Waar ligt de grens?

Ik denk inderdaad ook dat vrijwel alle aftermarket wijzerplaten zonder licentie gemaakt worden maar in theorie zou het kunnen dat er een aantal legale tussen zitten :sunglasses:

1 like

Ik ben fan van de mm300, maar 44mm is me te groot en 16mm is me te dik. Nu zijn er hartstikke veel aanbieders van kasten die er op lijken maar een stukje kleiner zijn. Vervolgens zet je er een Seiko MM300 in en stop je er een Seiko uurwerk in. Voor de rest pas je hem aan naar wat jij gaaf vind. Wat is het probleem?

2 likes

Het probleem bij de puristen is dat er geen 8L35 uurwerk inzit waarschijnlijk :sweat_smile:

2 likes

zit geen seiko uurwerk in toch?

Het verbaast me waarom er een seiko plaat in gedaan wordt als het verder niks met Seiko te maken heeft. Om die reden vind ik de verkoop van dit soort horloges toch hoogst dubieus. De wijzerplaat wekt een heel ander idee van wat het is dan het eigenlijk is. Ik denk dat bij andere merken het totaal niet geaccepteerd zou zijn

1 like

Wat is er niet Seiko aan een SII uurwerk??

Staat ook nog een mooi linkje naar het SEIKO museum. Logo van SEIKO wordt ook gebruikt.

Ga er maar vanuit dat NH35/36 Gewoon SEIKO genoemd mag worden.

1 like

Ik Seik niet, maar er is iemand die het niet graag toe wil geven.

Dan kunnen de jaren 50 Seikosha uurwerken ook uit de verzameling, want dit is geen Seiko uurwerk :sweat_smile:

3 likes

Er staat niet eens Seiko op :joy: Alleen SII. Het verschil is duidelijk

1 like

In een IWC chrono zit soms een (aangepaste) valjoux 7750. Je koopt een replica IWC met (standaard) valjoux 7750 uurwerk. Doet daar een OEM IWC plaat in. Wat is het dan?

1 like

Het komt van SII, een andere tak

1 like

Valjoux is Valjoux

2 likes

Geen IWC, want de kast is nog steeds replica. Bovendien is valjoux ook geen IWC dus is dit voorbeeld een beetje appels met peren vergelijken.

1 like

In een IWC zit wel een valjoux uurwerk

1 like

Dat klopt. Maar in Seiko’s zit een Seiko uurwerk. En daar trekt je vergelijking scheef. Want waar een Seiko volledig uit Seiko onderdelen bestaat, heeft een IWC een uurwerk van een externe leverancier.

2 likes

:popcorn:

1 like

Mijn voorbeeld ging over de herkomst en markeringen op een uurwerk. In hoeverre dat de originaliteit bepaalt. Blijkbaar maak jij voor Seiko een uitzondering omdat het “maar” Seiko is? Of omdat ze langzamerhand over de jaren aan deze vreemde situatie gewend zijn?

1 like

Dat als jij hem op termijn beu bent iemand hem na X wisselingen van eigenaar verkoopt als gen Seiko.

1 like

Wat mensen doen moeten ze (tot op zekere hoogte) zelf weten. En als jij een NH36 in een horloge wil doen? Prima. Maar laten we twee feiten vast stellen

1. Een SII uurwerk hoort niet in een originele Seiko thuis
  2. Van een SII uurwerk er in wordt een horloge niet opeens een Seiko. En ook niet een heel klein beetje een Seiko. Een Invicta is ook geen Seiko
2 likes

Ik maak zeker geen uitzondering voor Seiko en deel je mening, ik vind alleen dat je vergelijking niet helemaal juist is. Seiko Instruments Incorporation of Seiko is allebei Seiko.

SII staat nog steeds voor Seiko Instruments Incoporation.

Een mod waar alleen het uurwerk van Seiko komt, of dat nou een 4r36 of nh36 is is nog steeds geen Seiko. Net zoals een Kever met een Porsche 356-kit geen Porsche is ondanks dat het zelfde motorblok gebruikt wordt. En een Ford mustang met een Chevrolet lsx nog steeds geen Chevrolet is. Porsche is daar zelf overigens heel duidelijk in. Alle Porsches die aangepast worden met commerciele doeleinden mogen geen Porsche genoemd worden.

1 like

Seiko Holdings Corporation

Punt

1 like

Met die logica zijn een Audi en een Seat beide een Volkswagen.

2 likes