname(n) in februari 1958.
Voor mij is dit een echte luisterplaat door het verhaal dat de nummers aan elkaar rijgt en het gebruik van aanvullende geluidseffecten om dat te ondersteunen.
Een prima plaat om met koptelefoon van te genieten. Ben benieuwd hoe jij dat beleefd. Veel luisterplezier!
.
Ik had vijf singles voor 15 euro - Who, Small Faces en Yardbirds ![]()
Het zal in ieder geval door een paar speakers van een stereo-systeem gaan, maar ik heb het nog nooit eerder gehoord! Amused To Death van Waters heb ik ook nog liggen, ook nog nooit gehoord! Allebei had ik ze gekocht omdat Pink Floyd al bekend voor me was en ik was benieuwd naar meer.
Anyways, ben zeer benieuwd naar dat album.
Daar noem je voor velen direct zijn beste solo album. Amused to Death is zo’n heerlijk “opbeurende” Roger Waters-plaat
: geen losse nummers, maar een hier doorlopende vertelling over mediaconsumptie, oorlog als spektakel en morele verdoving. Echt een album om voor te gaan zitten.
De beroemde QSound-mix geeft het op een goede hifi een ruimtelijk, bijna bioscoopachtig effect, waardoor het nog filmischer binnenkomt. En met Jeff Beck aan boord krijgt de plaat ook nog dat karakteristieke, snijdende en emotioneel geladen gitaargeluid dat het geheel extra klasse geeft. Zo te lezen ga jij een mooi luisterweekend tegemoet ![]()
![]()
Iets te laat en bovendien een foto van gisteren
Kijk erg uit naar de “Last Waltz” Tribute tour van de Dawn Brothers later dit jaar!
Goedemorgen,
Voor sommigen is “Manuela” van Jacques Herb de ergste oorwurm van de nederlandstalige muziek (samen met het “Smurfenlied”), maar voor dit soort dramatische smartlappen heb ik toch wel een zwak. “Manuela” is oorspronkelijk een Duits nummer van Gunnar Welz. Het leuke is dat er toch wel een paar verschillen tussen de Duitse en Nederlandse Manuela zijn. In de oorspronkelijke Duitse versie geeft Gunnar Welz omdat hij zelf wat te veel gedronken heeft zijn autosleutels aan Manuela. Als Manuela dan wat te hard rijdt en een (voor haar) fataal ongeluk veroorzaakt, schuift Gunnar Welz alle schuld van zich af: “ich sagte noch zu ihr: Fahr bitte nicht so schnell”: ik heb ‘r nog zo gewaarschuwd! Jacques Herb is niet zo slap en neemt wel alle verantwoording: “Ik raakte zo verward en reed opeens te hard”, en: “Wat heb ik door mijn schuld haar aangedaan”
Saillant detail is ook nog dat de Duitse Manuela het niet overleefd: “Ich lag im nassen Sand und hielt noch ihre Hand und ihre Augen sagten Lebewohl". Daarentegen heeft de Nederlandse “Manuela” een open einde, hoewel dat niet erg hoopvol is: “De dokters vechten door, ze weten niet waarvoor”.
Toen “Manuela” een hit was, was ik een jaar of elf en Jacques Herb had een litteken op zijn kin en ik dacht toen echt dat dat nog een overblijfsel van het ongeluk was.
Hij werd op de single bijgestaan door De Riwi’s (Rian en Wilma, je verzint het niet).
De video hieronder is helaas van zeer matige kwaliteit, maar het energieke optreden van de Riwi’s onder de parasol is hilarisch!
Fijne dag