Waarom hebben we eigenlijk een chronograaf?

Visuele interest… Het spreekt zowat tot de verbeelding voor mezelf.

Belachelijk eigenlijk dat ik er in al die jaren nog maar 3 heb gehad.

14 likes

Meer wijzer(s)

Of gewoon vre wijs zoals ze in Gent zeggen.

3 likes

Handiger, zo heb je meer tijd om naar je knappe chrono te staren.

2 likes

Knopje indrukken, en na een kilometer weer indrukken. Dan weet je de snelheid per uur.

3 likes

Het is voor mij vooral de looks. Een eye-opener die ik hier beleefde was het verschil in sub register layout tussen 3-6-9 uur en 2-9-10 uur - ofzoiets. Dat heeft de liefde voor mijn Tissot PRC200 wel wat kwaad gedaan:

Dat is overigens m’n eerste horloge, destijds moest het een chronograaf zijn. Da’s alweer 16 jaar geleden, en door andere horloges en door hier rond te hangen is mijn smaak wel veranderd. Ik had de chronografen een beetje achter me gelaten totdat deze hier in het blauw opdook. Ik had 'm eerder al eens gezien, vond hem heel cool dus kon 'm niet laten liggen. Ondanks m’n aversie tegen hoekige bezels…

Maar gebruik ik ze; eigenlijk niet. Voor timing van wissels bij de sport van mijn kinderen gebruik ik een duiker: dan zie ik veel beter in één oogopslag de tijd dan dat ik moet zoeken op die kleine ¢^~¥%©§¢-subdials. Bij koken idem… En mede doordat ze dus niet zoveel nut hebben, was/ben ik er een beetje op uitgekeken. Zo ook met GMT functie: heb er niks aan, dus ik zal niet snel een horloge met die functie kopen :man_shrugging:

6 likes
  1. Layout van de subdails werkt vaak goed.

2. Tijdens mijn werk als duikploegleider (bovenwater functie, verantwoordelijk voor de veiligheid en administratie) vind ik een chronograaf vaak nuttiger werken als een conventioneel duikhorloge met bezel.
    Werkt makkelijker omdat je zonder te kijken een tijd kan starten of stoppen. (Duiktijd, tijd van opkomst en benodigde stops. Intervals voor oppervlakte en decompressie) Ook nauwkeuriger vanwege het makkelijke aflezen van de secondes.

Snap dat de meeste mensen blijven bij punt 1 :see_no_evil:

8 likes

Supermooie toepassing en dat lijkt me zeker handig. Gebruik je hem dan iedere keer, of sporadisch?

2 likes

By far mijn favoriete complicatie.

5 in de collectie :grin:

20 likes

Die Seiko is één van mijn favorieten hier op Hf in het Seiko 7a38 / 7a28 / 7a48 only draadje. Een mooi ontwerp met hoog Genta-gehalte.

Wel leuk om te lezen hoe jij omschrijft wat ik ook ervaar.

Al vind ik de timing van onweer een leuke om eens te proberen. Tnx4sharing @magnifique :+1:t3:

2 likes

@Cav vooral als er duiken gepland moeten worden die wat dieper zijn probeer ik vaak de chronograaf te dragen… juist vanwege deze praktische overweging.

Als er op 5meter diep gewerkt word. Heb je weinig te maken met opkomst snelheden, stops of decompressie. En voor onderwater blijft een bezel of digitaal natuurlijk superieur.
Ook omdat de pushers vaak niet geschikt zijn voor onderwater gebruik. (Aquastar is o.a. hierop een uitzondering en daarom hoog op de wishlist)

Hangt dus egt van de toepassing af.

2 likes

Eensgelijks.

6 in de collectie (de X-33 niet er meer er meegerekend):

15 likes

Tja… Vind ze gewoon gaaf. :star_struck: :muscle: :sunglasses:

Moet zeggen dat ik de chronofunctie af en toe ook nog wel 'ns gebruik. Maar goed, zou waarschijnlijk ook wel zonder kunnen. Aan de andere kant, zou waarschijnlijk ook wel zonder horloge kunnen. Maar je mag ook iets doen of dragen gewoon omdat je het leuk of mooi vindt, vind ik dan. :blush:

14 likes

Vanwege de (auto)sport heritage en omdat ze gewoon mooi zijn! :+1:

3 likes

Omdat het kan? Zolang tijd goed is af te lezen niks mis mee.

