Wanneer is het een duiker?

Vandaag tijdens de lunch op het werk kwamen we tot de discussie wanneer een horloge eigenlijk een duiker genoemd mag worden. Ik had mijn certina ds action chrono om. Ik vind het een duiker mijn collega vond van niet.

Wat vinden jullie? Wanneer wel en wanneer juist niet?

Plaatje komt van de wondere web wereld.

Tja, niet dat ik het een Ă©cht belangrijke vraag vind, maar nu ik toch bezig ben mijn mening te spuien
 iedere klok als je daar zin in hebt, vanaf 100M WR. Omdat je met lucht makkelijk tot bv 60M kan duiken en een 50M duiker dan niet voldoende ‘zou’ zijn.
(Dieper dan 100M duiken met lucht is dodelijk.)
IMHO.

Vanaf 20atm is het een duiker, omdat je dan geen problemen zou mogen hebben van temperatuurwisselingen. Aan de andere kant had Seiko vroeger natuurlijk ook 15atm en dat waren toch ook echte duikers.

2 likes

Er is volgens mij een iso voor duikers ( maar belange niet alle duikers zitten onder deze iso rating)

Maar het geeft een goed idee:

ISO 6425

Wiki link:

+1 exact wat ik dacht

Zolang het horloge gemaakt is om mee te duiken?

Ook dat nog eens en dan heb je tegenwoordig ook nog deze: Iso 22810 http://www.iso.org/iso/home/news_index/news_archive/news.htm?refid=Ref1367

http://www.professionaljeweller.com/the-new-rules-of-water-resistant-watches/

Die vind ik ook logischer, maar heb ik nog niet veel gezien.

Ach, met een 10 atm kun je ook zwemmen en soms met 5atm ook. Ligt er ook maar net aan hoe je het water in springt. Ik zou zeggen voor zwembad minimaal 5atm en zee minimaal 10atm, maar beter 20atm. Alles hoger is ook onzin wat mij betreft.

+1
ISO is ook waar ik meteen aan dacht.
Meer in het algemeen: 200m WR, een schroefkroon en -deksel en een in een richting draaibare bezel met ‘duikersindeling’, dan mag een horloge in de volksmond toch wel een duiker heten. En volgens mij voldoet jouw horloge hieraan. Dus, verdict: dit is een duiker.
Kan me voorstellen dat iemand die niet heel veel met horloges heeft zich door bijvoorbeeld zaken als een chronofunctie op het verkeerde been laat zetten. Belangrijk? Nee, natuurlijk niet. :wink:

edit, TagEd was me net voor


Wat Ik ooit eens heb gelezen staat 200M voor plusminus 40/60 echte duikersdiepte.
De rest heeft voornamelijk te maken - zoals Marco al zegt - met fikse temperatuur schokken.
Anyway voor de afwassers en de pierebadje duikers onder ons is 200 mtr meer dan voldoende lijkt mij. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Functioneel zou ik toch een ‘goede afleesbaarheid onder water’ willen toevoegen. Bij een chrono is dit vaak minder vanzelfsprekend dan bij een drie-wijzer model.

(hierboven wat mij betreft de echte kanshebbers in mijn collectie) - De 5513 en oudere duikers met bidirectionele geïndexeerde bezels (sommige met ‘countdown’ indeling) heb ik weggelaten.

Één richting draaiend gaat ook lang niet voor alle (vroege) duikers op overigens.

edit : de Longines heeft geen schroefkroon en geen ‘depth rating’ op kast of wijzerplaat.

edit : Longines zou 20 atm moeten zijn, o.b.v. onderstaande info:

Ik vind een horloge een duiker als hij is geĂŻnspireerd op de duikwereld. En daarbij functionaliteiten heeft die voor een duiker van belang zijn, zoals goede lume, een duikersextensie, waterresistentie van meer dan 100m, heliumventiel en een roterende bezel.
Zoals mijn Planet Ocean. Naam zegt het al denk ik.


Jouw horloge, hoewel mooi, heeft ook een chronofunctie. Deze gebruik je niet onder water. Wel de bezel uiteraard. Ik ben het met jouw collega eens.

De naam zegt lang niet alles, want sommige seamasters zijn nog niet misschien duikers. Kijk maar naar een aquaterra.

Hier een met chronofunctie, dat toch echt wel een duiker is.
Het is inderdaad allemaal onzin want de chrono gebruik je idd niet.
Maar het is toch ontegenzeggelijk een duiker. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Officieel elk horloge dat voldoet aan de ISO-normering voor duikhorloges. Een echt duikhorloge, wat mij betreft, is gemaakt om daadwerkelijk te gebruiken tijdens het duiken. Dat gebeurt eigenlijk niet meer omdat de meeste duikers nu de voorkeur geven aan een duikcomputer.
Duikhorloges zijn vandaag de dag dus vooral een modeartikel! Maar dat geeft natuurlijk niets, want je weet wel dat je een zeer degelijke klok aanschaft met daarbij een stoere uitstraling; gewoon van genieten dus en betweters laten kletsen! :sunglasses:

1 like

En zo is het inderdaad naar mijn bescheiden mening. :sunglasses:

Ik doelde eerder op planet Ocean


Ja. Ik niet. Een naam zegt niet zoveel over het zijn van een duiker. Zeker niet bij Omega.

Voor mij is het kenmerk van een duiker de draaibare lunette. Alleen draaibaar tegen de klok in, dan blijf je nooit te lang onder als deze perongeluk verdraaid. En met een minuten aanduiding op de lunette (geen 24 uur bijvoorbeeld). Ik gebruik deze nog wel eens als ik ga hardlopen (En voor de snelle jongens: ik meet mijn tijd idd in minuten). Intern of extern maakt niet uit.

Ik wist niet eens dat er ISO normen voor waterdichtheid waren. Toch weer wat geleerd.

[quote=“acour_jeroen, post:11, topic:48501, full:true”]

Functioneel zou ik toch een ‘goede afleesbaarheid onder water’ willen toevoegen. [/quote]

Ja, zie je wel. Ik wist dat ik iets was vergeten. :smile:
En goede, vette lume, moet ie ook hebben, natuurlijk! :sunglasses: