Da’s mooi rap. Dan maar eens een vergelijk met zijn witte broer doen dan. Ik ben benieuwd!
Van deze drie ligt er eentje in mijn horlogedoos, de SBGW253. En wat daarvoor geldt, geldt wellicht ook voor de Vacheron en de Lange. In de hand is hij zoveel unieker dan op de foto. En toch doen de Vacheron en de Lange mij op deze foto’s ook weinig. Misschien zoals een Grand Seiko iemand op de foto’s ook weinig doet.
Op een of andere manier weigert mijn mobiel de juiste foto te kiezen, een closeup, maar dan deze maar, ook goed:
Beste @Fate_Amenable_To_Change ik hoor je al jaren mijmeren over de Reverso.
Wel/niet, wel/niet. Je gevoel zeg ja! Maar dan neemt de ratio het over en ga je toch weer voor de ‘verstandige keuze”.
Mijn (ongevraagde) advies:
Doe jezelf een plezier en ga gewoon eens achter je gevoel aan. Er kunnen dan twee dingen gebeuren:
A. Het horloge bevalt zo goed dat in één klap alle bezwaren van tafel geschoven worden
B. Het horloge valt tegen en/of je komt erachter dat je toch vaker dan gedacht in CERN-achtige omgevingen komt en dat je zeer regelmatig in grachten springt. In dat geval kan je het horloge voor eens en altijd uit je hoofd zetten.
In beide gevallen is het winst voor jou, en voor ons allemaal op HF.
Dus doe jezelf en ons een plezier en koop die Reverso!
Toch bedankt dat je de moeite neemt om dit voor mij op te zoeken
Nee, m’n gevoel zegt nee, omdat ik van oorsprong gewoon techneut ben.
Als m’n gevoel ja zou zeggen had ik zo’n ding.
Vierduizend ballen neerleggen op een afschrijfkanon wat ik absoluut niet nodig heb is geen verstandige keuze. De verstandige keuze was geweest als ik vijf jaar geleden tegen m’n vrouw had gezegd “ja, hij is saai en het geld niet waard, maar het is vrij van risico” en vervolgens gewoon die Rolex had genomen.
Dat station is gepasseerd.
Als er een vierkant horloge komt is het een Cartier Santos medium op staal. Omdat ik na grondig onderzoek en de realisatie dat zij het wel gewoon doen tot de conclusie ben gekomen dat ik niet meer zo op JLC zit te wachten.
Kom op, 7000 ballen voor een aftands broddel-uurwerk in een kast als een vergiet… Mooi ontwerp in alle ere, maar ik vind het zo ver onder par dat JLC zich gewoon diskwalificeert.
Drie seconden googlen… Ik wilde zeggen dat je een luie sodemieter bent, maar dan bedenk ik me welke krochten van het internet je door spit op zoek naar Invicta weetjes.
Zijn die niet dikker?
De omiwatari is overigens prachtig, maar ik zou 'm niet in poeder blauw willen hebben. Op het moment dat ze diezelfde wijzerplaat zwart, donkerblauw, donkergroen of zelfs warm zandkleurig maken hebben ze m’n aandacht.
Ik ook. Blind gekocht.
Mooi horloge. Zodra ze 'm de 21e eeuw in tillen koop ik er ook één. Blauw wel direct de mooiste variant. Je ben vergeten die hang tag van je pols te knippen, trouwens.
Blijft wel mooi! @Fate_Amenable_To_Change
Gaat het bij horloges enkel alleen om robuustheid van een horloge? Ik denk wanneer je een dresser van 10-20k koopt dat je ook niet hoeft te verwachten dat je daarmee kunt gaan sporten, duiken ofzo…
De Reverso is natuurlijk wel ontstaan om een “sportief” horloge te zijn. Maar in een heel andere tijd dan vandaag waar Rlx sub de norm is.
Eerlijk gezegd: In de eerste plaats wil ik een horloge wat ik mooi vind. Daarna wil ik dat het gewoon lekker zit. Om de pols, fysiek. Daarna begin ik naar techniek te kijken, daarna komt merkbeleving, en dan ga ik me over de prijs buigen.
Maar dat zijn wel communicerende vaten. De Reverso vind ik bijvoorbeeld een tranentrekkend mooi horloge. Ooit als sporthorloge bedacht en ontworpen, maar wel zo elegant. Prachtig. Zeker de versie van @Bwatched.
Maar de techneut in mij kan het niet uitstaan dat ze voor dat geld dan niet even de moeite namen om een pakkinkje om die kroonstam te drukken en er twee tussen glas en case-bodem te drukken zodat het geheel gewoon minimaal eens 50m WR werd. Het feit dat ie al 100 jaar in productie is zonder hacking vind ik ook zoiets.
Als je de horlogemaker der horlogemakers wilt zijn zorg je toch ook voor een product wat zo robuust mogelijk is? En toekomstbestendig?
