Waarom horloges niet "Made in USA" zijn (en niet snel zullen worden...)

Interessant artikel. Blijkbaar verschillen de standaarden nogal per land en per product.

http://gearpatrol.com/2016/08/16/what-makes-a-watch-american-made/

Nou ben ik geen fan van Shinola etc., maar dat is niet anders voor Fromanteel en soortgelijke NL plakmerken.
Wat zijn eigenlijk de eisen voor “Made in Holland” / “Made in NL”?

Prisma, bijvoorbeeld, profileert zich als “Dutch Watch Brand” http://www.prisma.watch/prisma-world/dutch-watch-brand/ (maar danst om de “made in…” Discussie heen) terwijl Fromanteel het toch lijkt te houden bij “Swiss made”… https://fromanteel.nl/the-times/swiss-made/

3 likes

Interessant stuk. Bedankt voor het delen!
Weet eerlijk gezegd ook niet wanneer iets “Dutch made” is.

Nou, volgens mij zijn ze daar heel eerlijk in. “Dutch design”, maar (http://www.prisma.watch/prisma-world/quality-watches/):
------8<-----------------------
Prisma is using Ronda (Swiss), Miyota and Seiko (Japanese).
------8<-----------------------

Heel eerlijk? Nou, ik moest het met een kaarsje zoeken tussen de “Dutch” dingen door.
Anyway, ik spreek nergens over “oneerlijk”, maar er is natuurlijk méér dan het uurwerk. Hoe zit het met wijzers, wijzerplaat, kast, band, glas, assemblage? Wordt nergens genoemd. Dan wordt er vooral gesproken over “Dutch Design”. En dat is behoorlijk inhoudsloos - hetzelfde doet trouwens Fromanteel ook, en daar bleek het plakmerk gehalte behoorlijk groot. En de reklamefilmpjes vooral vermakelijk.

Wat ik grappig vind aan het artikel is dat de criteria voor “Made in USA” blijken te verschillen per product. En voor horloges dus niets minder dan 100% onderdelen uit eigen land. Kortom, onhaalbaar, laten we wel wezen…
Voor “Swiss made” horloges zijn de regels al enkele malen aangepast, en sommige fabrikanten zitten op het randje, of eroverheen (o.a. Mondaine is een bekend verhaal).

Vandaar mijn vraag, hoe zit dat in NL?

@Motormuis @Arie_Kabaalstra weten jullie hier meer over toevallig? Of het überhaupt ergens beschreven staat…?

1 like

Bij dit exemplaar uit 2013 blijkt er trouwens een Seagull in te zitten: Nwe aanwinst : Prisma Classic automatic ( part 2 )
Maar goed, sinds 2014 is Prisma weer “in Nederlandse handen”, is toen ook besproken hier Prisma weer ‘made in Holland’?

om er “Made in USA” op te mogen zetten… moet ook het meerendeel van de onderdelen daadwerkelijk MADE in USA zijn… Shinola is flink op de vingers getikt… dat was eigenlijk vooral “Assembled in the USA” en dat is voor de controlerende en bepalende instantie daar… niet goed genoeg… al zet je zelfs het uurwerk daar in elkaar… als de onderdelen allen uit het buitenland betrokken worden… dan mag het dus NIET Made in USA heten… klaar…

Wat “Dutch made” betreft… er zijn merken die dat op hun wijzerplaat durven te zetten… maar of het dan ook echt “Dutch made” is?.. van een aantal horloges weet ik in elk geval zeker dat alles, op het glaasje, het bandje en het uurwerk na in Nederland gemaakt is.: Van der Gang, Subdelta Periscope, Pellikaan Diving Dutchman…
Die laatste 2… inderdaad… stammen voor een groot deel uit mijn atelier…
de Pellikaan Diving Dutchman heeft een in Nederland gemaakte band, een in nederland gemaakte wijzerplaat en wijzers( ik heb em niet gemaakt… maar ik weet waar het vandaan komt), en de kast, ook die komt uit Nederland… uit Bakhuizen om precies te zijn… Hubert heeft het Zwitserse uurwerk zelf gemodificeerd, en het horloge geassembleerd.

