Waarom zijn de grote 3 de grote 3?

28.800, en dan nog maar een reserve van 60 uur met twee veertonnen is niet speciaal

en geen hacking en geen quickset date? daarmee is zo’n uurwerk voor mij onbruikbaar

dan blijft alleen de mooie afwerking over, en is dat voldoende? voor mij niet.

2 likes

Weet ik met al m’n vintage “rommel” maar al te goed, vandaar ook dat ik het specifiek rationeel noemde.
Blijft toch interessant hoe dat werkt.

2 likes

De reden van de dubbele veerton heeft volgens mij meer te maken met een evenredige energie-afgifte dan het verhogen van de gangreserve. 60 uur is in mijn geval meer dan zat.

Deze heeft wel een quickset date.
de datum verspringt echter niet instant om 24.00 maar doet er tussen de 23:50 - 00:10 over.

Dat maakt in mijn geval het uurwerk meer dan bruikbaar.

1 like

Omdat ik met mijn spaarpot naar Schaap & Citroen Den Haag ging om mijn slag te slaan. Ok, het lag niet helemaal lekker op de pols, dus dat was al een tegenvaller. Maar het uurwerk was helemaal een teleurstelling. Ja het ziet er prachtig uit (minder mooi dan op de persfoto’s), maar het opwinden maakte relatief veel lawaai en dat betekent ook dat de rotor veel lawaai maakt (dit was ook zo). Het klonk niet verfijnd, iets wat ik wel had verwacht. Het klonk en voelde als een ETA2824. Een ETA2892 klinkt zelf beter. Zo moeilijk is het dus niet.

En dan inderdaad de teleurstelling dat een compleet nieuw opgebouwd uurwerk, speciaal zelfs voor de Overseas, geen hacking seconds heeft en dat de datumverspringing een heel uur nodig heeft. Daarmee lijkt het weer op een instap Seiko SKX.

Dat maakt het voor mij een verschrikkelijk uurwerk. Totaal geen verfijning. En dat verwacht ik wel in deze prijsklasse en van dit merk. Voor de rest een prachtig horloge. Maar niet voor mij. Jammer!

Het begon “een uur” voor de verspringing al te leunen en trok 'm over dat uur langzaam over de streep, met de laatste stap inderdaad net voorbij 12 uur. Daar kan ik niet tegen haha.

3 likes

Graag!

1 like

Dan hebben we dezelfde gepast :wink:
Het opwinden had inderdaad een bepaalde weerstand en “resonantie”, herkenbaar.
Het lawaai van de Rotor herken in niet. Wellicht was het te luidruchtig toen ik deze paste.

Ik blijf het een geweldig horloge vinden. Maar hij heeft mij ook nog niet over de streep kunnen trekken.

2 likes

Ook wat andere forummembers waren niet overtuigd.
Het is wachten op de Overseas generatie 4? :wink:

Het is echt een prachtig horloge, maar ik had het liever dunner dan 11mm gezien, slagje kleiner en een dunnere band. Dan valt het mooier om de pols en valt dat ook meer verfijnd. Wat dat betreft blijven de Royal Oak en Nautilus er met kop en schouders bovenop steken. Jammer dat Vacheron Constantin hier de plank misslaat.

Dan maar een Chronometre Bleu lol. Lage WR, ook geen hacking seconds, geen quick change straps, maar wat een ding!

1 like

Ok, dat de datum wat langzaam verspringt vind ik geen probleem, dat heeft mijn Grand Seiko ook. Maar een quickset date daar zou ik niet zonder kunnen. Het blijft voor mij onoverkomelijk dat hij geen hacking heeft, maar dat is een OCD probleem…

Da’s geen “Minpunt”, da’s meer een vraag van “hoe durven ze”. Komende van een huis met zo’n lange ontwikkel-geschiedenis en in een horloge van die prijs?

Als je over een SKX van 190 ekkies begint worden dat soort gaten in functionaliteit gezien als een godsliederlijke schande, medunkt dat ze bij een horloge in die prijscategorie hun reut wel voor elkaar mogen hebben. Geschiedenis en afwerking be damned, als je je basisfuncties niet voor elkaar hebt is het gewoon een epic fail.

Het is niet rationeel. Vandaar dat ik serieus naar Raketa zit te kijken. :slight_smile:

Ah, de snelheid waarmee de datum verspringt! Da’s slordig van ze, ik zou een snelle wisseling op 24:00 verwachten, zoals dat ook het geval is op m’n Hamilton van 700 Euro.

Dan nog… Geen hacking. In een horloge van die doekoe. Dat accepteer ik echt al nauwelijks in m’n Junghans Meister Driver van 900 Euro, laat staan in een VC ter waarde van 17.000 Euro of meer.

Kom op. Da’s een shitter.

