Is voor mij dan weer een alarm.
Probleem met de chrono in mijn dagelijkse toepassingen is veelal dat hij me geen actieve feedback geeft als de tijd verstreken is.
Mwoah. Als je toch al moet gaan staan prutsen om iets in te stellen kun je net zo goed je telefoon pakken.
Als het echt erg belangrijk is dat ik op precies het juiste moment iets weet of doe, dan gebruik ik de timer of het alarm van mijn telefoon.
Maar bij veel dingen (een ovengerecht, koffie die staat te trekken in de cafetière) is het vooral handig om gaandeweg eens vlug te kunnen zien hoelang iets al bezig is. Andere zaken (hoelang duurt de skilift, hoelang zijn de kinderen al aan het TV-kijken) zijn aardig om te weten, maar verder niet van al te groot belang.
Wat is je wens alsdan?
2 zelfs ![]()
Ik heb nog wel eens de neiging iets te willen timen, dan is een chronograaf handig natuurlijk. Alleen… als ik dan bij mijn doel ben, ben ik het alweer vergeten en vergeet ik stop te drukken.
De enige chrono die ik als dusdanig heb aangeschaft is de Tissot Tour de France-editie van het jaar waar Jonas Vingegaard een weergaloze tijdrit won.
De andere heb ik gekocht voor redenen waar de chrono functie geen deel van uitmaakte.Geen grote liefhebber van de chrono,vooral door de extra puschers die wat mij betreft liefst niet te groot zijn,toch is hij ontegensprekelijk “het” toonbeeld van een sportief horloge en handig bij tijdsopname bij sportwedstrijden wat mij betreft.
‘comparison is the thief of joy’ zegt men dan. Het design van een MoonSwatch kan ik zeker waarderen. Ze spreken mij niet aan vanwege het plastic en deze relatief nieuwe seiko chronograaf is gewoon staal. Dat gaat sowieso langer mee en voelt steviger. Uiteindelijk moet iedereen zelf bepalen waar het geld aan te spenderen. Plastic horloges voor prijzen van een MoonSwatch vind ik persoonlijk heel fors. Anderszijds, wat koopt je tegenwoordig nog voor je geld?
Helemaal waar. Ik heb mijn MoonSwatch omgebouwd naar een zwarte MetalMod, qua onderdelen kost dat weinig en was leuk om te doen. Daarna ben ik hem te lijf gegaan met vijlen, scherpe schroevendraaiers, schuurpapier en de bankschroef om hem ouder te laten lijken, maar die kast is mega sterk. ![]()
![]()
Een “Chrono” is prachtig, de techniek de extra functionaliteit. De mogelijke variëteit in lay-out keuzes spreekt me ook erg aan.
(P.S. bij de meeste Fortis chrono’s mag je de pushers ook in water gebruiken)
Die stratoliners zijn wel echt mooi trouwens - zo zie je maar, zelfs voor de mensen die geen zin hebben in een druk ogende chrono is er een oplossing.
Meest interessante uurwerk-type om naar te kijken vind ik. Aan de voorkant en de achterkant.
Mijn favoriete voorbeeld, met dank aan @Bwatched voor de foto-skills:
Tja waarom hebben we een chronograaf…
Gewoon omdat ze cool zijn! Als ik mijn gedrag altijd zou moeten rationaliseren heb ik geen levensvreugde meer.
Ik hou hem in mijn hand vast en druk op de chronograaf knop
Wanneer de rode wijzer begint te lopen draai ik hem om en begin te kijken naar de case back naar draaiende onderdelen, wat een tentoonstelling is het. Genieten ![]()