Waar ligt de grens?

Ja, zie ze ook vaak voorbij komen. Een of andere aftermarket kast/bezel/bracelet/… met dan een Seiko NH35 uurwerk erin en een wijzerplaat met Seiko logo. Die wijzerplaten zijn dan vaak ook niet origineel van Seiko.

Ik snap de aantrekking van die mods wel hoor. Je krijgt zo vaak een iconische look (Explorer, Sub) met een zacht prijskaartje. Mede door het Seiko binnenwerk krijg je de illusie dat het beter is dan platte namaak of hommage. Maar eigenlijk is het niet veel beter dan namaak en eigenlijk slechter dan hommage want je vermomd het nog als een Seiko.

1 like

Dat is gewoon een fake / replica horloge.

Maar ik doel nu op de horloges die bijvoorbeeld wel een OEM seiko wijzerplaat hebben. Ik vind dat maar vreemde reacties eigenlijk. Vreemd om daar eigenlijk een Seiko plaat op te doen omdat het verder niks met Seiko te maken heeft.

Geen uurwerk dat je in een Seiko vind. Het is een seiko industries uurwerk.

2 likes

Blijft een beetje een detail verhaal. Lepel je een 4R36 in een dergelijke mod is het nog steeds tricky vind ik.

Enige merkbare verschil is dan dat de rotor volgens mij tenminste uit een “echte” Seiko komt.

1 like

Gewoon een ETA2824/SW200/SW260 of ETA2893/SW330 erin met een spacer en juiste caseback. Die passen ook op alle kasten voor NH36 uurwerk kroon op 3. En dan een OEM Seiko plaat erin.

Ben je van het gezeur af en heb je een mooie Zwitserse Japanner :sweat_smile:

2 likes

Maar zonder gekheid. Zelf iets moois inmekaar zetten heeft wel iets magisch.

Als je het door een ander laat doen moet het maar strafbaar zijn dan :sweat_smile:

1 like

Omdat deze aftermarket onderdelen vaak BETER zijn dan de originele. Alle onderdelen die beter zijn moet zeker kunnen. Een saffier ipv hardlex is altijd mooier en langer houdbaar. En ga zo maar door.

1 like

Het is dikwijls ook kosten gerelateerd. Een NH36 is niet beter dan een 4r36. En of die andere kasten ook daadwerkelijk beter zijn? Of gewoon goedkoper om op die manier een mod te maken? Een saffierglas upgrade is niet echt een “mod” of waar het hier over gaat.

1 like

Het is duidelijk dat jij nog nooit iets zelf gemaakt hebt. Een gereguleerde NH36 lijkt mij beter…

Een Seat Leon is zeker ook slechter dan een Volkswagen Polo?

Dacht het niet…

1 like

Dan wat? Qua specificaties zijn beide uurwerken gelijk.

1 like

Ok. Waar hebben we het dan over.

Fantasie en creëren zijn de woorden…

Heb/kan je dit niet, dan snap je de mod wereld ook niet.

1 like

Volgens mij is het argument dat een NH36 niet beter is dan een 4R36, niet dat een HN36 slechter is dan een 4R36.

1 like

Nee ze zijn niet gelijk. De merkvoering is anders. En daar gaat het nu juist om.

1 like

Ok. Dan is NH36 zeker een beeetje aftermarket Seiko :sweat_smile: alleen de S is Seiko van de SII :sweat_smile:

1 like

Zal voortaan dan maar echte Seiko 7s26 gebruiken…

1 like

Ok nu snap ik het.
Een Volkswagen Polo heeft dezelfde motor als een Seat Ibiza, maar Volkswagen klinkt gewoon wat degelijker en is dus beter… :sweat_smile:

1 like

Nogmaals, het gaat niet om beter of slechter maar het gaat om de merkvoering. Dus ik blijf het vreemd vinden dat er seiko wijzerplaten gedaan worden op een horloge wat niks te maken heeft met seiko / geen onderdelen in zitten die in een seiko zitten.

ps. voor betrouwbaarheid moet je niet bij volkswagen zijn. Das war einmal de duitse degelijkheid :innocent:

2 likes

7s26 uurwerk en OEM plaat…

De aftermarkt kast waar het nu inzit is 100m beter dan het origineel…

Een beetje vreemd maar wel lekker

2 likes

Over de OEM Seiko platen en de fake platen kun je ook duidelijk zijn…

Een echt 20 euro briefje: geen probleem
Een namaak 20 euro briefje: fake en strafbaar

1 like

Ook dat is wellicht niet helemaal waar. In principe zou Seiko licentierechten kunnen verlenen aan derde partijen zodat die wijzerplaten mogen maken waar Seiko op staat.

1 like

Maar dat gebeurt niet. Sterker nog, er zijn sites die ze merkloos verkopen op de foto’s en een fake met Seiko logo leveren

1 like