Bijgaand een tweetal links naar Frederique Constant die al vrij lang bekend is geraakt met zijn “open heart” series: o.a. voor dames de DOUBLE HEART BEAT serie en voor heren de OPEN HEART BEAT serie die beiden een blik op een gedeelte van het binnenwerk/balans via de wijzerplaat geven.
Ok wilde je het de vorige keer al vragen over deze Credor: wat maakt dit, buiten de prijs en ik geef toe zeer fraaie achterkant, nou zo bijzonder? Mijn eerste indruk was die een 100 eur horloge namelijk…mea culpa
Ik zie de grote tendens, of lelijk of duur. Zelf vind ik dit een perspectief kwestie. Het is maar net wat de portomonee aan kan. Ik heb niet zo 1 2 3 het geld voor een tissot of sinn, dus kies ik voor een goedkoper horloge.
Ik kan er zeker wel van genieten, het gaat mij namelijk niet zozeer om hoe mooi het handgegraveerd is en welk type mouvement erin zit enz. Het gaat mij juist om het bekijken van de werkingen van het horloge. Ik vind het zelf namelijk fascinerend dat door het bewegen van mijn pols ik een machine de tijd kan laten vertellen.
En je kan door een skeleton dus zien hoe dit zijn werk doet. Of het horloge nu 100 euro is of 10000000. Tuurlijk is de afwerking minder tuurlijk zit er een “goedkope” miyota of ETA in maar zoals ik al aangaf het gaat mij om het bewonderen van de machine die zijn op magische wijze door handbewegingen de energie creëert om de tijd te zien.
En dat je dan lastiger de tijd ziet, ja true point. Maar waar je een rolex koopt omdat het prachtig is kun je er ook voor kiezen om een skeleton te kopen om ervan te genieten.
Nou het is maar wat je cheap vindt. Ik heb zelf 3 skeletons van Armand Nicolet. Prachtige horloges en heel goed afleesbaar. Daarnaast heb ik uiteraard nog een aantal horloges met gesloten wijzerplaat. Skeletons zijn leuk om er bij te hebben.