Waarom zou je een collectie willen als...

En dat is maar goed ook Lex, dat maakt het forum juist zo leuk. Zoveel merken/modellen zoveel smaken. Maar je kent mij persoonlijk, dus weet je dat ik iedereen respecteer met zijn/haar horloge. Soms zie ik echt mooie vintage horloges voorbij komen en denk ik die zou ik wel willen. Maar ja zoals je weet ben een kneus wat techniek betreft, dus zal ik altijd afhankelijk zijn van horlogeherstellers bij vintage horloge’s. Bijvoorbeeld dat Finlandse horloge van jou is echt wel mooi, maar niet geschikt voor een kneus als ik :wink:

1 like

Ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad geen grote collectie wil hebben.
Ik heb besloten vijf horloges te houden, deze vind ik dan ook echt te gek. Ik draag de goedkoopste van mijn kwintet net zo lief als de duurste.

Doordat ik minder horloges heb krijgen ze voor mij ook meer betekenis, waarde en persoonlijkheid.

Maar dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Ik vind het heel gaaf om de collecties van anderen te zien! Ik zit dan ook elke avond fotootjes te bekijken, vooral in de vintage categorie, en podcasts te beluisteren.

5 likes

Stel je voor dat iedereen een gelijksoortige collectie zou hebben of opbouwen. Daarom is dit zo’n leuk draadje (kudos voor TS @Kleine_gup_in_grote_oceaan) .

De samenstelling van iemands collectie, verzameling of hoe je het ook noemt, of het er nou 3 of 100 zijn heeft niks met kneuzigheid te maken. Smaken verschillen gewoon. En er zijn zoveel leden die puur op de schoonheid verzamelen, anderen op de zeldzaamheid of een bepaald merk, of de bijzondere techniek, of de toepassing of de ouderdom. Vaak op een combinatie van meer van die eigenschappen.
Veel HF leden zijn op het gebied van horlogetechniek een volstrekte leek, anderen hebben het niveau van een ervaren horlogemaker, weer anderen hebben het geluk dat ze zich de aanschaf van het neusje van de zalm in high end horloges kunnen veroorloven of moeten het juist doen met een heel klein budget en zo toch de krenten uit de pap (of de grabbelbak) vissen.
De vragen over horloges, de theoretische, historische en technische kennis, de vreugde en de passie voor al die verschillende horloges delen we hier en dat is de kern van wat we hier op dit forum met elkaar beleven. Dat is althans mijn mening. Niemand, ook jij niet, is hier een kneus.

8 likes

Ah kijk! Dat is dan weer mijn grail horloge! Nja eigenlijk de 1655 maar deze komt op een mooie 2e plaats. En de 2e plaats is nog steeds wel een haalbaar doel :grinning:

1 like

Ik ook! Wow, wat mooi dit!
:drooling_face: :star_struck:

2 likes

Dankjewel Lexaf! Ik ben ook weg van deze ondanks dat de kroon waarschijnlijk niet origineel is. Ik heb ‘m op dit moment ook om m’n pols.:pray:

1 like

Thanks voor de kudos en mooi gesproken!

Diversiteit houdt het intrigerend.

2 likes

Hier zitten zeer veel horloges tussen die precies in mijn smaak vallen, waanzinnig :star_struck:

2 likes

oke oke Lex je hebt gelijk, laat ik mij dan maar geen kneus noemen maar gewoon een A-technische leek. De theorie snap ik best wel aardig als het om horloges gaat, net zoals de schoonheid en de ambacht die men in horloges stopt ongeacht de prijs high end of bijvoorbeeld een Stipto. Het is alleen jammer dat ik technisch niet onderlegd ben, wat voor mij dus de reden is om maar verre van vintage te blijven tot mijn spijt. Maar je weet dat ik iedereen respecteer met zijn/haar horloge of je nu een grote beurs of een kleine beurs hebt. Uiteindelijk gaat het om de liefhebberij van horloges dat maakt voor mij het forum juist zo leuk :smiley:

1 like

Ik heb een fase gehad dat ik altijd op jacht was naar de volgende aankoop, elke nieuwe aankoop moest ook steeds duurder worden. Uiteindelijk alles verkocht om van de onrust of te komen. Mijn grail horloge smaak was buiten bereik (mb&f/bovet/akrivia) dat was mijn drijfveer om uiteindelijk zelf horloges te gaan maken. Zodat ik kon dragen wat er uit zag als de horloges die ik niet kon betalen.