de Periscopes, Russisch uurwerk, op specificaties van Hans de Ree gemodificeerd door Raketa, wijzer en wijzerplaten zijn in Nederland gemaakt, alleen het Lumen is in het buitenland gebeurd… spuiten van de wijzerplaten, fabricage van de kasten en deksels, en het assembleren van de hele hap… Nederlands handwerk… Made in Bakhuz’n… :slight_smile:

Ook de P1lot One overigens… zelfde verhaal…

er is (nog) geen Keurmerk voor “Dutch made” horloges… dus momenteel kan en mag iedereen die in Nederland zijn horloge in elkaar knutseld het nog “Dutch Made” noemen… maar… eigenlijk moeten we als Nederlandse horlogemerken streven naar een “Standaard” waarin is vastgelegd waar een “Dutch made” aan moet voldoen…

Stuckx is ook een Nederlands merk… maar Stephan maakt er gelukkig geen geheim van dat ie de boel elders laat maken volgens zijn strenge specificaties, om maar een voorbeeldje aan te halen…

de Microbrand markt is booming momenteel… kijk maar naar de "Dutch Made Showcase die we in Grootschermer hadden… 24!! nederlandse horloge merken…

4 likes

Welke Nederlandse horlogemerken zijn interessant en van behoorlijke hoge prijs/kwaliteit?? Niet Van der Klaauw noemen want dat past niet in mijn portemonnee… :grin:

1 like

Subdelta en Pelikaan

1 like

Ik zat zojuist te googlen en te bekijken. Van der Gang horloges zijn ook erg mooi. Maar prijzig pfoeh…

Niet om op elk slakje zout te leggen, maar watbetreft het “meerendeel” - dit staat er dus precies:

[quote]What is the standard for a product to be called Made in USA without qualification?
For a product to be called Made in USA, or claimed to be of domestic origin without qualifications or limits on the claim, the product must be “all or virtually all” made in the U.S. (…)

What does “all or virtually all” mean?
“All or virtually all” means that all significant parts and processing that go into the product must be of U.S. origin. That is, the product should contain no — or negligible — foreign content.[/quote]

Ook dit is interessant:

[quote]A Made in USA claim can be express or implied.
Examples of express claims: Made in USA. “Our products are American-made.” “USA.”

In identifying implied claims, the Commission focuses on the overall impression of the advertising, label, or promotional material. Depending on the context, U.S. symbols or geographic references (for example, U.S. flags, outlines of U.S. maps, or references to U.S. locations of headquarters or factories) may convey a claim of U.S. origin either by themselves, or in conjunction with other phrases or images.

Example: A company promotes its product in an ad that features a manager describing the “true American quality” of the work produced at the company’s American factory. Although there is no express representation that the company’s product is made in the U.S., the overall — or net — impression the ad is likely to convey to consumers is that the product is of U.S. origin.[/quote]

In die zin zou een merk als Prisma zelfs met de gemaakte toespelingen er in soortgelijke situatie in USA dus vermoedelijk niet mee wegkomen…

Hier trouwens de Zwitserse eisen: http://www.fhs.ch/eng/strengthening.html en preciezer: http://www.fhs.ch/file/14/ordonnance_swiss_made_1971_En.pdf

1 like

@Arie_Kabaalstra heeft gelijk en als aanvulling hierop: sommige onderdelen zijn simpelweg niet in NL verkrijgbaar (saffierglazen, fatsoenlijke partij voor lume en natuurlijk uurwerken), zodat het bij wie dan ook nooit 100% Dutch Made kan en zal zijn.

Sommigen Zwitserse merken daarentegen zullen meer Swiss Made zijn dan we in NL ooit Dutch Made zullen kunnen, omdat het belangrijkste onderdeel (zijnde het uurwerk) daar vandaan kan komen.

Vergeet het nieuwe merk Holthinrichs Watches ook niet: Michiel lanceert in september zijn geweldige Ornament 1, een 3D-geprinte kast in roestvrij staal.

1 like

Goede en terechte vraag. Voor zover ik weet bestaat er (nog) niet zoiets als formele regels voor Dutch Made.

2 likes