Wat draag je bij een zakendiner?

Tegenwoordig zijn de regels ook wel wat soepeler (althans de naleving ervan). Maar ik zou bij een smoking (paar jaar regelmatig gedragen toen ik lid was van een jazzorkest) wel altijd voor een ingetogen horloge gaan.

1 like

Ok, helder en weer iets geleerd. Wist niet dat dragen van een horloge bij Black Tie thema niet gepast is… maar goed je moet je ook prettig voelen. Mn beide horloges zijn tool watches. Longines iets meer dressie. Zo that Will be it. Voelt idd naakt om niets om te doen. En ik had geen zakhorloge in de erfenis zitten… thanks all!

2 likes

Er is vanavond geen bezoeker die zich ook maar 1 seconde druk maakt over welk horloge je draagt.

3 likes

Zo is het … en je kunt weer een type horloge aan je wensenlijst toevoegen :wink:

1 like

Nee dat is zo. Maar het is wel leuk om wat over de dress code wat betreft horloges bij bepaalde gelegenheden te leren van jullie als mede horloge-liefhebbers en kenners.

1 like

Bij De Vijfsprong? Dat klinkt als een uitstekend idee.

Denk aan de dresscode he. Ben alleen even mijn das kwijt.

4 likes

Restaria Sylvia, ook super. :yum:

TSer, veel wijsheid bij je keuze. Hier zeker een dresser of 6 aanwezig :ok_hand:t2:

1 like

Oh man, da’s allemaal veranderd! Ik ken de omgeving alleen nog van voor de vuurwerkramp :open_mouth:

1 like

Grappig eigenlijk. Black tie is van oorsprong helemaal geen formele dress code.

Als een heer vroeger formeel gekleed een avondgelegenheid bezocht droeg hij een rok. En dan bedoel ik niet het kledingstuk voor een dame. Dat heet in het Engels ook nog steeds “Evening Dress” en wordt ook wel aangeduid als "white tie"
Daarbij was het inderdaad absoluut faux pas om een klok bij zich te dragen, zij het om de pols of om de zak: “Als je het naar de zin hebt is de tijd irrelevant”

Een smoking was een (meestal fluwelen of zijden) jasje wat je aantrok als je tijdens of na zo’n gelegenheid met wat vrienden een goeie sigaar ging roken in een andere ruimte, zodat je formele goed niet ging stinken: the smoking jacket.

Pas later en onder invloed van de informele Amerikanen is black tie de, op één na meest formele, vorm van avondkleding geworden.
Als je dus een beetje eigenzinnig bent draag je lekker een horloge bij je smoking :wink:

Ik zou wel een mooi dresshorloge dragen in plaats van één van de twee die jij voorstelt, goeie reden om naar een nieuw horloge uit te kijken toch? :grin:

8 likes

In je titel heb je het over een zakendiner, later over een gala met black-tie, dat is nogal een verschil. Als je de code maar kent, mag je er gewoon van afwijken zou ik zeggen.
Veel belangrijker dan de polsen (die mogen bloot) zijn echter de benen (geen sokken maar lange kousen dragen!)
Ik wens je veel plezier!

1 like

Gezelligheid kent geen tijd. Bij Black Tie geen polshorloge, eventueel hooguit een zakhorloge. :slightly_smiling_face:

Mag een horloge zoals een nomos tangente oid ook als dresser beschouwd worden?

Op zijn minst boven en onder kleding, en een paar glimmend gepoetste schoenen.

1 like

Afgelopen September “moest” ik ook opdraven voor een “Black tie” gebeurtenis, Ok… Smoking, dus geen horloge… maar… tja… ik ben fabrikant… wie appelen vaart, die appelen eet…

omdat ik mijn horloge achter de knobbel draag, valt ie voor het grootste deel onder de manchet, mocht het ter sprake komen… dan kan ik em altijd tonen,

'k viel er niet mee uit de toon… ik heb heren gezien met grote schreeuwerige horloges, die duidelijk zichtbaar gedragen werden.

indien mogelijk, black tie, het horloge in de kist laten, of een zakhorloge dragen… da’s nog eens een veel leuker stukje gespreksstof, omdat tegenwoordig niet veel mensen een zakhorloge dragen tenslotte.

