Waan van de dag?

Dat staat los van het feit of het een veblen goed is. Een eenmalige, spoedig weer vergeten korting, doet geen afbreuk aan de status. Verlaag de prijzen definitief met 50% en na een korte stijging van de vraag, zal de vraag ineenzakken.

1 like

Mogelijk, maar dan geldt in dit geval hetzelfde voor de Grand Seiko: op basis van de tijdelijke populariteit vanwege de tijdelijke korting kunnen we niet concluderen dat het géén veblen goed is. Daar ging het me ook primair om: dat we op basis hiervan niets kunnen zeggen over een mogelijk statusverschil met rolex.

Ook het argument dat rolex zulke kortingsacties niet doet, gaat niet op: het gaat hier om een verbouwingsactie waarbij niet-courante modellen voor een flinke korting worden aangeboden, en dat heb ik bij S&C bij zowel rolex als omega meegemaakt.

1 like

Ken je Rolex?

1 like

Ik spreek mezelf inderdaad een beetje tegen, de datejust is momenteel een beetje een hype, dus laten we al die Grand Seiko’s van de laatste tijd ook maar een hype noemen. :sweat_smile:

1 like

Ik kan uiteraard niet voor de andere NA’s spreken maar mijn aanschaf heeft niets te maken met de verbouwingsuitverkoop. Deze aanschaf is daarvoor gedaan en zover ik weet is mijn model ook niet in de uitverkoop geweest.

Ook was ik me niet bewust van een hype. Een paar weken geleden kreeg ik specifiek dit model live te zien van een forummember en ik was onder de indruk. Een paar weken later kreeg ik te horen dat hij te koop kwam. Na het vrijmaken van fondsen heb ik hem gekocht, gewoon omdat ik hem mooi vind en mooi vind passen in mijn collectie.

Ik herken me ook niet in de zogenaamde Grand Seiko vs Rolex of anderen strijd want ik geniet van allebei en mijn inziens is dat ook prima mogelijk.

Ik ben van mening dat men moet kopen wat men wilt met welke rede dan ook: emotionele, financiële, rationele, investerings, ondernemende etcetera Voor mij allemaal prima!

5 likes

Dit is best een intressante casus omdat we nu op een keerpunt zitten.

Grand Seiko had al enkele jaren mijn aandacht, maar ik kon me er niet overheen zetten dat er zo veel geld uit ging voor wat in essentie “gewoon een Seiko was”.

Little did I know, en waar je nog enkele jaren iemand moest kennen die naar Japan ging om een GS voor je mee te nemen, werd GS door het internet (en de mogelijkheid om macro shots te nemen) een stuk meer gewaardeerd voor wat het is, super goed afgewerkt, een redelijke vergoeding daarvoor, maar een bedrijf dat geen idee heeft wat marketing is (en ik bij nader inzien zelfs onderdeel van de charme vind - ik word zelfs een beetje moe van de zoveelste sportheld die uren op het veld staat te zweten, en de persconferentie doet met merk X om zijn pols, om je toch maar het gevoel te geven dat jij ook die winnaar kan zijn - ).

Grappig genoeg merk ik dat ik steeds minder aantrekkingskracht vind in de normale zwitserse merken, of het moet super high end afgewerkt zijn (maar dan is het weer onbetaalbaar), denk greubel forsey/dufour/laurent ferrier. DAT vakmanschap kan ik echt waarderen.

De normale merken (LVHM/Richemont) staan onder hoge druk om de winstmarges en afzet te vergroten, en dat moet ten koste van iets gaan. Dat merk je alleen al aan de afnemende kwaliteitsstandaarden (moet op 30cm met het blote oog er goed uitzien is nu het criterium)

Misschien is het iets te vaak gezegd, maar in de jaren negentig vond je instapmodelletjes van “de grote drie” die prima konden worden aangeschaft (zeg voor 2/3 maandsalarissen) die super waren afgewerkt (dus ook met een loupe), die nu rustig 30/40k kosten en als premium op de markt worden gezet… Leg maar eens een - volgens de huidige standaarden- willekeurig instapmodel van de grote drie onder een loupe, met daarnaast een grand seiko, en je weet wat ik bedoel.

Dat gevoel van kunstenaars- vakmanschap (misschien zelfs wel liefde/eerbied voor het vak) krijg je (krijg ik! in ieder geval) weer wel bij GS. Toegegeven; op sommige onderdelen zijn hun inzichten anders dan zwitserse uurwerken (denk aan de gesp, die is van Rolex echt stukken beter omdat die niet uitsteekt), maar over de gehele linie denk ik dat je nergens zoveel waar voor je geld krijgt als bij GS. ook al moet je die in een boutique ergens achteraan kopen terwijl toeristen elleboogstotend seikotje’s van 100 eurie afrekenen terwijl jij ah passen bent.

Naar mijn mening zijn ze nu bezig om de propositie wat scherper op het netvlies te krijgen, de verandering van het merk naar Grand Seiko alleen (dus niet de gezamelijke propositie seiko/grand seiko) is een goede eerste stap daarin, de liefhebbers (wij dus!) vinden dit juist een reden om voorgaande modellen te prefereren, en slaan in hun handen om de 50% korting te incasseren, “de massa” (wij niet dus) zal meer vrede hebben dat “het toch een GRAND seiko is” en grif meer betalen voor die nieuwe modellen. Die huidige verbouwingsaktie is niets meer/minder om van oudere modellen af te komen, omdat nieuwe zich aandienen (einde kwartaal zal misschien ook wat helpen)

Ben benieuwd wat de toekomst brengen gaat, hopelijk blijven ze compromisloos in hun kwaliteits(controle) en expirementen met nieuwe modellen/thema’s/kleuren, combinatie’s van afwerking (geborsteld en zaratsu, al kan ik dat woord bijna niet meer horen, tenzij ik lingo speel) en wijzerplaten.

Beelden zeggen meer dan duizend woorden (niet van mij, gewoon van het web):

bedoel, het is toch waanzinnig dat GS de moeite heeft genomen om op “seizoenen” SBGJ indexes, hieronder afgebeeld in de herfst variant, die normaal gesproken vluchtig worden bekeken, nog eens 10 streepjes worden gezet om te verduidelijken dat het high beat movement 10 x per seconde tikt (en je moet echt met een loupe kijken om dat te zien, dus hoe moeilijk is het om dat te doen!)

Naar mijn bescheiden mening is het dus een combinatie van factoren:

  1. kosten/baten ratio afname bij huidige zwitserse merken;

  2. verkrijgbaarheid/bekendheid ;

  3. charme, op de een of andere manier heb ik het idee dat ik een vliegtuig kan pakken naar japan, de fabriek in kan lopen, daar met de meester horlogemaker om de tafel kan zitten en na afloop wat sushi kan eten (misschien zelfs wel bij hem thuis);

  4. omzetting van het merk naar “grand seiko”;

en dan nog iets dat niet in woorden uit te drukken valt, als je naar je pols kijkt wekt het een gevoel op dat iemand hier echt zijn ziel en zaligheid in heeft gelegd, dat gevoel heb ik bij de meeste zwitserse merken (met industriele afwerking) een hele tijd niet gehad. Dat gevoel is onbeschrijfbaar, en gun ik iedereen. Maar misschien ben ik wel te romantisch aangelegd :)!

Goed, dit zijn wat gedachten, het is niet volledig; maar hopelijk herkennen wat leden zich hierin. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat we met zijn allen een reis aan het maken zijn, ik ben in ieder geval blij dat ik richting het oosten (waar kwamen die wijzen ook al weer vandaan) ben afgeslagen…

Excuses voor de vele haakjes en gedachtentekens overigens!

13 likes

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting en heel veel plezier met je Grand Seiko :+1:

Ik denk dat de sublieme afwerking van Gran Seiko’s inmiddels redelijk bekend zijn en beaamd worden hier op het forum. Maar wat mij zou tegenhouden om een Grand Seiko te kopen (afgezien van de prijs, die ver buiten mijn comfortzone ligt) is de vormgeving. De smaak van Japanners is zo totaal anders dan van Europeanen; ik vind bijna geen enkel (Grand) Seiko model interessant qua vormgeving, en dat is iets waar ik echt niet overheen zou kunnen stappen. :thinking:

Zo herkenbaar, en zo makkelijk te beïnvloeden is ondergetekende, vandaag zelfs wezen kijken naar die grote Seiko s :innocent:

1 like

En dat mag! want over smaak valt niet te twisten.

