Waarom Lilienthal Berlin beschouwd als plakmerk?

Net even de site bezocht. Zeer generieke kasten en flink aan de maat althans voor mij. Not a fan.

Ze worden echt wel geassembleerd in Duitsland, met (deels) Duitse onderdelen van bekende producenten. Onderdelen zijn uiteraard voor dit prijspunt niet allemaal uit Duitsland afkomstig maar dat is zoals iedereen wel weet in Zwitserland ook al lang niet meer het geval. Zo bekeken is Lilienthal even Duits als bijvoorbeeld Laco of Stowa…

Het is trouwens een fabeltje dat “Made in Germany” niet beschermd is. De realiteit is dat dit wel degelijk het geval is, maar dat er in de praktijk zelden ingegerepen wordt. De regels hierrond zijn ook niet zo nauw beschreven als bij “Swiss Made” het geval is.

3 likes

in de FAQ van hun website staat ergens ver weg dit stukje weggeschreven.

15. What does ‘Made in Germany’ really mean?

In concrete terms, it means that our products are designed, manufactured, and undergo quality testing in Germany. We work with partners that we know well. Our dials come from small factories in the Black Forest region and the straps from factories in the southwest. We source the required leather from Ecopell, a company based in Germany that works only with leather from German cattle. The watches are assembled in Pforzheim and the packaging produced in Germany using eco-friendly materials.

Hoe zeker is dat, is er info los van hun website die dat bevestigt?

Want voor dat prijspunt, kan ik het moeilijk geloven.

Is idd best wel een beschermde term.

Door de decennia heen zijn er verschillende bedrijven/merken die dat niet echt of deels honoreren.

Ik kwam kortgeleden een artikel tegen waarbij wel tot in de puntjes uitgegd is dat echt alles inhouse gefabriceerd en geassembleerd wordt in Duitsland. Wat niet inhouse gemaakt is komt wel uit Duitsland en is van Duitse origine.

1 like

Doet Seiko niet hetzelfde met z’n 7S26-01V0 kasten? ( Seiko 5 ) :thinking:

1 like

Moderator op Watchuseek met vrij sterke banden in de Duitse horloge industrie (MikeStuffler) heeft dat bevestigd enkele jaren terug, ik vind het exacte topic niet direct terug. Maar Ermano doet dat soort assemblagewerk wel vaker. Ze zijn ook niet de enigen, ook de goedkopere Zeppelin horloges bijvoorbeeld worden ook in Duitsland bij Pointtec geassembleerd.

3 likes

In zwitserland zijn er ook dit soort bedrijven.

the largest Swiss private-label companies are Roventa-Henex, Walca, Grovana, Timestar, Blanchefontaine and Xantia.

Zou denken dat steinhart daar vandaan komt.

1 like

Vroeger was dat Grovana, na de split met Debaufre is het een andere, niet nader bekende assembleur.

Heb eens naar de getoonde modelletjes gekeken en er de guy5 doctrine op toegepast,
Zijnde: zitten er procentueel bij dit merk meer hebbedingetjes (lustopwekkers) dan
latenliggers (walgwekkers)?Indien ja krijgt dit merk mijn aandacht.
Normen worden wel strenger voor merken met een grotere roep of naambekendheid.
In dit concrete geval vond ik de oogst wat flauw minder dan 30% trok even de aandacht bv.
de octomoon reeks . Persoonlijke conclusie : ik zou van dit merk dus niets kopen (niet met dit aanbod).
Maar voordeel van de twijfel geef ik ze als ze misschien ooit eens wat gedurfder uit de hoek komen

1 like

Haha! Geweldig. Goede aanpak :wink: En klopt er zit inderdaad een hoop meuk bij, vooral ook kitsch. Ik zie klachten dat gelakte kasten de verf afspringt waar je bij staat, dus die moeten ontweken worden.

De Octomoon ziet er inderdaad echt goed uit, maar ik keek ook vooral naar the Lilienthal 1.

De witte (€150,-) en blauwe (€125,-) meer specifiek. Die zijn 37,5mm of 42,5mm. Jammer dat er geen éénwijzer is.

Voor zo weinig geld is het misschien alleen al leuk om te kijken wat ik er fysiek, in m’n handen, van vind…

€150,-

€125,-

3 likes

Was er al vermeld dat het niet alleen beschouwd wordt als plakmerk, maar gewoon een plakmerk IS? Ja zeker? Mooi.

:wink:

Maar koop wat je leuk vindt hoor, in deze prijsklasse ga je nooit echt voor schut.

5 likes

dat zijn de ergste

1 like

Behalve dan dat Seiko hun kasten wel zelf ontwerpt en produceert.

3 likes

Ik kende ze niet. Zonet eens op hun website geweest, waar ik dit tegenkwam :roll_eyes:

Die Zwitsers toch, overal meegenieten van het verlof.

“CHINEES NIEUWJAAR
9 januari 2024, geplaatst in administratief , ronda
Tijdens de Chinese Nieuwjaarsvakantie is de RONDA-vestiging in Hong Kong gesloten van 10 tot 18 februari 2024. Daarom kunnen wij op dit moment te maken krijgen met iets langere levertijden voor uurwerken van Swiss Parts. Houdt u hier bij het plaatsen van een bestelling bij ons in een vroeg stadium rekening mee, of bespreek dit met ons.”

1 like

Ik had er nog nooit van gehoord… zal wel een reden hebben dan. :grin:

Veel van deze kasten worden in China geproduceerd. Dat hebben ze zelf ook gezegd. Met als toevoeging dat deze kasten voldoen aan kwaliteitseisen die scherp worden gecontroleerd. Vervolgens gaan deze kasten naar Maleisië en andere locaties waar de horloges worden geassembleerd. Heb ik een tijdje geleden gelezen op een vooraanstaande horlogesite, ik dacht W&W. En is dit een schande? Nee, want in China hebben ze ook CNC’s en wordt er gesneden met de originele Japanse XYZ-files.

2 likes

En vergeet niet, t zijn Seikos eigen ontwerpen ipv generieke onderdelen in te kopen / white label horloges te verkopen.

1 like

Vind ik er best leuk uitzien en als 150 mijn budget was zou ik hem zo kunnen kopen. Leuk net horloge van redelijke kwaliteit. En best grappig ontwerp zo met die wijzerplaat.

Ik heb meerdere goedkope horloges gewoon voor de lol gekocht; gewoon omdat ik ze leuk vond. Pas nog een flieger van Svalbard voor nog net iets goedkoper dan die witte. Leuk horloge wat ik best regelmatig draag. Mijn mening is als je het leuk vindt, wilt hebben en je kunt het betalen: koop het dan!:slightly_smiling_face:

5 likes

Een merk dat op de eigen website met kortingen smijt ( de originele prijzen zijn gewoon uit de lucht gegrepen ) kun je toch sowieso niet serieus nemen.
Of het nou een plakmerk is of niet…

1 like