Waar ligt de grens?

Aftermarket en nep zijn twee verschillende dingen.

2 likes

Ik vind een mod van een originele (als voorbeeld) Seiko SKX kast (200 meter waterdicht) met daarin een originele (als voorbeeld) Seiko Marine Master 300 wijzerplaat (waarop staat 300 meter waterdicht) dan ook nep. En potentieel gevaarlijker. En dan zijn er ook nog kastenmakers die zich speciaal richten op de modwereld en waarschijnlijk kasten verkopen die niet ISO-gecertificeerd zijn. :thinking:

Fake is, wat mij betreft, proberen de boel op te lichten.

Restaureren (inclusief merknaam en dus sowieso niet met moderne horloges) is datgene dat je doet wanneer onderdelen gewoon niet meer beschikbaar zijn en je het horloge er zo oorspronkelijk mogelijk uit wilt laten zien. (Wel graag netjes aangeven.) Voor puristen is micro-welding ook not done, maar straks door niemand meer te achterhalen.

Dat er dan grijs gebied ontstaat, zoals ik eerder aangaf, klopt ook.

My 2 cents.

1 like

Maar daar staat denk ik niet logo vh originele merk op? Ik bedoel, n after market Mercedes logo valt denk ik onder fake.
Net als n aftermarket stuur met merk logo.

1 like

Hier kun je bijvoorbeeld voor 15 Euro een Grille kopen inclusief Seat logo van het merk “platinum”. Hoe het zit weet ik niet, maar dit lijkt mij geen origineel Seat onderdeel, en ik denk ook niet dat het illegaal is. :thinking:

https://begin.mijngrossier.nl/Article/Search?articleNumber=841790095&searchType=1&isExactSearch=false

1 like

Ik vlag alle horloges met nep wijzerplaten en bezels, ongeacht van merk, ’modden’ met echte onderdelen mag wel van mij, maar, met nep onderdelen is altijd een ‘No go’ wat mij betreft.

1 like

Omdat in mijn optiek alleen t merk zelf zn merk & logo ergens op mag (laten) zetten.

Zo vind ik persoonlijk t ook niet kunnen als n kroon of gesp kapot is en je maakt/zet er n andere op en graveert dan t logo v n merk daar op.

Het opnieuw opmaken v wijzerplaten durf ik geen uitspraken over te doen. Maar gevoelsmatig geeft me dat ook n fake gevoel als ook t merk/logo er weer op komt zonder licentie.

1 like

Ik heb er 0 interesse in
 maar als het origineel een wijzerplaat van het merk was dan vind ik het meer herstel.

2 likes

Snap wat je bedoelt. Heb daar beetje dubbel gevoel over. Vind ik ook iets meer grijs gebied.

1 like

Ook geen idee hoe t zit in dat wereldje. Maar zie ook wel eens grills zonder t logo. Weet alleen niet of dat nou juist weer n bewuste mod was :laughing:

2 likes

Volgens mij is dat meer een bewuste mod, de emblemen van de achterkant halen ze er dan over het algemeen ook vanaf.

1 like

Dat vermoeden had ik ook.

2 likes

@Tonnieb zonder zou mooier staan op deze plaa😍

1 like

Ieder zijn smaak
:wink:

1 like

Dit is dus ook een groot argument tegen “aftermarket” wijzerplaten tolleren. Met een hommage bouw je op die manier dus een fake. En dit soort oplichtertjes maken daar graat gebruik van.

Screenshot_1979

Na een berichtje kwam de aap uit de mouw

Screenshot_1980

1 like

Je ziet de laatste tijd ook veel mods waar nog 0 Seiko onderdelen in zitten behalve de wijzerplaat. Mijn grote vraag is dan, waarom wordt er dan een Seiko wijzerplaat op gezet? Waarom doe je een Seiko dial op een horloge dat verder niks met Seiko te maken heeft? Is dat niet wat dubieus?

Voor mij verschuifd de grens steeds verder, stricter omdat steeds verder de grenzen opgezocht worden.

3 likes

Bedoel je ook met een niet Seiko kast? Een SKX007 kast met een NH35 uurwerk, een after market wijzerset, bezel, bezel insert en saffier glas zou ik nog net als een mod zien. Als het ook een after market/mod kast is vind ik het wel wat ver gaan inderdaad

1 like

Nakomi (of hoe dat dan heet), Long island, crystal times of wie dan ook kasten.

2 likes

Vind ik een interessante. Die harkt heel veel geld over de rug van Seiko, als Seiko AD, Seiko modparts verpatser en nu Seiko ‘hommages’.

Als ik Seiko was geweest zou ik niets met hem te maken willen hebben.

1 like

edit (bump)

1 like

*sorry, niet goed wakker :slight_smile: *

1 like