Over de manier waarop die smaak tot stand is gekomen - marketing / regio e.d. - wel, maar dat is iets voor bij de open haard en een biertje.

1 like

Ik ga alles verkopen en kies een GS…Ik ben om.

:v:

2 likes

viseters?
Beetje respectloos…(vind ik)

Ik ben het inhoudelijk met je eens. (Grand) Seiko is niet aan mij besteed… ik hou meer van Zwitsers spul.

voetnoot; één van mijn twee dierbaarste horloges is een Seiko (erfstuk)

Inderdaad, dat zal vast niet genetisch zijn maar ik denk eerder cultureel. Ik denk dat dat wordt gevormd door wat je om je heen het meest ziet en waar je aan gewend bent. Smaak is ook niet absoluut maar aan verandering onderhevig, dingen die je eerst afschuwelijk vindt ga je soms gaandeweg waarderen. :grin:

1 like

Helemaal mee eens, er was een tijd dat ik Rolex niks vond, maar nu (meer kennis van de geschiedenis van het merk) vind ik de bijvoorbeeld de 1675 wel erg aantrekkelijk… :slight_smile:

1 like

exact! daarom is de reis naar een nieuwe bestemming, het liefste eentje waar je nog nooit bent geweest, ook zo leuk. de vakantie van vorig jaar herhalen is welliswaar ook vertrouwd, maar een andere ervaring.

1 like

Ach Jim, oorspronkelijk stond er Walviseters. Dat gaf al heel veel reuring, en het verzoek om de tekst te wijzigen. Ik had er ook rauwe viseters van kunnen maken :sunglasses:
Verleden jaar en paar walvissen van zeer dichtbij meegemaakt, vanuit een klein bootje had dit geweldige dier de beleefdheid om er maar onderdoor te zwemmen, met in het kielzog haar baby. Als ik dan net lees dat de Japanners de jacht weer willen opstarten… Verschoning

p.s. geen Grand Seiko voor mij, en zelfs geen Japanse auto .

Ik deel je mening vwb je zorgen voor dieren (en natuur), maar dat is een hele andere discussie…

Auto’s … voor woon-werk toch echt een degelijke Toyota :face_with_hand_over_mouth: , maar waar mn hart sneller van gaat kloppen is mn Duitse oldtimer in het weekend :sunglasses:

Ik mag toch hopen dat jouw vrouw niet meeleest hier op HF. :joy:

3 likes

vrijgezel

1 like

Of omdat, als ik naar de pols kijk, een GS gewoon de bruutst flonkerende strafheid is die je op dit halfrond kunt kopen. Man man man man man.

En dat heeft zelfs geen fuck met merkbeleving te maken, ais je die dingen ziet gaan in de zon, uit de zon, in bijna duisternis, dan moet je wel concluderen dat het dikke mik is.

Blijkbaar toch niet, want als ik de hoeveelheid mensen met een Seiko moet afzetten tegen de hoeveelheid mensen met een Tissot vrees ik toch dat ik in m’n tijd meer mensen met een Seiko heb gekend hier in de polder. Of een Casio. Of een Citizen.

Dat Japans ontwerp voor jou niet werkt is prima, maar Toyota is niet voor des keizer’s baard 'swerelds grootste autobouwer. En zijn de “grote vier” niet voor niets van de meest succesvolle motorbouwers die er zijn.

Blijkbaar doet een Kawasaki Ninja het meer dan uitstekend in Europa, dus met die smaak van ons zit veel Japans ontwerp wel snor.

2 likes

Ik denk dat Nederlanders eerst en vooral naar de prijs kijken. Dus daarom zie je hier veel goedkope Japanse producten als de horloges en auto’. Je ziet immers veel minder vaak een Lexus, Infinity, Acura, Tissot, Certina, Longines dan Toyota, Mazda, Seiko en dergelijke.

Ook hebben die goedkope Japanners een minder gewaagd design dan hun duurdere automobielen. Een generiek en ‘saai’ product is makkelijker aan de man te brengen dan een duurdere versie, daarom is het ontwerp van de goedkopere soorten minder gewaagd.
Autobouwers stoppen hun hart en ziel vaak meer in de duurdere soorten, omdat ze daar meer van hun creativiteit in kwijt mogen/kunnen.

1 like