Zorg er ook voor dat je kleding in orde is… een riem is uit den boze bij een Smoking, dan ben je blijkbaar niet op de hoogte van je kledingmaten.
Lakschoenen zijn een Must uiteraard, de vlinderdas, bij voorkeur een vers geknoopte, maar “clip-on ties” zijn geen schande…

2 likes

Tweehander, geen datum… max 36mm

Meerdere leden van koninklijke en aristocratische families houden zich tijdens meerdere officiële gelegenheden al lang niet meer aan de etiquette regels qua horloges.

Dus als je een horloge wilt dragen, en je hebt geen echte dresswatch, dan zou ik voor de sub gaan. De andere is te groot ondanks dat hij een lederen band heeft.

Als je echt volgens de etiquette regeltjes wilt gaan, geen horloge dus.

Groeten,

Noel.

1 like

Ik heb net een glas azijn gedronken… maar ik begrijp deze topics nooit zo goed. Natuurlijk is het tegen argumend dan: ‘waarom lees je het’? Kan niet anders zeggen dan dat ik het daar mee eens ben…

Ik begrijp het gewoon niet zo goed dat men zich druk maakt over welk horloge hij/zij draagt en welke uitstraling dit zal geven… het is verdikkeme jou trots, jou harde sparen, erfstuk, cadeau of als een medaille voor een prestatie, whatever…! Een Rolex kan niet want ja wat zal men wel niet zeggen! Een te grote klok mag niet, want dan val te veel op, een te kleine kan niet, want dat past niet bij dit en dat. Ik werk in de gehandicaptezorg en bij de nieuwjaarsborrel draag ik gewoon mijn grail. 90% ziet het niet eens of heeft geen idee van de prijs. En de overige 10% is waarschijnlijk liefhebber en wordt gemotiveerd om net als jij voor zij /haar droom te gaan. Nog mooi doel ook!

Als je naar het buitenland gaat kan/mag je geen duur horloge om, want ja als je beroofd wordt dan zal je het wel opgeroepen hebben… als je als meid een te korte rok draagt en je wordt onjuist bejegend, zal je het wel uitgelokt hebben… etc.

Ten eerste moet je met je handen van anderen en vooral andermans spullen afblijven en ten tweede vind ik dat je naar je horloge(s) moet kijken en denken: goh vandaag doe ik deze om, staat goed, voelt goed en klaar. Er zal altijd wel iemand wat vinden…

Ik vind een horloge onder een pak alleen maar mooi als die zo dun is dat het overhemd eroverheen valt en het horloge alleen zichtbaar wordt bij het uitstrekken van mijn armen. Als eerste omdat ik een overhemd achter zo’n horloge gepropt te krampachtig vind voelen en het idee heb dat ik
Hem dan te graag wil laten zien… dat is voor mij persoonlijk. Als jij het mooi vindt, gewoon doen.

Een smoking (black tie) is een horloge wel echt no go😜… maar ook daar, doe lekker waar jij je goed bij voelt. Het heeft te maken met het feit dat als
Je op je horloge kijkt de gastheer zich dan beledigt zou kunnen voelen…

7 likes

:point_up_2:t4: en klaar.

1 like

Ik zoek het inderdaad niet op, en kies voor een goedkoper horloge wanneer ik moet vliegen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een dure Omega of Rolex uit een bakje wordt gevist terwijl de eigenaar wordt afgeleid. Mij het risico niet waard.

Sterker nog; op Schiphol hadden ze afgelopen jaar een tijdje speciaal iemand bij de banden staan om daarop te letten, omdat het best een aantal keren was voorgekomen.

1 like