Ik dat daar het woordje “te” tussen moet. Ik kan prima verzinnen dat ik iets wel of niet duur vind, al is het het bedrag wellicht waard.
Dat geloof ik wel. Ik heb Grand Seiko’s in mijn handen gehad en dacht toen hetzelfde. Ik denk ook dat je dit topic voor ieder merk kan maken. Je kunt het wel een gesprek hebben over de kwaliteit van het uurwerk en het knap vinden dat ze de springdrive hebben ontwikkeld, maar het is lastiger om te praten over wat jou aanspreekt in een model of merk en iemand anders ervan te overtuigen.
Wat zijn nou de zaken die het maken dat je een horloge wel of niet koopt? Ik denk aan:
Uiterlijk - vind je het design mooi of niet
Innerlijk - uurwerk, complicatie.
Prijs - lijkt me een evidente overweging voor de meesten
Merkbeleving - ik denk dat dit ook een grote rol speelt. Al is het maar het gevoel dat het merk je geeft. Historie hoort bij merkbeleving. Vertrouwen in kwaliteit. Trots op de naam.
Dit hoor je ook terug in alle antwoorden hierboven. Sommigen vinden de afwerking en het design het ultimum van ambachtsschap. Anderen prijzen de uurwerken, de precisie. Prijs kwaliteit verhouding wordt ook genoemd. En het merk zorgt voor velen dat ze het niet overwegen.
Helemaal met je eens.
Ik heb het ook niet over of iets duur is of niet.
De norm (wat normaal/gebruikelijk is) zit niet bij horloges van duizenden euro’s. Het is echter wel (volkomen) geaccepteerd om dat wel te doen.
Je kunt wel je eigen persoonlijke waardering / waarde bepaling aanpassen. De algehele geldende normen (die per subgroep enorm kunnen verschillen) kun je niet alleen veranderen.
De magie van een merk zit voor een groot deel in de marketing. En ja, dat doet Rolex bijvoorbeeld veel beter. Hoewel ik er nog nooit één in mijn handen heb gehad spreekt GS (met name spring drive) me enorm aan.
Mensen gaan nou eenmaal voor imago. Iets wat me bij Rolex juist weer weerhoudt. Zou overigens ook nooit boven list betalen. Ongeacht welk merk. Als een horloge niet op een normale manier verkrijgbaar is of ik erom moet smeken, dan mogen ze het van mij houden.
Dat GS creativer is dan IWC maakt voor mij GS niet ineens het Yes! Dat wil ik hebben horloge.
En ik beticht ze ook niet zozeer van een gebrek aan creativiteit. Maar voor mijn gevoel volgen ze hele strak gedefinieerde regels wat het ontwerp zakelijk en stijf doet uitstralen.
Dat doet Rolex bijvoorbeeld ook, sterker nog die hebben nog veel strakkere regels. Alle horloges moeten dezelfde oyster case bijvoorbeeld. Is dat niet gewoon de merk identiteit?
Gewoon een kwestie van smaak toch. Al die stalen banden bij Rolex. Ik houd er niet van. Geef mij maar leer. Staal is voor handboeien, maar ja dat past dan wel weer bij een groot deel van de klanten.
Maar wat de goedkoopste mechanische GS is? Dat is de quartz. Want het is een mechanisch horloge wat analoog de tijd weergeeft. GS maakt geen digitale horloges. Mocht je nu bedoelen “wat is het goedkoopste door een veerton aangedreven GS horloge?” dan stel ik voor dat je:
eens ! ik zie de magie van GS ook niet en heb ze wel in het eggie gezien.
De brush is van een geweldige orde en de dials ook, maar ehh… niet € 5 K. mooi voor mij.
Springdrive lijkt me een geweldige techniek, zeker als je de secondewijzer ziet “glijden”.
Alleen dat metertje vind ik spuug lelijk
Tuurlijk ! Ik vind het leuk dat de leken weten dat ik horloges leuk vind en sommigen kan ik aansteken met het horlogevirus. Het is vooral leuk als een kenner ziet wat je draagt en er een leuk gesprek op volgt.
Dat hoor ik van de week. Ik verwacht dat ie volgende week maandag of dinsdag wel op de stoep geknikkerd wordt. Pardon. Op de mat. Want anders raakt de Daihatsu polish van de leg.
In de aanloop naar mijn bestelling zat ik ook naar een Reverso te kijken. Die overigens in de meest basic hand-winder met KS configuratie voor een whopping 6900 ballen RRP over de toonbank zouden moeten gaan.
Ik heb het horloge om gehad. Op vliegvelden. En bij juweliers. Maar ergens houdt iets me tegen… “Is hij mooi genoeg voor het geld?” is maar één van de vragen die opdoemen.
Moet je voor dat bedrag niet iets kunnen verwachten wat je niet af hoeft te doen als je onverhoopt in een kanaal moet springen om, weet ik veel, een oud dametje te redden of zo? Mag je dan ook niet verwachten dat het uurwerk de 21e eeuw eens in getrokken wordt?
Klinkt misschien kinderdachtig voor sommigen, maar ponerende dat dure horloges nette horloges moeten zijn wordt de spoeling erg dun als je daarnaast nog een GADA specificatie wilt.
21600 bph
Geen enkele claim over anti-magnetisme
Geen noemenswaardige waterdichtheid
Geen hacking
Een beetje vanille 45 uur gangreserve
Slechte reputatie als het op accuratesse aan komt (inzover meetbaar)
Een zeer matige reputatie wat klantendienst betreft
In mijn beleving wordt mooi op een gegeven moment ondergeschikt aan technische inferioriteit.
Van een bedrijf als JLC had ik toch op z’n minst verwacht dat ze een uurwerk zouden aanpassen. Zorg dat er hacking bij komt. Zorg dat het een anti-magnetische balansveer krijgt, maar doe iets. Het zou toch de watchmaker’s watch moeten zijn, zou je dan niet verwachten dat ze de stand der techniek niet een klein beetje bijhouden?
Grappig te lezen hoe het jou vergaat. Ik was ervan overtuigd dat de volgende aanwinst een Grand Seiko moest zijn, maar ik heb er vele gepast en het is het steeds net niet. Te uitgesproken, zodat ik vrees er snel op uitgekeken te zijn of het is juist wat nietsig. Gewoon, meh
Of ik rek het budget wat op en ik zie veel moois: SBGY007, SLGH005 en de laatste SLGA013, maar dan denk ik: foi, voor die centen heb ik ook een JLC Reverso Tribute Mono of Duo, die tot dan toe buiten mijn beoogde budget zat, maar me er een partijtje puik uitziet Het is zeker geen gelopen race, maar doet me wel twijfelen