Ik heb zelf moeite met gezichtsbepalende modificaties in horloges. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.
Ik koop het niet en wil het niet.
Het is duidelijk dat Jur gewoon niet alle details goed genoeg kent/de tijd heeft om fake platen eruit te halen.
Een volledige fantasie plaat met Seiko erop heb ik zelf ook minder moeite mee. Zeker niet voor eigen gebruik.
Een vintage redial of fantasie/replica plaat met Seiko voor eigen gebruik kan ik in zekere zin mee leven (al heb ik er niets mee en vind ik het ergens een beetje droef), maar vroeg of laat eindigen al die mods/frankenwatches toch in de markt vrees ik en dat vind ik wel een probleem.
Tja zo wordt het een beetje een mijnenveld. Modificaties bestaan, zelf hele fraaie, maar een aftermarket wijzerplaat met bv Seiko erop maar niet geleverd door die firma is fake. Het forum geeft aan dat verkoop van die categorie gemodificeerde horloges niet is toegestaan. Lijkt mij duidelijk en is nutteloos hierover uit te wijden. Wij zijn hier lid en maken gebruik van de geboden ruimte om onze verslaving te stillen.
De andere discussie of je de aangepaste modellen vol trots mag tonen is echt een andere discussie. Ook hier hebben we niet veel over te zeggen dat is ook aan de eigenaar van de site en geldende regels.
Wordt nu inderdaad door jur aangegeven, maar staat nergens in de regels. Er staat alleen dat namaakhorloges verboden zijn. De discussie hier ging dus over of een horloge met een aftermarket wijzerplaat als namaak gezien moet worden.
Daarom moet je ook uitkijken met de term aftermarket. Aftermarket is verder helemaal niets mis mee, daarmee modden drommen horlogeliefhebbers hun horloges. Een wijzerplaat waar Seiko op staat, maar nooit door Seiko gemaakt, is geen aftermarket, het is nep. Dat is het verschil.
Een aftermarket wijzerplaat die het merk van het horloge wel voert. Dat is de discussie, en die zijn inderdaad als nep te zien.
Een mod met een aftermarket wijzerplaat waarbij op de wijzerplaat middels no-brand of een andere merkvoering duidelijk wordt dat het geen replica-plaat is is wel OK, mits vermeld wordt dat het een mod horloge is.
Tsja. En dan is de volgende vraag⊠bij hoeveel en welke oordelen wordt een origineel horloge met nep/vervangen onderdelen een frankenwatch of nepper.
Het is in principe best mogelijk dat een fabrikant van aftermarket wijzerplaten licentierechten aan Seiko betaalt om hun logo te mogen gebruiken. In dat geval is er niks illegaals aan.
Maar uiteraard is vrij lastig vast te stellen bij welke wijzerplaten dat het geval is.
Zo zie ik op marktplaats wel eens een âseiko modâ voorbij komen met niks er in wat je ook in een seiko vind. Een SI NH36 uurwerk (ja dat is een seiko uurwerk! nee seiko industries dat je in invicta etc vind niet in een seiko), een fake/aftermarket plaat met seiko er op, een andere bijvoorbeeld submariner case. Zo iets wordt door dat soort sjacheraars dan verkocht als Seiko mod. Door het dogen van aftermarket als fake speel je dit soort industrie in de kaart.
Mijn Lord Matic, hier even een plaatje, heeft een NOS glaasje gekregen, maar het plastieken datum-verzet-wieltje wat in die uurwerken altijd afbreekt is vervangen door een stalen tandwieltje wat door Jan Ubels vervaardigt is.
In mijn beleving is âwerkend en uitwendig volledig merk-correctâ origineel genoeg, maar er zullen vintage liefhebbers zijn die daarvan gruwelen.
Toch zijn er miljoenen oude horloges die het zonder nieuwe onderdelen niet meer zouden doen, en ik verkies functie boven originaliteitsgeneuzel, zeker wanneer je er mooie stukken een tweede leven mee kunt geven.
Als ik 'm zou verkopen zou ik er bij vermelden wat er gedaan is, maar ik kan me niet voorstellen dat @Jur tot op dat niveau ieder vintage verkoop-topic door wil gaan akkeren, dan mogen we onze horloges eerst onderdeel voor onderdeel uit elkaar gaan halen alvorens ze te koop aan te bieden.
Ja. Correcte uurwerk maakt mij ook wel uit , maar zon fix van Ubbels heb ik ook geen issue mee. Kapot is kapot, en gemaakt is beter dan een kapot uurwerk.
Als die plaat niet ooit eerder door rolex is geleverd is t fake ja. Anders aftermarket en is t ook niet goed voor mij
Dan is het een echte Rolex dial, als ze die tenminste als basis gebruiken, die dan weer helaas verneukt wordt door een steenzetter. Dat maakt 'm lelijk en in mijn ogen verpest, maar niet minder âechtâ.
Daâs hetzelfde als een VW polo volplakken met LED strips. Blijft een polo.