7 likes

Zo mooi heb ik nog niet eerder iemand de motivatie voor zijn eigen werk zien geven.
En ik moet zeggen dat je er aardig in geslaagd bent tot nu toe! Respect!

3 likes

En dat is je goed gelukt en wat is er mooier dan zelf iets te maken en er trots op te kunnen zijn. Ik heb wat van je horloges gezien en kan niet anders zeggen dan vakmanschap. Heet je nu J. de Mol dan kan je echt elk horloge kopen, maar ben je daar dan net zo trots op als je programma’s die je met creativiteit gemaakt hebt. Even buiten beschouwing laten of ik ze leuk vind :wink:

Draag je alleen nog je eigen creaties? Of heb je nog wel andere merken?

1 like

Ik heb er een meer dan dertig dus ik kan elke dag van de maand een ander dragen.
Draag ik ze allemaal? Nee
Boeit dat me? Nee
Liggen ze me in de weg? Nee
Geniet ik er van om er soms gewoon even naar te kijken? Ja

Tenzij je het geld hard nodig hebt, lekker van genieten, en anders verkopen en iets anders gaan doen waar je wel van kunt genieten.

3 likes

Ik draag een Casio lcd horloge tijdens het werken en sporten en daarbuiten draag ik alleen mijn eigen horloges.

Nooit saai?

1 like

Ik hoop dat ik niet in een dergelijke fase beland.

Ik heb eens gezocht hier binnen het forum. Je maakt wel juweeltjes hoor!

Ik heb inmiddels begrepen dat je ook kunt genieten van horloges en in je collectie kunt houden, zonder te dragen. Ze gaan in ieder geval niet na 3 dagen, ongedragen weer de deur uit.

Nee zeker niet! ik kan kiezen uit 5 modellen.

Voeger kocht ik redelijk veel Seiko duikertjes en ook wel wat ander spul waaronder een Breitling Intruder en een Sinn 103 st sa. De laatste is een heel mooi horloge, maar geen duikertje.
Vervolgens een Breitling Avenger Seawolf, maar dat was hem toch niet. Wat mij betreft bij nader inzien een horloge voor pooiers en patsers en daarnaast met 45 mm te groot.

Een gedwongen keuze was het. Mijn Intruder was tijdens transport voor de service verloren gegaan. Ik kreeg de waarde vergoed van wat op dat moment een gelijkwaardig horloge zou zijn, te besteden aan een horloge bij de dezelfde AD.
Deze AD stond op omvallen had ik gehoord en ik moest dus snel handelen en bij hem een nieuwe uit de voorraad uitzoeken. Iets bestellen bij hem was me te risicovol, anders was ik misschien een van de (vele) schuldeisers in een faillissement geworden. Het enige horloge op voorraad dat in aanmerking kwam was de Breitling Avenger Seawolf, dus die heb ik toen genomen. Op zich een goede deal want de Breitling Intruder had mij nog geen € 1000 euro gekost en de Avenger ging over de € 2500. Ik heb de Avenger later voor een heel mooi bedrag verkocht.

Later volgde een Omega Seamaster Professional quartz.
Toen zag ik in 2006 bij een AD mijn heilige graal: de Omega Planet Ocean. Ik had hem eens goed bekeken en hij bleef maar in mijn hoofd spelen. Toen kwam ik op het ‘oer’ horlogeforum in gesprek met een dame die hem kon leveren. Ze betrok het horloge van een AD in Zwitserland, zgn. overstock, voor een mooie prijs.
Ik draag hem nog steeds het meest.
Op vakantie draag ik de SMP.

Ik ben in al die tijd nog geen horloge tegengekomen dat ik mooier vind dan de Omega Planet Ocean.

Uit mijn verzameling van pakweg 15 horloges heb ik op de Breitling Avenger Seawolf na nog nooit een horloge verkocht. Af en toe draag ik er een paar dagen eentje uit de verzameling.
Ik overweeg wel eens om er een flink aantal te verkopen om met de opbrengst daarvan een Tudor BB 41 mm duikertje met zwarte wijzerplaat en stalen band aan te schaffen. Ook erg mooi en toch lekker ingetogen. Voor ‘er bij’ zeg maar.

2 likes