Waar ligt de grens?

Oh, ah… Het ging niet om die Great Wave dial die @Tonnieb liet zien, maar om een andere?

Juist, ik las zijn post verkeerd.

Hmmm. Een SRP777 met een Willard-plaat is inderdaad wel weer evidente fake omdat iemand dat inderdaad zomaar voor een officieel Seiko model aan zou kunnen zien.

IMHO, uiteraard.

1 like

Ik vind het ook nog van belang wie de kopende en verkopende partij is en hoe groot hun kennis op dit gebied is.

De verkoper zou veel meer kennis van zaken kunnen hebben dan de koper. In zo’n geval vind ik dat hij de plicht heeft om alle afwijkingen expliciet aan de koper kenbaar moeten maken.

Tussen twee HF leden die zich bezighouden met mods hoeven ze er elkaar niet op te wijzen dat de horloges niet orineel zijn.

Aan de andere kant van het spectrum is het denkbaar dat juist de verkopende partij weinig kennis van zaken heeft en te goeder trouw een horloge aanbiedt waarvan hij denkt dat het volledig orgineel is. Zo iemand is daarmee niet direct een handelaar in namaak.

Zo denk ik erover.

1 like

Dat vind ik dat je ook moet aangeven.

Daar heb ik wel een probleem mee. Het is niet origineel. Ik wil ook geen redials.

Daarnaast hoe beter het lijkt, hoe groter de kans is dat iemand serieus geld neerlegt voor een “mooie vintage” waarbij daarna blijkt dat de verf van de plaat pas net droog is.

2 likes

Fake it till you make it.

1 like

Daar ben ik dan blijkbaar nog rechtlijniger in. Het is niet omdat Seiko nooit die wijzerplaat gemaakt heeft dat het oké is om er Seiko op te drukken. Waar trek je dan de grens?

Ik geef toe, sommige zijn duidelijk een grapje/knipoog (bijvoorbeeld de mil sub wijzerplaten), net als een hommage. Maar het blijft toch een onterecht gebruik van het Seiko merk en dus fake. Ook al is de rest van het horloge authentiek.

Wanneer iemand hier zo’n mod doet, heb ik daar zelf geen probleem bij. Maar als je het te koop zou aanbieden moet dat gewoon uitdrukkelijk vermeld worden. En dan is het nog aan de moderator om te beoordelen of dat wel mag.

3 likes

Dat mag uiteraard, ik heb ook liever een originele, maar daar ging de discussie niet over. Redials zijn hier niet verboden omdat er wettelijk niets op tegen is, en volgens mij geldt dat ook voor aftermarket wijzerplaten, ook al staat de merknaam erop.

1 like

Mits vermeld. Het horloge is niet origineel.

Dat jur de advertentie heeft verwijderd geeft aan dat het niet mocht denk ik.

1 like

Daarom vroeg ik ook of de goede man in dit topic een plasje wil doen.

Als ik @jur goed genoeg ken gaat hij roepen dat het simpelweg niet mag omdat dat nu eenmaal de regel is.

In casu een SRP777 met een replica-Willard dial is dat ook helemaal geen discussie.

In het geval van de Great Wave of Tanaka dial gaat hij dat waarschijnlijk ook roepen omdat, ook al is er een grijs gebied, zijn positie als moderator onmogelijk gemaakt wordt op de dag dat ie het gedoogt.

Zomaar een gevoel.

2 likes

Uiteraard mits vermeld, ik denk dat de advertentie verwijderd is omdat het niet vermeld was, niet omdat het op zich verboden is. Maar het zou inderdaad fijn zijn als jur even z’n zegje doet :sunglasses:

1 like

Het was wel vermeld.

1 like

Ok, dat had ik niet begrepen.

1 like

@jur , aftermarket parts met een merknaam op de plaat. Mag dat wel of mag dat niet?

1 like

Dat dus!
Ik moet echter bekennen dat ik niets van Seiko weet en aldus ook niet kan beoordelen of iets fake/aftermarket is, of een origineel onderdeel.
Ik reageer op de vlaggen en stel dan vragen aan de verkoper.

5 likes

Het is Japans en ze maken ook wandklokken.

4 likes

Dat is niet creatief, dat is door het groene sluisje lopen terwijl je door de rode moet gaan… overigens weet de fabrikant van diezelfde apparatuur door creativiteit vrijwel geen winst belasting te betalen, dat is keurig binnen de lijntjes van de groene sluis en een verschil… er is een verschil tussen ontwijking en ontduiking, al snap ik heel goed dat ontwijking ook een sterk moreel component heeft (waarom zou je immers hulp aan derde wereld landen “schenken” terwijl als je daar normaal belasting zou heffen binnen de grenzen van dat land, en DUs geen ontwijking toe zou staan, er helemaal geen hulp nodig is). Maar goed, vandaag is de dag des here fate, veel te mooi weer voor dit soort lockdown discussies, lekker van het ijs genieten in Friesland!

3 likes

Yup, en daarom ook nooit weer gedaan. Dat de grens tussen ontduiking en ontwijking erg wazig is, in moreel opzicht is ook geen discussie, dus we zijn het roerend eens. Iets kan tenslotte legaal zijn, maar toch immoreel, nietwaar?

Break a leg, zoals ze zeggen. Pas een beetje op als je gaat schaatsen, het was druk op de eerste hulp, lees ik. :slight_smile:

2 likes

Ik weet er ook te weinig van.
Zal beter op letten volgende keer…:grin:

Er worden hier regelmatig G-shock ombouw kitjes verkocht van Ali. De naam G-shock is van Casio maar dat mag blijkbaar wel.

1 like

Er zijn hier op het forum namelijk nogal wat mods met een AM plaat waar Seiko op staat. Ik heb hier zelf geen probleem mee, maar hier wordt nooit iets over gezegd. Denk bijvoorbeeld aan alle submariner-stijl SKX’en. Wat doen we hier dan mee? Want ik wilde zelf eigenlijk ook zo’n mod maken.

1 like

Exact, en mijn zondag kan niet meer stuk fate. Geniet er van!

2 likes