Nee, het is ook niet dat ik nooit van gedachte verander. Dat gebeurt regelmatig, zelfs. Het is meer dat ik weloverwogen beslissingen probeer te maken. Wat me overigens geen windeieren heeft gelegd. Van alle aankopen die ik de afgelopen 10 jaar heb gedaan, heb ik van welgeteld 0 spijt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel erbij vertellen dat ik nogal verslavingsgevoelig ben en in een eerdere fase van mijn leven meer impulsieve en slechte dan weloverwogen beslissingen heb gemaakt.
Het feit dat mijn inzicht voort schrijdt bezorgt me niet direct spijt.
Zo heb ik met grote liefde een SARB033 gedragen. Dat horloge had vele voordelen, ik heb er vijf jaar lol van gehad. Maar vroeg of laat was ik uit die kleren gegroeid. Het blijft een fantastisch horloge, maar het is niet meer voor mij.
Evengoed heeft de SARB me geholpen om bij een Nomos Atlantik terecht te komen die ik al sinds 2017 met groot plezier draag en die dan ook niet weg gaat:
Juist. En soms is dat opstapje nodig om überhaupt helder op het netvlies te krijgen wat dat einddoel kan zijn.
Zo ben ik via een Seiko SNZG11K1, een Glycine Combat Vintage 7, een Hamilton Khaki 38, een Seiko SARB017 en SPB197, en tot slot een Smith’s PRS-29A op dit uiteindelijke field horloge uit gekomen:
Zelf heb ik negen á tien horloges. Ik koop vooral wat ik leuk vind en kan betalen. In de korte tijd dat verzamel ben ik er al twee zat en zijn er nog twee onderweg. Na die twee ontvangen te hebben ben ik voorlopig wel klaar (lees ben ik voorzien in mijn behoefte). Zal vast ooit wel weer iets bijkomen.
Ik snap dat je alleen koopt wat je leuk vindt en kunt betalen. En nu praat je zelf over verzamelen. Maar gaat het voor jou dan ook echt om het verzamelen? Ook al ben je voorlopig voorzien.
Het gaat me niet perse om verzamelen. Ik wil elke soort horloge wel eens hebben hebben gehad. Momenteel hebt ik vooral quartz en twee radiografisch horloges. Ooit wellicht een automaat en Rus.
Ik heb best een hele leuke vrijmibo hier op HF! Ik wind me nergens over op en leer ook weer een hoop. Kun je nagaan, horloges zijn eigenlijk sociaal maatschappelijke goederen.
Helemaal eens kgigo! Ik heb sinds een paar maanden nog maar twee horloges die ik met regelmaat draag, een tudor en een Grand Seiko, en geeft een hoop rust. En nu proberen niet teveel verlekkerd te raken op Hf.
Dat had ik in het begin heel erg, toen ik nog geen account had en in juni, toen ik wel een account had, helemaal. Maar door het onderwerp hierboven en daar over na te denken, is het de afgelopen paar weken een flink stuk rustiger geworden in m’n bovenkamertje .
Ha eindelijk eens een epistel van jou, maar snap je vragen wel. Zal beginnen met je hoofdvraag en dan komen we vanzelf bij de subvragen .
Als ik voor mij zelf spreek, ik vind het gewoon leuk om een grote collectie te hebben. Enkele voor de heb maar de meeste omdat ik ze gewoon mooi vindt en dagelijks wissel.
Ik heb geen top 3 daar ik veel wissel, dus alle horloges krijgen draagtijd op 1 na dan. Die had ik willen verkopen op MP of ergens anders maar na die op de Weishi hebben gelegd en zag dat die een -30-40 p.d heeft verkoop ik die niet. Mijn andere horloges wil ik op dit moment zeker nog niet verkopen. Ooit ben ik begonnen met horloges via vakantieveilingen e.d, ja die krijgen idd wat minder draagtijd, maar zo nu en dan slinger ik er toch 1 voor een paar uur om de pols.
Jij hebt zo jou hobby en die heb je beperkt tot max 10, zo heb ik ook mijn hobby met geen beperking. Moet wel betaalbaar zijn en niet ten koste gaan van de andere geneugten in het leven. Ik heb mijn horloges niet gekocht als investering maar gewoon omdat ik ze mooi vind. Wellicht ben ik wat impulsief met het kopen van horloges, het zij zo!
Zoals je zelf al schreef “is het verzamelwoede, hebzucht enz.” Misschien wel van alles een beetje, maar de kern is dat ik al mijn horloges gewoon mooi vind.
1 ding valt mij dus ook wel op in het blauw, nieuwe horloges die gelijk weer worden verkocht of men heeft een horloge 3 weken en gooit hem ook weer in de verkoop, daar snap ik dus ook echt niets van. Is het handel, zou het niet weten, zet men er ook niet bij .
Hoe groot mijn collectie is weten er genoeg op het forum, maar zeker niet de grootste dus hij mag nog groeien
Daarnaast heb ik van een aantal HF leden een horloge gekregen, 2 als herinnering en 1 omdat ik die gewoon heel leuk vond. Dat zijn blijvertjes tot ik mijn oogjes sluit!
Het voordeel van veel horloges hebben is, dat wanneer een horloge je even tegenstaat hij een paar maanden later weer bevalt.
Precies dat dus, voor de duidelijkheid zit nog lang niet op de 150
Maar goed, het is voor mij dus een hobby, verzameling en een aantal voor de heb. Met Uw goedkeuring natuurlijk Kleine_gup
Kan mij niet voorstellen dat je op die manier vrienden zou willen maken, maar goed voorbeelden te over
He taalnazi, we leven hier in Nederland hoor , hou je bij het Nederlands, natuurlijk mag je wel je dialect gebruiken
Goed dat je dat zegt Chris, mocht over problemen met een PC/Laptop vragen aan je stellen. Doe ik wel via een pb
Als alle horloges draagtijd krijgen, dan zie ik niks verkeerds aan het hebben van een dergelijke collectie.
Maar natuurlijk geef ik je mijn goedkeuring, mede door bovengenoemde . Iedereen zijn ding natuurlijk, ik vroeg het me gewoon af. Maar dat is inmiddels wel duidelijk.
Alleen al het feit dat elk horloge van jou, op een na, draagtijd krijgt, maakt elke achterliggende gedachte eigenlijk overbodig, want het motief is om hem te dragen. Uiteraard wordt zeker zeer gewaardeerd en is het verhelderend.
Precies. Voor mij zijn ze bedoeld om te verzamelen en van te genieten als ik ze zie of in handen heb, ik hoef ze niet noodzakelijk te dragen. De meeste niet of nooit zelfs. Maar voor vintage horloges is dat miischien ook logischer dan voor nieuw aangeschafte moderne horloges. Ik denk dat het dan meer voor de hand ligt dat je die ook echt wil dragen.
Eensch! Same here.
Oei, wordt dit een gevalletje psychiater?
OMG! Wat voor hobby hebben jullie?
YESSS!
En dan tenslotte nog een quote van mezelf:
Als ergens er meer dan een van bestaat kun het sparen!
Dit dus: