Ik heb het helemaal niet over wat beter is, of wat z’n geld waard is.
Het ging over wat het merendeel denkt welk merk hoogwaardiger is als horlogemerk, wat nu eigenlijk als High-end beschouwd wordt, en dit kan door vele factoren komen.
Maar heb je het dan over daadwerkelijke kwaliteit of perceptie?
www.chronocentric.com/watches/brands.shtml
Ik kwam dit stukje tegen. Het is al een beetje gedateerd.
Het is al eerder benoemd, misschien moeten we eerst de definities vast stellen. Wat is High-End, Mid-Range, Low-End precies. Als deze definities duidelijk zijn kunnen we daarna de merken gaan onderverdelen. Dus misschien voelt iemand zich geroepen om een poll te maken om de definities te definiëren.
@revanderpoel: Porsche Design is ook een plakmerk maar hoort mijns inziens toch echt bij de mid-range.
Ik heb het er meer over, wanneer je 100.000 liefhebbers en kenners wereldwijd zou vragen wat zij de juist rangorde zouden vinden, dat er dan een soortgelijke lijst uit zou komen zoals ik heb samengesteld. Daarom is het een perceptie.
Iedereen kan verdelingen in een paar groepen naken, maar het is veel uitdagender om dat gedetailleerder te doen. Geeft wel veeeeel meer gezeur
Oke, duidelijk.
Helemaal mee eens. Ze hebben dan ook les gehad van IWC en Eterna, en pakken alles heel grondig aan. De prijzen zijn er ook naar, dat wel.
Je lijstje is ruk, je bent Grönefeld vergeten…
Grappig hoe een klassificatie mensen toch zo erg in de ballen kan knijpen
Ik vind het klassificeren van merken onnodig, waarvoor is dit dan goed?
Low end, mid range en High End helpt toch alleen maar bij een makkelijke communicatie tussen mensen? Verder denk ik dat deze klassificatie meer te maken heeft met de finesse, de afwerking, gebruikte materialen, gebruikte mechanismen,enz.
Eerder dan met prijzen. Prijsbepalingen van een bedrijf hoort bij de visie en de doelgroep van dit bedrijf. Een Rolex zou je makkelijk voor 1/3 of 1/4 van de prijs kunnen aankopen als deze echt correct waren geprijsd. Goede afwerking en service, maar vooral door de prijzen zo hoog te houden geef je de kopers uit een bepaald segment van de maatschappij het gevoel dat ze iets hebben van een hoger niveau, beter dan de rest, een uniekheid in status. Dat ze hiervoor veel te veel betalen voor hetgeen ze krijgen nemen kopers erbij.
Maar goed, een Rolex aan een meer correct waarde van 1500 € tot 2000 € zou dan in het midrange vallen?? Nee, een Rolex is High End omdat de manier waarop het gemaakt is gewoon High End schreeuwt.
De prijs mag echt niet de factor zijn om iets te gaan klassificeren.
Een deel van het forum verbijt zich dat Steinhart niet als minimaal midrange is genoemd.
@arvid ja dat zeg ik net ook. Zit er nog even over na te denken maar dan onstaat er een nieuwe uitdaging.
Neem bv materiaalgebruik. Je zou kunnen stellen dat plastic low end is, rvs mid end en titanium high end. Maar je hebt in rvs verschillende soorten rvs. Van aisi 303 tot aisi 316 en dan nog daargelaten dat je austenitisch en martensitisch 316 hebt. Ook kan je denken aan duplex maar hier heb ik nog geen horloge van gemaakt gezien. Dus ik spreek mezelf tegen en denk dat dit ook niet uitvoerbaar is. Maar lang leve de lol en altijd weer leuk om over dit soort zaken na te denken. Het brengt je ook op andre gedachte. Zo zat ik te denken aan high end, mid end en low end vrouwen.
Low end kan ik wel definieren en dat begint bij een oost duitse bloemenstalhoudster die een fles bier met haar tanden opend. Maar mid en high end … . Overigens wil ik hiermee het topic niet belachelijk maken. In tegendeel zelfs maar het geeft je hersens wel extra stof tot nadenken.
Helemaal waar. prijs is een aanzienlijk minder belangrijk criterium. Zoals al aangeven door een forumlid, kunnen prijzen zo maar binnen een aantal jaar verdubbelen, omdat de afzetmarkt die mogelijkheid biedt.
Goed voorbeeld nu is de Patek Nautilus waarvan wordt beweerd dat de lijstprijs met 50% omhoog gaat omdat dit nog steeds onder de grijze prijzen zal liggen.
Wordt het horloge niet hoogwaardiger van, maar gek genoeg wel begeerlijker.
Of gebakken lucht.
Doet mij denken aan de audiohandel. Daar kan je met high end spullen zelfs “het zwart in de muziek” horen.
Gaaaaaaaaaap !!
Sorry, was niet de bedoeling.
Ik geef slechts mijn mening naast uw publicatie.
Grappig dat discussies in de audiowereld ook weer hier opduiken.
Zat net nog na te denken over low end vrouwen en kwam er achter dat naast de oostduitse bloemenstalhoudster mijn schoonmoeder hier ook in paste. Maar kwam ook op mijn gevoel bij high end. En dat is vakmanschap. Als we terug in de tijd gaan en kijken naar een zilversmid die in het jaar 1850 leefde en met de hand een zilveren schaal uit zat te kloppen dat noem ik high end. Niet een fabrikant die in staat is per dag tig calibers weet te produceren met cnc gestuurde machines. Maar goed dat is mijn gevoel bij high end. Vakmanschap en individualiteit.
Niemand heeft dezelfde oren.
Om over analytisch luisteren nog maar te zwijgen.
Er zijn genoeg hi end audio sets die ik helemaal niet mooi vind klinken.
Net als Patek P. is hi end zeker maar helemaal niks voor mij.
En ook in de audiowereld heeft iedereen zijn eigen gelijk. Ik ook hoor…
Tientallen jaren op diverse fora doorgebracht. Op een gegeven moment ben je daar wel klaar mee. Koste me klauwen met geld. Daar nog één relikwie van over, nl. een Sony PS-8750 draaitafel uit ca. '75/76.
Ik heb nu ook mijn definitieve installatie. Ik luisterde op een gegeven moment alleen maar naar het geluid ipv de muziek. Gelukkig geen last meer van. Geen geflipper van apparatuur meer.
Ik ook. En die is zoveel simpeler dan dat het was.En nog steeds kippenvel.