Waar liggen de grenzen tussen low end, midrange en high end op horloge gebied eigenlijk ?

Sorry je wordt al gauw mee gesleept en een beetje of topic humor sluipt er soms ondoordacht in. Excuses.

Topic titel vraagt waar de grenzen liggen tussen high en low end.
High end = vakmanschap, orginaliteit en individualiteit en eigen productie
Mid end = kopieer gedrag,
Low end = Massa productie

Zomaar even wat schoten voor de boeg waarbij Ik de nodige reacties kan verwachten.

1 like

crybaby

Mwhaaa , dit is vals spelen. Nog geen tien procent gaat over audio.

1 like

???

Een grapje over audiokabels om het af te ronden, maar als je de helft citeert wordt het idd vreemd :wink:

1 like

:wink: No problem ! Ik ben alleen allergies voor de term “high end”. Echt!!!

Hmmm, volgens mij was Fortis het eerste automatisch horloge

Ik geloof je gelijk, maar ik bedoelde meer dat zonder Rolex het automstische horloge al lang was uitgestorven tijdens het quarts tijdperk.

1 like

Mwoa, vergeet Citizen, Seiko, Vostok niet.
Die zijn gewoon door blijven gaan met automatics
en betaalbaar bovendien :wink:

Ik ben van mening (en presenteer het niet als feit) dat Tissot en Junghans wel een klasse hoger thuishoren. Niet alleen qua geschiedenis, maar ook qua techniek als je bijvoorbeeld naar de Tissot Squelette kijkt. Oris, Frederique Constant en Longines hebben interessante eigen calibers, dus zou ik ook een categorie hoger inschalen. Tenslotte krijgt Zenith m i. niet genoeg credits voor het El Primero uurwerk. Als je marketing en reputatie even los laat staan Rolex, Hublot en Chopard misschien wel een treetje te hoog?

Nee, ik vind alle horloges “serieus” (behalve misschien plastic kinderhorloges of van die mode kwartsdingen, maar ik miste gewoon alles beneden de paar honderd euro, laat staan beneden de 50, waar je soms verbazend nette horloges kan kopen van Casio van rvs en nog waterdicht ook. Maar ik krijg altijd kromme tenen, als iemand zegt dat hij op zoek is naar een serieus horloge en dan kan het alleen maar Zwitsers en duur zijn.

3 likes

Pffffffffffffffffffffffffff low end ,high end .

Draag wat je zelf wil .

1 like

Ik kan het altijd wel waarderen als mensen iets anders kopen dan die Rolex of Speedmaster. Ik heb bij die Rolex vaak het idee dat mensen die kopen om de vermeende statusdriehoek met de VW Golf en Apple iphone compleet te krijgen, zonder na te denken over wat ze nou écht mooi vinden.

3 likes

Tissot opereert voornamelijk aan de onder kant van het serieuze segment, vandaar. Ze maken evengoed prachtige uurwerken, maar dat doet verder niet ter zake.
Als je denkt dat Rolex een treetje te hoog staat, dan zal je je toch een keer wat meer moeten verdiepen in het merk. Zoals eerder gezegd, de waardering en reputatie komt niet aanwaaien en is niet zichtbaar op het eerste gezicht.
Chopard en Hublot hebben misschien niet mijn persoonlijke voorkeur, maar qua techniek en afwerking zijn ze echt wel top hoor.
Het El Primero uurwerk was destijds geweldig, maar is inmiddels behoorlijk achterhaald. Dat er jaren geleden al behoorlijk ruimte voor verbetering was heeft Rolex wel bewezen. Ze hebben destijds dit uurwerk als basis gebruikt voor de Daytona, maar zo veranderd dat je de seconden wel stop kon zetten, en verder het robuster gemaakt en minder onderhoudsgevoelig. Uiteindelijk hebben ze het weer vervangen met het nog betere inhouse 4130 uurwerk. Dat is blijven innoveren. En Zenith zelf ? Die gebruikt nog steeds het ongewijzigde uurwerk, en met nieuwe wijzerplaten alleen red je het niet. Gelukkig zijn ze nu begonnen met een inhaalslag, dus wie weet. Voorlopig heeft het wel z’n weerslag op de restwaarde. Helaas, want het is een prachtig merk.

Zinnige bijdrage, en goed onderbouwd. Dank je !

Ik deel jouw mening wel een beetje. Met name met de Golf heb ik dit gevoel altijd gehad.

Had het ook met Rolex. Totdat ik mijn vintage DJ kocht. Nieuwe Rolex duikers zie ik mijzelf dan weer niet zo snel kopen.

graag gedaan

Een Rolex koop je toch alleen als je geen smaak hebt, een statussymbool wil, terwijl je alleen voor het merk betaald ?

1 like

Het enige horloge dat ik ooit geĂ«rfd heb was een Rolex. Elke keer dat ik er naar keek dacht ik “degelijk, maar saaaaaaai”. Hij zit nu dus elders in de familie om de pols. Ik kan mij daarom nog steeds lastig voorstellen dat je met een Rolex naar buiten komt als je met 6 -10.000 euro naar binnen word gestuurd en je geen rekening mag/moet houden met dingen als restwaarde en andere libidoverlagers.

2 likes

Ik heb m’n best gedaan om iedereen zo goed mogelijk te woord te staan, maar moet er nu helaas mee stoppen, ivm nachtrust en werk. Jullie worden hartelijk bedankt voor je bijdrage :+1:t2::+1:t2::+1:t2::+1:t2::+1:t2:

@Fate_Amenable_To_Change schiet eens op.
Ik zit al bijna 25 minuten op je epistel te wachten.

1 like