Toen de Naked Watchmaker een deconstructie van de eerste Grand Seiko op hun site maakten schreven ze dit:
Summary
The overall construction of both the movement and the case is congruent with the goal of a strong and precise timekeeper designed for longevity. A solid stainless steel, two-piece case with one of the strongest case tubes ever machined. The fully jewelled calibre has all wheels pivoting in rubies. The resulting calibre combines vintage solidity in construction with, modern manufacturing techniques and alloys effectively.
Dat is toch waar je naar streeft?
Kijk, ik kan veel grappen maken over Rolex, beschikbaarheid, merkbeleving, geld en de clientèle, maar ook Rolex streeft er van generatie op generatie naar om een product neer te zetten wat alsmaar robuuster wordt. Dat ik ze echt niet mooi vind neemt niet weg dat ik dat erg respecteer.
Nomos kan dit toch ook volledig in house met 200 meter waterdichtheid in een kast van nog geen 10mm dik? Jarenlang maakten ze de Tangente met een Peseux 7001-gebaseerd uurwerkje (waar ze wel hacking aan toevoegden) en met 30m WR, en plots is daar een nieuw uurwerk, compleet in house, met een kast die de gemaakt is voor overal en altijd.
Zij begonnen in 1991.
De magie is dat mensen je complimenteren met je Grand Seiko en daarna zeggen: " O het is een Seiko ik dacht dat het een duur horloge was."
Nee maar…
Wanneer je als (groot merk) zo veel tijd steekt in de optische kwaliteit, moet je ervoor zorgen dat het uurwerk kwalitatief gezien ook van een hoog niveau is. Het uurwerk, met de eigenschappen zoals ik het nu lees, past gewoon niet bij de prijs.
Zou voor mij absoluut een afknapper zijn.
Een Nomos beschouw ik niet als een pure beater/duiker/sport horloge.
Daarnaast lijkt mij dat de productie van de kast veel duurder is bij de Reverso.
Dat is zijn punt ook niet.
Wat @AKM zei. Dat was het punt ook niet. Ik zal een Reverso ook niet als pure beater gaan beschouwen, maar het gaat er om dat de constructie, robuustheid en functionaliteit op gelijke hoogte staat met het ontwerp en dus het totaalpakket recht doet aan het prijspunt.
Om je een beetje te teasen:
Dat jij dat niet zo beschouwt laat onverlet dat de mensen van Nomos dat wel doen. Nu zelfs met 300m WR rating, meer lume en zowaar een stalen bracelet.
Daarom is dat horloge ook 3000 Euro duurder. Maar wat kost een pakkinkje nou, man? Is geen kwestie van niet kunnen voor die prijs, ze doen het gewoon platweg niet.
En daarom waardeer ik Grand Seiko. Die doen dat wel. Elke generatie is robuuster, accurater of allebei.
Mag ik jou privé ook even tease?
Ik mag dit sinds enkele weken ook meemaken en waarderen. Een maand geleden de sbgx263 gekocht en vind het echt een opvallend mooi horloge, zeker gezien de prijs die ik betaald heb. De afwerking is subliem en doet niet onder voor horloges die velen malen duurder zijn. Daarnaast is het uurwerk ook bijzonder en bijzonder goed.
Prijs kwaliteit technisch gezien, wat mij betreft, niet te verslaan.
Mijn vrouw is nog steeds heel blij met haar duetto
https://www.jaeger-lecoultre.com/eu/en/watches/reverso/reverso-one-duetto-moon/3358120.html
Dit hele topic is toch echt wel smullen. GS heeft mijn interesse wel gewekt, al is het maar zo dat de exposure zo groot is geworden dat je er nauwelijks nog omheen kan. Kudos voor GS!
Ik ben vanwege mijn werk tijdelijk naar de VS verhuisd. De lokale dealer verkoopt sinds een aantal maanden GS. Volgens eigen zeggen, hadden ze in het eerste weekend gelijk 12 stuks verkocht. Ik geloof hem meteen. Wij raken geïrriteerd over lege schappen bij Rolex, maar als de gemiddelde Amerikaan zijn eigen verdiende geld niet direct kan besteden, wordt hij/zij zo wat gek.
Iedere keer als ik bij de AD ben, loop ik langs GS en soms probeer ik er een paar. Ik heb het écht geprobeerd, maar het merk heeft mij nog niet gepakt.* Ik vind de narrative en marketing bewonderenswaardig, een wijzerplaat gebaseerd op een kabbelend beekje aan de voet van een vulkaan op een winterachtige ochtend, een precisie van 1 seconden tijdverlies iedere 15.27 jaar en uiteraard de befaamde matsu-matsu polishing. Ik zeg dit alles uiteraard met een knipoog: to each their own!
*als ik er dan toch één zou moeten kiezen, dan zal het eentje uit de jaren zestig moeten worden met een vlijmscherpe kast, liefst in een zo gek mogelijke vorm en met een dag- en datumaanduiding in voor mij onleesbaar Japans.
Jaaaaa, dit is perfect