Ik vind (Grand) Seiko over het algemeen een geweldig merk. Hun drang naar perfectie is in de gehele linie van hun modellen te vinden. Toegegeven: De lagere ranges zijn duidelijk mindere kwaliteit dan een GS en hier en daar maken ze gigantische missers in design en kwaliteit, maar over het algemeen leveren ze veel kwaliteit voor hun geld. Dat is vooral te zien bij de vintage modellen, in mijn ogen nog steeds de mooiste horloges, die ze hebben uitgebracht, al heb ik zeker wel waardering voor de nieuwere modellen.
Dat gezegd hebbende, vind ik “mindere” modellen van Seiko zeker niet minder dan de GS. Kijk maar naar de her-issue van de King Seiko. Die vind ik qua design en afwerking zeker niet minder dan een GS. En dat was ook al zo in de jaren 60-70. Ik vind daar de KS mooier dan de GS, maar dat is smaak, en dat zal niet anders zijn bij de huidige modellen. Maar ik zie wel, dat sommige designelementen uit de 60’s en 70’s nog steeds te zien zijn in de huidige GS-modellen. Mooi om te zien!
Maar ik vind Seiko vooral zo interessant, dat ze hun eigen weg hebben gekozen. Ze hebben innovatieve ontwerpen voor hun uurwerken geleverd en waren zeker degene, die vooraan stonden met baanbrekende innovaties. Ze waren net te laat met hun 36000 uurwerk in de befaamde Lord Marvel, maar weer het eerste met de Quartz-horloges en de eerste automaat chrono. En ze blijven kijken naar vernieuwing, in plaats voortborduren op de oude leest. Daar moet je respect voor hebben. De Spring-Drive is daar een zeer goed voorbeeld van. Evolutie en revolutie, zo zou ik (Grand) Seiko in 2 woorden willen noemen.
In mijn ogen geeft Grand Seiko inmiddels de maatstaf voor het niveau van design en afwerking. De “oude” Zwitserse fabrikanten voelen die druk heus wel.
Maar je ziet het ook aan de micro-fabrikanten, vooral in de hoge segmenten. Passend voorbeeld noem ik Stefan Ketelaars, die in zijn design de absolute perfectie nastreeft en steeds weer zijn grenzen verlegd en soms zelfs in de details een GS kan verslaan. En zo zullen er zeker nog wel meer voorbeelden zijn. En daarbij gaat het niet of je een design mooi vindt, maar of je het kunt waarderen.
Of je nu een GS of een Seiko mooi vindt of niet, ik vind, dat er best wel met wat meer respect naar dit merk gekeken mag worden. Net als ik ook Rolex niet (openlijk) veroordeel, omdat ik het meer een hype vind, dan ze voor hun waar bieden. Voor dat geld zijn ook wel mooiere horloges te vinden, en niet alleen een GS of Seiko. Dat wil niet zeggen, dat ik een Rolex niet mooi kan vinden. Ze doen zeker wat goed, als vele mensen zo’n horloges willen hebben, zodat je op een wachtlijst moet komen. maar maakt ze dat ook een beter merk, qua horloge? Ik betwijfel het. Maar dat is een andere discussie.