Ja, zie ze ook vaak voorbij komen. Een of andere aftermarket kast/bezel/bracelet/… met dan een Seiko NH35 uurwerk erin en een wijzerplaat met Seiko logo. Die wijzerplaten zijn dan vaak ook niet origineel van Seiko.
Ik snap de aantrekking van die mods wel hoor. Je krijgt zo vaak een iconische look (Explorer, Sub) met een zacht prijskaartje. Mede door het Seiko binnenwerk krijg je de illusie dat het beter is dan platte namaak of hommage. Maar eigenlijk is het niet veel beter dan namaak en eigenlijk slechter dan hommage want je vermomd het nog als een Seiko.
Maar ik doel nu op de horloges die bijvoorbeeld wel een OEM seiko wijzerplaat hebben. Ik vind dat maar vreemde reacties eigenlijk. Vreemd om daar eigenlijk een Seiko plaat op te doen omdat het verder niks met Seiko te maken heeft.
Geen uurwerk dat je in een Seiko vind. Het is een seiko industries uurwerk.
Gewoon een ETA2824/SW200/SW260 of ETA2893/SW330 erin met een spacer en juiste caseback. Die passen ook op alle kasten voor NH36 uurwerk kroon op 3. En dan een OEM Seiko plaat erin.
Ben je van het gezeur af en heb je een mooie Zwitserse Japanner
Omdat deze aftermarket onderdelen vaak BETER zijn dan de originele. Alle onderdelen die beter zijn moet zeker kunnen. Een saffier ipv hardlex is altijd mooier en langer houdbaar. En ga zo maar door.
Het is dikwijls ook kosten gerelateerd. Een NH36 is niet beter dan een 4r36. En of die andere kasten ook daadwerkelijk beter zijn? Of gewoon goedkoper om op die manier een mod te maken? Een saffierglas upgrade is niet echt een “mod” of waar het hier over gaat.
Nogmaals, het gaat niet om beter of slechter maar het gaat om de merkvoering. Dus ik blijf het vreemd vinden dat er seiko wijzerplaten gedaan worden op een horloge wat niks te maken heeft met seiko / geen onderdelen in zitten die in een seiko zitten.
ps. voor betrouwbaarheid moet je niet bij volkswagen zijn. Das war einmal de duitse degelijkheid
Ook dat is wellicht niet helemaal waar. In principe zou Seiko licentierechten kunnen verlenen aan derde partijen zodat die wijzerplaten mogen maken waar Seiko op staat.