2 likes

Voor mij is het gewoonweg de visuele aantrekkingskracht. Door veel plaatjes op HF te kijken ben ik er achter gekomen welke horloge layouts mij het meest aanspreken. Op één staat daarbij een niet te kleine, maar ook niet te grote (39-41mm) chronograaf in militaire stijl met een stalen kast, zwarte wijzerplaat met 2 zwarte subdials op 3 en 9 uur, en een zwarte draaibare duikring. Voor zo’n horloge op een zwarte tropic val ik telkens weer.
Er waren vroeger wel eens dingen die ik er mee timede, vooral de vluchtduur van mijn modelvliegtuigen, maar sinds een aantal jaren heb ik een sterke leesbril nodig om de gemeten tijd af te kunnen lezen en ik heb mezelf nog niet aan kunnen leren die standaard bij me te hebben.
Meteen even de Speedmaster Reduced pluggen die ik in het blauw te koop heb staan om de aankoop van een Hanhart flyback mee te financieren…

6 likes

Ik heb er 2 gewoon omdat ik ze leuk vind en gebruik de chrono bijna nooit , de Bruno vind ik apart met al die wijzers en de Hoffman lekker zomers kleurtje.

En als ik mijn snelheid wil weten kijk ik op mijn dashboard is veiliger en veel makkelijker

5 likes

Veruit de meesten zijn of veel te groot en dik, of gewoon tering duur, voor een complicatie die ik één of twee keer per week gebruik als ik er überhaupt aan denk tijdens het sporten. Eigenlijk de meest nutteloze shit ooit, en dus vaak met slechte ergonomie.

Aangezien ik geen Zenith El Primero geld neer wil leggen op een chronograaf ben ik na vele pogingen met handopwinders van diverse merken een tijdje zonder geweest, en dat was prima.

Maar soms worden er horloges uitgebracht die zo cool zijn dat je ze niet kunt laten liggen.

Ik heb dit voor minder dan 400 piek gescoord, en vind het de coolste chronograaf die ik tot nu toe ooit in handen heb gehad, met uitzondering van de Kurono Tokyo Hisui 3 (die dan wel weer te dik was), de Breitling Top Time B1 racing limited, en de ZEP Reverse Panda in 38mm.

Buiten die vier horloges doet het hele genre me weinig, dus het antwoord op je vraag is: Hoe langer ik me met horloges bezig houd, hoe minder de aantrekkingskracht van een chronograaf wordt.

Overigens: eervolle vermelding voor een vintage Ebel 1911 met witte dial en wave bracelet. Daar zit een El Primero uurwerk in, en die zijn ook tering cool, al laat ik me vertellen dat service en onderhoud zo’n crime zijn dat ik me er niet aan durf te wagen.

8 likes

Waarom wil iedereen een supercar?

Beetje dezelfde vraag, niet?
Ze zijn gewoon zo cool.

Ik zet de chrono regelmatig aan om iets te timen… maar meestal vergeet ik dat tegen dat ik ‘m af moet zetten en time ik dus gewoon hoe lang het duurt voor ik nog eens naar m’n horloge kijk.

4 likes

Vooral de looks, ik houd van horloges waar wat “gebeurt” op de wijzerplaat. En verder vind ik bij mechanische chronografen de uurwerken fascinerend.
Kijk dan:

Gebruiken doe ik de chronograaf zoals de meesten hier maar zelden :sweat_smile:

9 likes

zelf heb ik 4 soorten in de collectie
van deze heb ik er vier: (verschillende kleuren)

deze is de oudste (was ik nog niet met de verzameling begonnen)

en toen ik juist begon te verzamelen kwamen deze twee:

allemaal gekocht voor de looks, nooit daadwerkelijk gebruikt voor wat ze dienen, maar puur omdat ik ze tof vond :ok_hand:
maar smaken veranderen en de enige chronograaf die ik toch nog heb durven aankopen is deze;

de recordmaster zonder subdails :slightly_smiling_face:

deze is weg voor een service :ok_hand:

9 likes