Daarom is het nog
Daarom is het nog wel leuk om te horen waarom een ander iets wel of niet leuk vindt.
Ja dat kan het niet zijn inderdaad.
Zal ongetwijfeld waar zijn wat je zegt, maar vindt het persoonlijk nog steeds een saai horloge om te zien
Ik denk dat ik maar eens bij bijv Brunott in Rotterdam (na corona tijd) allemaal verse pennetjes erin, en ik heb t idee dat een beurtje langzaamaan ook nodig is. Pushers gaan zwaar en blijven soms wat hangen.
Plus die verkoopt ook GS dacht ikš
Goed plan, en het nuttige met het aangename verenigen
Ronnie B heeft helemaal gelijk, wat zouden de echte fabricagekosten zijn voor n Rolex?
Ik heb n 116710LN in 2008 gekocht bij n AD. Nu gaan ze gedragen voor het dubbele, bizar.
En (Grand) Seiko hebben het trucje van Rolex door en proberen het nu ook.
Dat is al een paar keer uitgerekend maar daar gaat het in de basis niet om, het zijn Veblen goederen en daarbij zijn niet de productiekosten leidend.
Hetzelfde geldt voor sporthorloges van merken als AP en PP.
n? (Neen, niet hier en nooit als je boven de 12 bent )
ja das dan weer jammer
Ik durf best te zeggen dat ik aardig wat serieuze horloges bezit, heb gehad en getest. Ik heb een tweetal keren een aantal Grand Seikoās gepast waaronder een GMT en de Snowflake, maar ze deden mij persoonlijk helemaal niets. Totaal geen wow effect. Kwalitatief natuurlijk super maar dat is het dan ook, althans voor mij.
En hoe is het over 50 jaar? Is hij dan nog steeds te servicen?
Onlangs nog mijn Rolex met kaliber 1530 uit 1960 (dus 60 jaar oud) laten servicen bij de officiƫle dealer, geen enkel probleem. Alleen glas is iets anders dan vroeger.
Als ik zoveel geld uitgeef dan wil ik ook dat hij ook door mijn zoon nog actief gebruikt kan worden vanuit de toekomstige erfenis.
Als hij nu 1000 euro was, geen probleem om hem na 15 jaar trouwe dienst in de prullenbak te gooien, maar voor een instappertje van 4500 euro plus, wordt dat toch een beetje te gek als hij het dan begeeft of onverhoopt een keer ernstig verkeerd op de grond valt en er geen onderdelen meer voor zijn.
Even kijken:
Maar een horloge is natuurlijk nog steeds te servicen. Wellicht dat onderdelen vinden wel lastiger is.
Snap bovenstaande niet. Waarom zou het servicen van een GS een probleem moeten zijn in de toekomst? Lijkt me een onderschatting van het merk.
Het enige wat ik kan zeggen is dat de Grand Seiko uurwerken zonder uitzondering ontworpen zijn met servicability en langdurig gebruik in gedachten.
Verder meen ik nog op te kunnen merken dat Seikosha al bestond toen Hans Wilsdorf het woord ādadaā nog moest leren uitspreken. 1881 - 2021 is toch een mooi track record.
In mijn ervaring is service van Seiko gewoon altijd uitstekend: Correct en niet verschrikkelijk duur.
Nu ben je in de war met Rolex. Ik begrijp het, je nickname is veelzeggend.
Een Grand Seiko koop je vanaf 1700 Euro. Tegen de tijd dat we bij 4500 Euro uitgekomen zijn zijn we de instappers al wel voorbij.
Grappig genoeg zijn de instappertjes van 1700 Euro juist zo gebouwd dat ze het 50 jaar zonder service moeten kunnen rooien, want HAQ van erg, erg robuuste snit.
Als er een merk is die met kop en schouders uitsteekt kwa onderdelen beheer en leverbaarheid is het seiko wel tuurlijk niet alles zal voor altijd leverbaar zijn, maar druk maken zal ik zeker niet.
De enigen die ik ken die mechanisch voor mechanisch in dezelfde prijsklasse opereren zijn Orient en, met sommige duikertjes, Citizen. Zolang ik voor 150 ballen een Seiko 5 kan kopen met lume die vanaf de maan zichtbaar is en die het 30 jaar zonder mokken vol gaat houden, zonder service, mag de afwerking van mij wat minder strak zijn, hoor.
Maar dat is geen reden om te zeggen dat die dingen āteleurstellendā zijn. Integendeel. Het zijn fantastische horloges.
Hear hear hear
Vijfjes misschien, maar als ik zie wat ik heb moeten doen om een goed uitgelijnde Turtle te krijgen ⦠dat noem ik teleurstellend inderdaad.
Los nog van het feit dat, wat voor velen als knelpunt wordt gezien van Grand Seiko automaten, de dikte van GS-sen ook een design keuze is vanwege het gebruik van gewoonweg dikkere en robuustere materiaal om de levensduur te verlengen.
Is het altijd mooi? Nee, sommige modellen zijn dikke āGS-proppiesā. De gedachte erachter, het moet een levenlang mee? Dat dan is dan weer wel mooi.