En de mijne hebben hacking en een snelle datumwissel. :slight_smile: Tegenwoordig in de Powermatics zelfs een 80-urige power reserve voor een scheet en een knikker.

Echt waar: Epic fail. Voor 17.000+ Euro. :face_vomiting:

Maurice Lacroix maakt iets wat er een beetje op lijkt, maar met blijkbaar een beter uurwerk. :wink:

Hoe langer deze discussie voortwoekert, hoe meer ik tot de conclusie kom dat de “grote drie” me de kont kunnen kussen.

3 likes

Weet iemand hier een redelijke uitleg voor, behalve ‘we dachten dat we ermee weg konden komen en zo dikkere marge konden draaien’?

Iets van ‘traditioneel en superbetrouwbaar uurwerk’ of een andere reden van dat kaliber?

1 like

Ik denk dat het traditie is. Er zijn veel uurwerken van de grote drie zonder hacking, of zelfs zonder secondenwijzer. Er zitten daar vast een paar mensen in het management die hacking of een secondenwijzer als iets zien voor mensen die “de tijd niet hebben”.

2 likes

Klinkt als :point_down:

Zou Apple er mee wegkomen om een mobiele telefoon te maken zonder web browser omdat webwinkels ten tijde van de eerse Mac niet bestonden?

Maar ik vraag me nu plotseling af of een Meistersinger hackt als je de kroon uittrekt. Iemand? :slight_smile: Ah. LMGTFY: Jawohl.

Ze hebben het wel geprobeerd! Niet kunnen copy-pasten was bijvoorbeeld een hele tijd een ding :joy:

On-topic:

Op een sports horloge :roll_eyes: Okok de Jumbo is ooit zo geboren, maar ik zou er wel eens iemand mee een potje willen zien tennissen. Of bowlen.

2 likes

Nee maar dat moeten we de grote horlogemakers vragen? Het zit inderdaad heel vaak niet op de horloges in hogere prijsklassen. De ultra thin modellen van bijvoorbeeld de Royal Oak hebben het niet. F.P. Journe doet het ook niet. De Patek Nautilus heeft het ook pas sinds kort (2019?) met calibre 5711 (edit: referentie 5711 dus).

Mijn Speedmasters 1861 (midden prijsklasse) hebben het natuurlijk ook niet, en het boeit me eigenlijk ook niet meer zoveel. Maar met een Overseas en zijn allround performance (hoge WR, antimagnetisch? en snelle bandenwissel) moet dan ook op alle vlakken erbovenuit steken.

Ok als het op uurwerkjes zit van een paar tientjes, is het ook geen technische uitdaging. Het hoeft ook geen deuntje af te spelen. Maar je moet toch de tijd goed kunnen instellen?

Precies, Maurice Lacroix maakt iets wat er op lijkt.
Dat station zijn we al heel lang geleden gepasseerd :wink:

De Overseas is trouwens 21.300 eurotjes…

1 like

De 5711 is het model. Calibre 324 bedoel je gok ik.

Ik wil wel graag een keer een Calatrava met cal. 240.

unnamed

Die microrotor :drooling_face:

2 likes

Oeps ja bedoelde referentie (dank je!), maar niet het calibre 324.
Sinds 2019 zit er het Caliber 26‑330 S C in. Deze heeft wel hacking seconds, 324 niet (tot grote ergenis van sommige nieuwe eigenaren destijds). Ook leuke feature van bijvoorbeeld de 324 is dat de secondewijzer een paar seconden verspringt als je de kroon terug naar de 0 positie duwt. Je betaalt niet voor nauwkeurigheid natuurlijk :wink:

2 likes

Nee hoor, ze zijn gewoon idd langzaam met het toepassen van dergelijke technieken en kopieren niet. Dus komen met hun eigen technische oplossing. In veel gevallen dan ook erg mooie oplossingen.
Zoals onlangs bij het verspringen van de minuten bij een chronograaf van Patek. Of idd de hacking functie in het nieuwe caliber dat onder andere in de Nautilus zit.

Uiteraard kun je voor minder een ML kopen of iets anders met dezelfde functionaliteit.

3 likes

Dat is nog het non-hacking uurwerk. Het nieuwe uurwerk is de 330 die gehanteerd wordt als basis uurwerk voor meerdere modellen.

2 likes

Ik heb hem ook geprobeerd en ben het hier helemaal mee eens. Ik dacht mijn horloge gevonden te hebben, maar hij viel tegen. Te grof, te dik, te groot. Zat gewoon niet goed.

4 likes

Boze brieven sturen naar de Facebook bot van Vacheron Constantin :wink:
Waar heb jij 'm gepast? Er zwerft er volgens mij maar eentje rond bij Schaap & Citroen en bij Gassan is het alleen op bestelling of als je geluk hebt.

1 like