Waarom zijn GMT's toch zo populair?

Tja, wie gebruikt zijn chronograaf om effectief iets precies te timen, of wie gebruikt er elke dag de moonphase complicatie, waarom een Astron solar ipv een gewone quartz, of nog, hoe veel van de mensen hier gebruikt effectief de bezel op een duikershorloge waarvoor hij bedoeld is ?

Geef gewoon toe, we zijn allemaal watch nerds en we willen het gewoon hebben :wink:

Back on topic : ik gebruik de gmt functie als am/pm aanduiding. Is dat nodig ? Neen, maar wel leuk :yum:

8 likes

Voor de eerste foto zowel de uren, minuten en secondewijzers van alle 3 de horloges exact gelijk gezet

Zal je wel ff tijd gekost hebben😜

1 like

Voor mij staat een GMT-horloge voor een stukje romantiek. Soms heel mooi (vind ik) en enigszins handig als ik op reis ben. En in de tijd dat ik dat niet ben, helpt het me terugdenken aan de mooie oorden waar ik geweest ben en soms naar terug verlang of de mooie oorden waar ik nog graag naartoe wil. :palm_tree: :sunglasses: :sunny: :ocean:

4 likes

Als je zoals ik 34 jaar op zee gevaren hebt, leer je een GMT wel waarderen.

6 likes

Een gmt heeft vaak een andere look dan de traditionele diver en vaak geeft die extra gekleurde wijzer net dat beetje extra of contrast in een horloge dat vaak een full steel afwerking heeft

2 likes

De Seiko NH34 is uitgebracht. :woman_shrugging:t3:

Daarnaast vind ik de GMT-wijzer vaak wel leuk vanwege de extra kleur die het brengt, maar vind t zelf niet per se nodig om er extra geld aan uit te geven.

1 like

Ik wilde een nieuw horloge voor op reis en vind de complicatie tof. Ik bracht de handigheid van een GMT ook bij mijn vrouw in als argument om toch een soort van goedkeuring af te dwingen. Zij vindt het net zo nutteloos als jij :blush:. Ik vertrek morgen naar Sri lanka, tijdsverschil: 3,5 uur. Compleet nutteloos dus maar ik heb hem maar wel mooi :wink:

8 likes

Ik heb er volgens mij 2 (teveel horloges) maar het gaat bij mij om de look, zelfs als ik naar een andere tijdzone ga gebruik ik hem niet. Weet toch wel het tijdverschil. Maar hetzelfde kan je vragen, waarom een chronograaf of een duiker terwijl je nooit verder komt dan het doucheputje of waarom een automaat. Zo verdomd lastig, iedere keer datum en tijd weer goed zetten. Maar zo heb ik van alles wat. In jou geval lekker een GPS horloge of een radiocontrolled horloge nemen, zit je altijd goed in een andere tijdzone :wink:.
O ja en laat je collega’s maar rekening houden wanneer jij in je mandje ligt :stuck_out_tongue_winking_eye:
In mijn geval vind ik de diversiteit en complicaties wel leuk bij mijn horloges. O ja, foto’s he:

14 likes

Gisteren bijna 1 gekocht.
Ding was net aan een ander verkocht…
Ik heb wat contacten in een andere tijdzone.
Het gaat me prima af dit tijdverschil zonder gmt toe te passen.
Dus echt niet nodig maar wel cool.
Natuurlijk zoals een horloge op zich… echt niet nodig maar wel cool.
De vaak gekleurde gmt-wijzer geeft dan net wat meer feestelijkheid aan een horloge…

1 like

Ik typ dit op een telefoon met uiterst accurate tijd, alle tijdzones, stopwatch etc etc.
Dus waarom heb ik dan zo’n ‘nutteloos’ ding om mijn pols?
Persoonlijk vind ik de techniek mooi, hoe zo iets kleins het mechanisch voor elkaar krijgt om dat allemaal te kunnen weergeven. En nog cosmetisch mooi ook!
Vandaar mijn voorkeur voor GMT en chronographs.
Kortom, individuele voorkeur :wink:

6 likes

Ik ben het helemaal met je eens.

Zou je volgende keer cdo willen schrijven? Dan stast het netjes in alfabetische volgorde. Bedankt.

3 likes

Voornamelijk het contrasterende kleurtje bij de populaire GMT’s denk ik zo. Dat maakt de complicaties voor mij wel aantrekkelijk, echter heb ik er (nog) geen gezien ik het gros te dik of te groot vind. De uitzondering te duur.

Over nutteloze complicaties gesproken
Ik heb enkele duikers en duik nooit. Heb meerdere chrono’s en ik time niets van belang. Gebruik ze (net als de bezel van een duiker) eigenlijk alleen als speelgoed. Soms wel leuk om te kijken hoe lang ik over boodschappen doe enzo… speelgoed dus.

Owja, heb ook een wekker horloge die ik enkel gebruik op irritant te zijn. Bijna alle centrale seconden complicaties zijn eigenlijk bij mij ook nutteloos. Wat boeit mij een seconde op een dag? Buiten mijn hobbymatig horlogemaker-taferelen kan me die seconden gestolen worden.

Tja… Het is geen rationele liefhebberij. Het gaat om kleurtjes en speelgoed. Net als autos en ander volwassen mannen speelgoed, zit er niet altijd een rationele gedachten achter. Verre van zelfs.

Bedenk me nu dat een GMT toch echt ontbreekt in de collectie… Mijn portemonnee is HF weer dankbaar :upside_down_face:

6 likes

heel dit topic is nutteloos, draadje mag toe om nooit meer open te gaan

@Gerard_V Je geeft aan dat het voor jou nutteloos is. Maar je kunt de Nederlandse tijd toch instellen en de bezel draaien naar de tijd van bestemming? Dan zie je altijd de tijd bij jou en in Nederland. Misschien heb je er geen behoefte aan of vind je het niet mooi maar nutteloos is het dan toch niet? Als je hem zo plat slaat is een horloge toch per definitie nutteloos? :sweat_smile:

Ik ben nog altijd erg blij met mijn GMT:

9 likes

Dat je een complicatie desgevraagd niet cool vindt (zo heb ik een hekel aan tourbillons) is één ding, maar als jij met zo’n litanie een topic meent te moeten openen om een vraag in te leiden heb ik echt geen zin om daar een antwoord op te geven.

C’est le ton qui fait la chanson, en dit nummer heeft een kut intro.

Overigens heb ik twee caller of office GMT’s, en een flyer GMT. Welke vond je nou nutteloos? Of heb je een probleem met de Airman purist ? Of moet je je er misschien nog in verdiepen?

:no_mouth:

6 likes

Dit lijkt me het geval. Want een office GMT of een wold timer lijkt me nog handig ook in TS dagelijks werk;

1 like

Meneer is ook meer een nemer dan een gever. :heart: Kan bij jou ook nog beter Fate. :wink: Maar serieus, wat is het probleem… …waar je je na 19 jaar HF opeens druk over kunt maken. :man_shrugging:

4 likes

Even de spellcheck want dit kan HEEL anders opgevat worden. :peach:

1 like

Zo’n beetje onze hele hobby is zinloos… Wil je weten hoe laat het is, hier, in Singapore of het zuiden van Antarctica; gebruik je telefoon. Zelfs een nokia 3310 is nauwkeuriger dan ieder horloge. Dat maakt een GMT niet minder zinloos maar gewoon wel heel lekker zo’n extra wijzertje.

Jij moet echt heel slecht gaat op pointer dates, world timers en chronografen. Allemaal meer dan 3 wijzers :face_with_hand_over_mouth:

3 likes

Ik denk dat;

3 likes