Wat is de magie van Grand Seiko?

Qua moderne omega’s en Longines, hier en daar zijn er modellen die ik tof vind, maar meestal met een link naar het verleden, vooral naar eigenheid. Bvb de Longines Legend Diver vind ik een van de weinige dressy divers die weg komt met zijn DNA mismatch.

Jouw fascinatie lijkt dus erg geschoeid op de movement. Kan ik als werktuigkundig ingenieur begrijpen, maar is niet voldoende voor mij.

Wat ik vooral begrijp uit de discussie is dat mensen verschillende prioriteiten leggen aan wat ze belangrijk vinden aan hun horloge.

1 like

Ik had deze trouwens gemist. Well spoken, sir. Well spoken. :slight_smile:

Merk op dat ik zeer zeker ook een Grand Seiko draag om deze reden: Dat je dan op kantoor komt en de enige dame die horloges verzamelt van een afstandje naar je horloge kijkt en roept “hee, da’s een mooi horloge” en dat de IWC big pilot dragende salesboer die er naast staat wat beteuterd kijkt wanneer je uitlegt dat het een Seiko quartz is, en dat zij dan roept dat ze quartz ook geweldig vind en nog achter een Reverso met batterij aan zit.

Daarom. Ik had het vantevoren niet kunnen weten, maar was innerlijk best wel even tevreden dat dit zo gebeurde.

Kinderachtig? Jazeker. Maar mentale zelfpijperij kan best heel lekker zijn.

Hmmm… Merk op dat ik hoekig Japans ontwerp erg cool vind. Dit is dan een King Seiko, maar kijk dan toch eens:

Maar het feit dat je hier een kom-vorm hebt die door een middenkast wordt gedragen die op zijn beurt gekenmerkt wordt door een scherpe neerwaartse boog, waarbij je dan zeven facetten op één lug hebt, en één perfect spiegelend vlak over de lengte van de lug tot lug afstand, ja, de kasten doen het ook voor me:

Dat dan de wijzers per kleur wijzerplaat een ander polijst- en borstel-regime ondergaan om optimaal leesbaar te zijn? Zodat in elk denkbaar licht, hoe weinig ook, die hele real-estate op die wijzerplaat je tegemoet schittert dat het een lieve lust is?

Bijvoorbeeld donkere plaat:

Lichte plaat:

Soort van grijze plaat:

Zie boven. Maar als dat niet overtuigt:

Ik vind caliber 9sA5 een overtuigende high-beat automaat, met z’n 36.000 bph. :slight_smile:

12 likes

Ik begrijp je fascinatie voor de Springdrive volkomen. Leuke verdieping gaf je ook. Die bewondering heb ik ook, en ook voor het co-axial movement van George Daniels dat door Omega wordt toegepast. Ik bewonder dat soort innovaties, maar ze maken, althans voor mij, te weinig verschil met betaalbaardere horlogetechniek om er daarvoor zoveel geld voor uit te geven. En de bewondering voor Springdrive verklaart voor mij nog niet de vrijwel algemene verering van de GS modellen zonder springdrive.

1 like

Ah oei was niet voor jou bedoeld …
Met dragen’ heb ik het uiteraard over een horloge in het echt ervaren, zien …

Begrijp ik overigens ook. Ik noem dat het boxershortgevoel. Niemand ziet dat je er een aanhebt en toch geeft het je een goed gevoel.

2 likes

Magie van een horloge i.c. GS? Kun je magie uitleggen dan en als dat al het geval is, is de magie dan niet meteen weg?

Als GS liefhebber kan ik maar 1 ding opmerken en dat is dat als ik ze draag ik verliefd ben op het horloge en dat blijft zo zelfs na een aantal jaren.
En volgens mij gaat het daar om.

Als je dt niet hebt vooral verder kijken want er is genoeg moois in elke prijsklasse voor iedereen.

16 likes

Daar zeg je wel iets. Nee, nooit in het echt ervaren. Niemand in mijn omgeving heeft er een en ik ga dealers niet lastig vallen met passen als ik geen enkele intentie heb om er een te kopen. Ik sta er open voor wanneer ik er een in real life tegenkom, maar eerlijk gezegd vraag ik mij af of ik een groot verschil zal voelen. Dat voelde ik ook niet met mijn andere duurdere horloges. Zal ook met mijn ongevoeligheid voor afwerking te maken hebben. Ik ben gewoon niet zo’n perfectionist.

2 likes

Ik ga graag commando, maar ook dat geeft me een goed gevoel zolang niemand het ziet.

Stuur maar een PB als je ooit in de polder komt. :slight_smile: Dan krijg je wel een gehavende quartz te zien, maar soit. Misschien dat er tegen die tijd ook een Spring Drive naast ligt.

Buiten dat zijn de mannen van de Seiko Boutique erg vriendelijk. Als je Ramon tegen komt, doe 'm de groeten. Die hebben niks op een pas-sessie tegen.

2 likes

Jij doet tenminste moeite me met argumenten te overtuigen en dat soort dingen begrijp ik ook. Heel anders dan de meeste voorstanders. Ik stel mijn mening bij, alleen zijn het geen dingen die voor mij de doorslag geven. Dat van die wijzers bijvoorbeeld. Als jij het niet gezegd had zou ik het nooit opgemerkt hebben. Dat zegt wel iets over hoe snel ik ergens mee tevreden ben …

2 likes

Grand Seiko vind ik een geweldig merk. Passie zit er zeker in denk ik. Hang naar perfectie. Ik mag dat wel.

Alleen de klassieke minpunten zouden diezelfde hang naar perfectie kunnen gebruiken. Verstelbare sluiting op de stalen banden en bij veel modellen wat minder dikte.

