Wat is funny money? Wanneer is dat van toepassing?
Begint met een N en eindigt op ee.
Onrust gaat nooit weg.
Crypto winsten😬
![]()
![]()
Dan zit ik goed. Al mijn winsten duw ik natuurlijk in horloges ![]()
Geintje mannen ![]()
Ik ga maar eens van horloge wisselen om de bbq aan te zetten.
Tering wat is dat een mooi horloge zeg! Mooie dial, spring drive en geen belachelijke power reserve weergave.
Zeker mee eens hoor.
Ik zou aan mijn aanvalsplannen in 't algemeen en aan deze in 't bijzonder nier te veel serieuze waarde hechten.
In mijn beleving mag een hobby wat kosten (en dat is voor iedereen anders), maar het is slechts hobby, dat is op zijn hoogst de sluitpost in de begroting.
Om toch nog iets toe te voegen aan het topic. Recent vroeg een HF lid of hij een horloge kon kopen dat ik toevallig heb. Ik kon dit horloge voor dezelfde prijs weg doen als ik het eerder dit jaar gekocht had.
Even over gedacht, horloge weer aangedaan en gedacht… NEE! Vind het horloge veel te mooi!
Ik zou zeggen, heb je het horloge 3 maanden niet gedragen? Dan alsnog verplicht eens om de pols. Daarna nogmaals 3 maanden niet dragen? → in de verkoop!
Als je je bedenkt zit ik hier nog steeds te wachten op een mooie Mimosa ![]()
![]()
Maar hoe rijmt dat met de volgende uitspraak van jou dan?
1200,- zijn dan toch gewoon 1200,- zeer nuttige euro’s in de spaarpot?
Immers als geld geen (grote) rol speelde dan kon je die PO relatief makkelijk betalen…
zijn wel leuk en makkelijk te dragen. Horloge voor naar het water, horloge voor op vakantie, horloge voor op de racefiets, horloge voor in de tuin, horloge voor klussen etc etc.
En snap dat je altijd een gelegenheid kan bedenken om iets te dragen. Tegelijkertijd kan een PO ook bij al die gelegenheden gedragen worden.
Ik zou zeggen, heb je het horloge 3 maanden niet gedragen? Dan alsnog verplicht eens om de pols. Daarna nogmaals 3 maanden niet dragen? → in de verkoop!
Hier kan ik mij wel in vinden met de uitzondering dat als ik het horloge draag en het brengt minder plezier of de magie is eraf, gaat die gelijk in de verkoop.
Een week boodschappen.
Immers als geld geen (grote) rol speelde dan kon je die PO relatief makkelijk betalen…
Geld speelt altijd een rol. Maar niet per definitie altijd een grote rol!
Geld speelt altijd een rol. Maar niet per definitie altijd een grote rol!
Mijn punt is meer; als iemand 7-9k uit kan geven aan een luxe product dan maak ik de aanname dat die persoon het financieel niet slecht heeft.
Echter als ervoor gespaard moet worden, dan impliceert dat, in mijn ogen, het geld niet in het horloge potje zit. Vandaar dat ik dan de conclusie trek dat 1200,- toch welkom is.
En natuurlijk zijn er genoeg mensen waarbij geld echt geen grote rol of überhaupt een rol speelt. Waarvoor 1200,- echt peanuts is. Mocht jij tot die categorie behoren; lucky you!
Maar die zou die PO ook gewoon aangeschaft kunnen worden zonder ervoor te sparen, lijkt mij…
Anyway een zijpad; waarom niet de PO aanschaffen en vervolgens kijken wat er gebeurt met deze twee qua draagtijd, lijkt mij ook een prima strategie.
Ik ben nog steeds erg blij met de Yema die ik nieuw gekocht heb in mei 2025. Hij staat mooi op diverse banden, loopt soepel en draagt heerlijk. Destijds aangeschaft als zorgeloos “pakken en dragen”-horloge en dat doet hij perfect. Ik draag hem dan ook met veel plezier.
Mijn eerste en enige Seiko. Ook deze draagt geweldig, staat mooi op staal en ik heb er nog een fraaie blauwe rubberen band van Sealande bij. Dit is echt mijn zwem- en vakantiehorloge geworden. Gaat mee tijdens lange wandelingen, vakanties, noem maar op. Ook daar ben ik dus erg tevreden over.
Duidelijk toch? Gewoon houden.
- Je draagt ze.
- Ze hebben een functie.
- Je vind ze nog steeds leuk.
- Ze passen blijkbaar goed bij de fase van je leven.
Wanneer weg doen? Wanneer ze blijven liggen…
Waarom? Omdat het geen zeldzame vintage exemplaren zijn en dergelijke horloges fijn gedragen horen te worden.
Mocht jij tot die categorie behoren; lucky you!
Nee behoor ik niet! Maar ben wel gelukkig ![]()
Waarom verkopen?
Voor geld natuurlijk.
Die praatjes van “onrust in de collectie” en “met pijn in mijn hart” die geloof ik wel (niet).
Wat bedoel je nou te zeggen? Dat ik lieg?
Dan betaal ik nog liever de premium straatprijs voor een Pistache OP, zeg maar. Longines, daarentegen, heeft wel een aantal leuke horloges. Als je een Omega duiker wilt kopen, doe het dan in godsnaam tweedehands, want ik voorspel dat ze nogal afschrijven.
![]()
![]()
helemaal mee eens! Ik vind de nieuwe PO overigens erg geslaagd, maar omega is behoorlijk aan de prijs!
Het dilemma van @Duiffie herken ik wel. Daarom vind ik de negatieve reacties ook onzinnig.
Maar waar trek je de grens? €1.200,- is voor velen op dit forum wisselgeld terwijl dit voor de gemiddelde burger een vermogen is voor een horloge.
Mijn advies is om de horloges lekker te houden zolang het geen andere prioriteiten in de weg zit.
Zelf worstel ik nu ook met dit dilemma. Ik kan moeilijk afscheid nemen en heb wel nieuw speelgoed op het oog!!
Wat is funny money?
Geld wat eigenlijk geen invloed heeft op je overkoepelende economische toestand.
Kort door de bocht: Vaste lasten, investeren, sparen, huishoudelijke uitgaven, buffers, eerste levensbehoeften, en al die dingen meer, die komen gewoon eerst. Als ik iets van die categorieën serieus zou moeten aanspreken om een luxegoed te kopen zou dat voor mij niet goed voelen.
Yup. Wie het kleine niet eert… Bovendien zijn 1200 ballen gewoon serieuze doekoe. Da’s al gauw 15-20% van een tweedehands PO. Ik heb zelf geen geldgebrek, maar vind 1200 Euro niet niks.
moeilijk afscheid nemen
Dingen loslaten kunnen we allemaal leren.
Tering wat is dat een mooi horloge zeg!
Voor mij nog een slag erger:
https://www.chrono24.nl/grandseiko/grand-seiko-collection-caliber-9r-20th-anniversary-model-700--id39979703.htm
Dat deze horloges bestaan maar niet in mijn kist zitten is me een doorn in het oog.