Waarom Lilienthal Berlin beschouwd als plakmerk?

Mijn hemel, wat een ongemakkelijk gênante kopie.

1 like

Nou nou nou, het houdt de gemoederen wel bezig zeg! Mensen zijn ervan overtuigd dat ik dit wil kopen “niemand houdt je tegen” of dat ik externe bevestiging zoek van internetmensen.
Terwijl ik al meerdere keren aangeef me af te vragen hoe dit nu precies zit, want het is overduidelijk geen catalogushorloge die je in Azië besteld en hier distribueert.

De algemene consensus is dat dit een bij elkaar geraapt stapeltje Chinese onderdelen is die in Duitsland in elkaar wordt gezet. In eerste instantie was ik redelijk overtuigd van de website en de info die er op andere platforms te vinden is. Vandaar dat ik ook iedereen die zonder argumenten maar een stelling erin gooide, weerlegde met wat er wèl te vinden is.

Afijn, als je het afpelt naar dat wat er staat zonder marketingterm, is het waarschijnlijk een Aziatische kast en een Aziatische wijzerplaat. Het uurwerk is Ronda, wat ook Aziatisch geassembleerd is.

De wijzers zelf komen uit Duitsland, net als de bandjes. Ook de verpakking is Duits.

Vermoedelijk wordt de kast los van het uurwerk en de wijzerplaat in Duitsland geleverd, om de wijzers er zelf op te drukken. Uurwerk erachter, kast dichtdrukken en klaar. Ik vermoed zelfs dat de luxe verpakking Made in Germany ‘moet’ zijn, om het stempel Made in Germany te mogen dragen in plaats van dat het Made in China moet zijn. Om aan het bepaalde percentage waardetoevoegende producten te komen. En ja: Made in Germany is ook wettelijk beschermd, niet op eenzelfde manier als Swiss, maar het je kunt niet zomaar op Alibaba een horloge bestellen op de kast “made in Germany” laten drukken.

Voor nu laat ik dit aan me voorbij gaan, omdat het voor mij niet genoeg toevoegt. Maar, dat het in potentie wel iets moois kan opleveren heeft @Plees wel degelijk laten zien met die hele bijzondere Berlijnse Muur editie. Dat is zeker niet ‘plakmerk’-eigen.

Daarnaast gaat het assortiment mij iets teveel alle kanten op, van tacky regenboogkasten tot vrij lelijke wijzerplaatkleuren. De basis is qua design op orde, maar de tientallen variaties erop zijn dan weer apart te noemen.

Als side damage in deze zoektocht naar de herkomst van dit merk, heb ik overigens ook nog gevonden dat de Red Dot Design Award een award is die je kan kopen. Maar dat terzijde.

6 likes

Feice heeft nog meer prachtige horloges :scream:
Feice dress watch :stuck_out_tongue_winking_eye:

Oh, en daarnaast valt het me op dat er ook best wel wat lieden rondlopen die een vraag niet als vraag zien, maar als mogelijkheid om hun eigen superioriteit te laten zien.
Dat is me wel vaker opgevallen op dit forum en één van de redenen dat ik geen regular (meer) ben.

2 likes

Ach joh, dat hou je toch, op een, voor iedereen toegankelijk, forum.
Beetje het topic voor jezelf filteren en de non informatie naast je neerleggen. Heb je prima gedaan met je conclusie.

Sinds ik de link in de TS heb geopend word ik meteen ‘volgespamd’ (zoals mijn dochters dat zeggen) met ‘Lilienthal Berlin’ Google Ads. Weer eens wat anders dan de Venezianico Ads die ik hiervoor steeds kreeg. (Zie ook het Venezianico topic waar ik ongeveer dezelfde vraag heb gesteld als jij)

3 likes

Ik denk dat ik ook al snap waarom ik hier in de eerste plaats op kwam (terugkomend op jouw spamverhaal).

Ik zat te kijken naar Defakto horloges en ging op zoek naar “Watches made in Germany”. Vooral omdat ik het wijzerplaatontwerp nog niet helemaal geweldig vond (hij maakt overigens wel veel inhouse).

Die zoekopdracht heb ik vrij snel gestaakt, maar op Instagram kwam dit merk ineens in de reels voorbij. Toen dacht ik dacht, hey mooi; voordeliger dan Defakto en óók Made in Germany.

Zoeken naar ervaringen met dit merk trof ik niet veel, dus toen heb ik vrijwel meteen dit topic geopend. En nu zijn we hier :wink:

We hebben nu wel in ieder geval een 100+ reacties tellend topic voor iedereen om doorheen te bladeren, die op dezelfde manier als ik zijn zoekacties doet (en dat zullen er best veel zijn)

1 like

Maar de vraag van TS is nog niet echt beantwoord. Wel veel meningen, vermoedens en minimaal onderbouwde stellingen.

OT, ik weet het ook niet, maar koop Lilienthal niet omdat ik er gewoon niets aan vind.

Verder draag ik met net zoveel draagplezier mijn Grand Seiko als mijn Baltany.

1 like

Ziet er leuk uit, maar hoe laat is het?

2 likes

Mijn vermoeden is 17:20

1 like

Eerder 17:40 uur denk ik…

Je hebt je topic aangepast en daarin stond naar mijn weten eerst nog of je niet zeker wist of je dit wilde kopen. Dus die “niemand houdt je tegen” was zeker op zijn plaats….

:wave:

1 like

Nee joh gekkie. Topics zijn helemaal niet aan te passen nadat ze live staan. Alleen voor een hele korte tijd (half uurtje?). Reacties van 2 uur geleden kan ik nu al niet meer wijzigen in ieder geval.

Geen idee! :rofl:

(Eén wijzer: half zes.)

1 like

Hoort bij Ickler net als Archimede die maken in ieder geval hun eigen kasten, onbekend maar leuk merk.

Een beetje van dit en een beetje van dat denk ik. Maar marketing technisch leuk gepresenteerd.

Niet zo Calimero doen, maar meestal wel ja.
Seiko Casio en Citizen uitgezonderd voor mij dan.

1 like

+1!

1 like

Grappig topic. Ik zocht op de merknaam, omdat ik een ad zag voor de octomoon .Die ziet er mooi uit, op de foto. Ik vind er wel leuke modellen tussen zitten. Of het al dan niet een plakmerk is, interesseert me niet. Echt exclusieve horloges vind je immers alleen in het zeer, zeer hoge segment. De rest bestaat uit afgekeken ontwerpen en geïmporteerde onderdelen. Nou en?

1 like

Ik vind ze wat weg hebben van een kartonnen maquette met name van een Nomos

Eén van de mooiere modellen van het merk vind ik. En 39mm, dat scheelt. Want veel modellen in hun assortiment zijn fors met 42mm.
In de Octamoon zit een Miyota quartz en dat is prima spul. Plakmerk? Ik weet het niet, ik vind ze best origineel qua ontwerp.

1 like

Wat ik zie is dat ze meer bezig zijn met geld verdienen dan met het in de markt zetten van horloges die door hun met passie voor horlogerie gemaakt zijn.

Ik zou nooit overwegen er één te dragen.