2 likes

Grand Seiko doet mij om de pols altijd meer dan op foto’s. Ik heb diverse GS waarbij het me gewoon niet lukt om wat ik om de pols zie op de foto vast te leggen. De details, indices, wijzers, kasten en wijzerplaten spelen met het licht wat vastgelegd op een foto platgeslagen wordt.

5 likes

Dat is ik vreemd. Dat je schoonheid afhankelijk stelt van prijzen.

Ik snap wat je zegt, maar ik heb dat toch ook wel. De totaalbeleving van een merk wordt ook beïnvloed door andere dingen dan alleen het horloge. Prijsstelling, marketing, hype, integriteit.

Ik vind het bijvoorbeeld bij Grand Seiko echt een minpunt dat ze continu nieuwe modellen uitbrengen. Bouw nu eens op een lijn ipv weer 5 net iets andere GMT’s uit te brengen met een mechanisch ipv quartz uurwerk, maar voor de leek niet te onderscheiden. En hoeveel seizoenen kan een land hebben? Met hun aantallen lijkt het bijna wel stuksproductie te zijn met zoveel modellen.

Ik heb bijvoorbeeld de sbgw253, een prachtig horloge. Limited, ok, dus nu zijn er weer opvolgers. Hoeveel versies van “the first” hebben ze al wel niet gemaakt? Het model dat daaraan ontkwam was de sbgw231. Maar ook die is nu ten prooi gevallen aan allerlei verschillende wijzerplaten. Helaas vind ik.

Die grote lijn, die continuïteit, die mis ik wel eens.

Maar het limited edition denken schijnt tegenwoordig helemaal onderdeel te zijn van de commercie in de Japanse cultuur.

6 likes

Er is geen enkel ander merk die zo’n horloge zou ontwerpen. Dit ontwerp is kenmerkend GS en springt er uit tussen alle andere horloges. Je hoeft niet 2 keer te kijken, je ziet meteen dat dit een GS ontwerp is.

9 likes

Door de twee maten “halve” schakels en geschroefde band is het voor iedereen (met geduld, goede ogen en een fijne motoriek) perfect op maat te maken.

Of je nou van geperfectioneerde eenvoud, innovatieve techniek houdt of van artistieke eigenzinnigheid: over (gebrek aan) smaak valt niet te twisten. De één houdt van Whisky en een ander van Cognac (Ik vind het allebei lekker).

5 likes

Ik vind (Grand) Seiko over het algemeen een geweldig merk. Hun drang naar perfectie is in de gehele linie van hun modellen te vinden. Toegegeven: De lagere ranges zijn duidelijk mindere kwaliteit dan een GS en hier en daar maken ze gigantische missers in design en kwaliteit, maar over het algemeen leveren ze veel kwaliteit voor hun geld. Dat is vooral te zien bij de vintage modellen, in mijn ogen nog steeds de mooiste horloges, die ze hebben uitgebracht, al heb ik zeker wel waardering voor de nieuwere modellen.

Dat gezegd hebbende, vind ik “mindere” modellen van Seiko zeker niet minder dan de GS. Kijk maar naar de her-issue van de King Seiko. Die vind ik qua design en afwerking zeker niet minder dan een GS. En dat was ook al zo in de jaren 60-70. Ik vind daar de KS mooier dan de GS, maar dat is smaak, en dat zal niet anders zijn bij de huidige modellen. Maar ik zie wel, dat sommige designelementen uit de 60’s en 70’s nog steeds te zien zijn in de huidige GS-modellen. Mooi om te zien!

Maar ik vind Seiko vooral zo interessant, dat ze hun eigen weg hebben gekozen. Ze hebben innovatieve ontwerpen voor hun uurwerken geleverd en waren zeker degene, die vooraan stonden met baanbrekende innovaties. Ze waren net te laat met hun 36000 uurwerk in de befaamde Lord Marvel, maar weer het eerste met de Quartz-horloges en de eerste automaat chrono. En ze blijven kijken naar vernieuwing, in plaats voortborduren op de oude leest. Daar moet je respect voor hebben. De Spring-Drive is daar een zeer goed voorbeeld van. Evolutie en revolutie, zo zou ik (Grand) Seiko in 2 woorden willen noemen.

In mijn ogen geeft Grand Seiko inmiddels de maatstaf voor het niveau van design en afwerking. De “oude” Zwitserse fabrikanten voelen die druk heus wel.
Maar je ziet het ook aan de micro-fabrikanten, vooral in de hoge segmenten. Passend voorbeeld noem ik Stefan Ketelaars, die in zijn design de absolute perfectie nastreeft en steeds weer zijn grenzen verlegd en soms zelfs in de details een GS kan verslaan. En zo zullen er zeker nog wel meer voorbeelden zijn. En daarbij gaat het niet of je een design mooi vindt, maar of je het kunt waarderen.

Of je nu een GS of een Seiko mooi vindt of niet, ik vind, dat er best wel met wat meer respect naar dit merk gekeken mag worden. Net als ik ook Rolex niet (openlijk) veroordeel, omdat ik het meer een hype vind, dan ze voor hun waar bieden. Voor dat geld zijn ook wel mooiere horloges te vinden, en niet alleen een GS of Seiko. Dat wil niet zeggen, dat ik een Rolex niet mooi kan vinden. Ze doen zeker wat goed, als vele mensen zo’n horloges willen hebben, zodat je op een wachtlijst moet komen. maar maakt ze dat ook een beter merk, qua horloge? Ik betwijfel het. Maar dat is een andere discussie.

8 likes

Ja, shit happens… :wink:

Klopt, teveel kwaliteit, te weinig status! :wink:

1 like

Ik wil ook niet twisten over smaak maar wel over vooringenomenheid :joy:

3 likes

Wordt wel vaker door elkaar gebruikt toch? :rofl:

2 likes