Dat is mooi samengevat @TagEd. Fraai zijn ze zeker!
Een digitale stopwatch gebruik ik overigens ook weleens, bedenk ik me, ook vooral als spielerei trouwens.
Maar het is mij nog niet gelukt om er daarvan 7 in de garage te stallen en er 2 à 3 vergeten mee te tellen.
Maar met je punt ben ik het eens, dat was ook de aanleiding om eens bij mezelf te rade te gaan waarom ik ze niet ten volle gebruik, dat doe ik met auto’s doorgaans wel.
Eigenlijk kan het niet, zo’n Seiko voor dat geld, als je het vergelijkt met een MoonSwatch bijvoorbeeld. Toch?
Misschien maar beter om niet alles te vergelijken…
Het servicen en vooral repareren heeft bij mij al een tijdje terug de rem op chrono’s gezet. Ik heb overigens wel al twee Quartz chrono’s aan de praat gekregen, waarbij een batterijwissel en reset onvoldoende was. Dat was meer geluk dan wijsheid. Maar mijn 7a28 moest echt gerepareerd worden door een afgebroken onderdeel. Dat kan lang niet iedereen, gelukkig hebben we op Hf experts zoals Pierre.
Naast alle minpunten die je noemt zijn ze ook nog eens slecht afleesbaar. Op hoeveel minuten staat hij? Bij een duikersbezel zie je in een oogopslag hoe lang het ongeveer geweest is, maar weet je het niet precies. Bij een chronograaf zou je kunnen weten hoe lang het precies geweest is, maar moet je turen om het af te kunnen lezen.
Maar ik sluit me aan bij de meeste van bovenstaande. Het ziet er mooi uit. En ik denk dat het gevoel dat je direct invloed kan hebben op het mechaniek van je horloge ook meespeelt. 3-2-1-start! En draaien maar met die wijzers.
Twee hele bijzondere types, die meer neigen naar een stopwatch ontwerp, zijn de Seiko SDAA001 / SDAA007 en de SDAA003 / SDAA005. De SDAA001 is draaibaar, de bovenkast draait tov de onderkast/band. De ene kant op ligt de nadruk op de tijd, maar draai je hem om dan heb je een stopwatch met grote knoppen bovenop. Handig? Ach, het is eens iets bijzonders Er zijn er maar heel weinig van gemaakt en ze zijn zeer verzamelwaardig. Ik vind er momenteel eentje met zwarte wijzerplaat in Japan te koop voor 32.500 euro…
@amusicar goede aanvulling. Die twee gedachten waarop jij hinkt, de slechte afleesbaarheid en dat tegelijkertijd mooi is om te zien, dat is herkenbaar. Dat alles instant gaat draaien is waar, misschien moet ik er gewoon meer mee spelen.
Voor mij nooit aantrekkelijk geweest, veel teveel wijzertjes die je toch niet gebruikt. Het is wel een mooi staaltje techniek. Ik heb het liefst eem simpele 3-hander, met als het kan alleen handopwinding en met kleine seconde.
Ook niet de allergrootste fan van chrono’s maar deze vond ik wel leuk, zie ooit nog wel eens een echte speedy komen, of een portugieser. De Timex Jet Marlin zit ook al een tijdje in het mandje…
Ze zijn vaak zo dik dat je je mouw niet op hoeft te stropen maar verder zou ik het ook niet weten. De meesten hier kunnen al geen klok meer kijken had ik begrepen uit een ander topic
Duidelijk ben ik niet de bedoelde doelgroep, maar de vraag van de titel sprak mij aan. Juist het stellen van de vraag “Waarom hebben we eigenlijk een chronograaf?” is de voornaamste reden dat ik er nooit aan ben begonnen. Goed, er zijn inmiddels wel uitzonderingen waar ik vind dat het design de drukte van de (veelal ongebruikte) functies overstijgt. Maar dan nog is het vaak geen aantrekkelijke aankoop. Vaak zijn ze dikker en groter dan gewenst, en bijna altijd duurder.
Dus dat. Maar daarbij heb ik eigenlijk “geleerd” dat ik een horloge zonder toeters en bellen met een hele mooie wijzerplaat waarschijnlijk meer waardeer. Zo’n type plaat die zo mooi is dat er geen complicaties nodig zijn om de aandacht te trekken, met een mooie structuur of spel met licht - zonder dat het een poppenkast wordt uiteraard.
Overigens vind ik zo’n klassieke chronograaf als de tweede Tissot uit je lijstje foto’s nog altijd bijzonder fraai. Zoiets is voor mij toch altijd een soort dresser tegen de gangbare normen in
Deze is trouwens echt heel herkenbaar! Dan besef ik me steeds weer hoe weinig nut een chronograaf voor mij heeft
Vind dit overigens een briljant rijtje; allemaal heavy weights en dan zo’n “Seiko’tje”
Mja, dan trek je meer een vergelijking tot prestaties waar het bij een chrono vooral om toegevoegde functionaliteit gaat. Een serieuze sportwagen voegt natuurlijk meer zintuigelijke ervaringen toe dan enkel looks en prestaties. Een chronograaf voegt in dat opzicht niet echt wat toe? Zal ik dan een chronograaf vergelijken met een stationwagon of een SUV vs een reguliere sedan?
D’r is een verschil tussen nut en aantrekkingskracht. Het nut is beperkt (ik kan me er althans weinig bij voorstellen, 'n eierwekker heb ik al…) maar de aantrekkingskracht daarentegen vind ik enorm, zowel de uitstraling als de techniek. Ik kan echt genieten van een chrono ( maar eigenlijk van bijna elk horloge).
Grappig dat schijnbaar amper iemand een chronograaf gebruikt waarvoor 'ie bedoeld is. Ik vind het de nuttigste complicatie die er is, hooguit na de datumaanduiding. Bijzonder handig om met één druk op de knop een timer te kunnen starten, zonder de onhandige UI van een combi-oven te hoeven bedienen, je telefoon te moeten pakken, handschoenen uit te trekken enzovoorts.
Daarnaast houd ik van horloges waarop iets te zien valt. Registers dienen ook daar uitstekend voor.