Wat is de magie van Grand Seiko?

Het merk is gewoon niet voor iedereen, zo is het met vele andere merken en modellen ook. Ik heb bijvoorbeeld heel weinig met Patek en zou altijd voor een vergelijkbare Lange gaan. Zo heeft ieder zijn voorkeuren.

Grand Seiko deed mij ook niks en ik dacht altijd, wie koopt er nou zo’n duur horloge met Seiko op de dial. Toevallig was dit in mijn Rolex tijd :wink: De arrogantie krijg je er vaak cadeau bij namelijk :smile: Totdat ik eens een Seiko automaat van €75 kocht voor mijn vrouw om te zien of ze met een automaat overweg zou kunnen (voordat ik een Rolex voor haar 40e zou kopen). En toen was ik best shocked door wat Seiko levert voor de prijs.

Daarna tig Seiko’s gekocht voor mijzelf en toen toch maar eens gaan kijken bij de Seiko boutique in Amsterdam. Eerst de Snowflake natuurlijk, maar die deed mij niet zoveel. Maar toen deze twee….

Toen voelde ik het en snapte ik het pas. Je MOET ze in het echt zien, want de dials en de finishing kan je niet fotograferen of filmen. Sindsdien groot fan van Grand Seiko.

Maar ik snap dat als geen model je iets doet dat het merk gewoon niet voor jou is. Dat is heel logisch, zo zijn er tig merken die andere mensen geweldig vinden en andere mensen totaal niet kunnen bevatten dat iemand het mooi vind (Richard Mille bijvoorbeeld).

Wat ik mooi aan Grand Seiko vind is dat het echt Japans eruit ziet. Hun dials zijn ongeëvenaard uniek en mooi (ik kan echt niet tegen een saaie platte matte dial). De finishing is op het niveau van horloges die 10k meer kosten. Het bekende riedeltje.

Love it or hate it. Maar met de vele modellen die ze uitbrengen per jaar zit er op een gegeven moment vast wel een tussen die je mooi vindt :slight_smile:

21 likes

Wat ik er nog aan toe wilde voegen: wat niet is kan nog komen. Ik heb vaker modellen gehad die ik oprecht lelijk vond. Beginnend bij de Rolex Submariner LV (Hulk). Ik vond hem zo lelijk, wie koopt er nou een groen horloge. Toen een paar keer bij Gassan gezien, toch voor de gein omgedaan. Daarna nog een paar keer. En…… full 180!

Ik was echt verliefd geworden op de dial die soms zwart is, dan een beetje sunburst en dan opeens mega groen. Ik ging zelfs groene kleding kopen :smile:

Reverso’s heb ik nooit mooi gevonden maar wel fascinerend. Langzaamaan ook steeds mooier gaan vinden, maar mijn vrouw vond ze letterlijk afschuwelijk. Totdat ik eens een blauwe Tribute om had….

En nu is die onderweg :smile:

Dus…. who knows, zeg nooit nooit. Misschien eindigt iedereen wel met een Grand Seiko ooit :slight_smile:

16 likes

Dibs voor die SBGK005 :drooling_face:

1 like

Waar het voor mij in zit is het volgende; ik mis een stukje ziel/ karakter in GS. De techniek en de afwerking is op haute horlogerie niveau en in zijn prijsklasse en überhaupt qua prijs/ kwaliteit ongeëvenaard.

Echter, dat perfecte en klinische aspect maakt het voor mij ook saai. Zoals een knap Instagram model zonder humor, inhoud of ogenschijnlijke imperfectie. Of in analogie van de Aziatische auto; technisch vaak superieur, sneller, onderhoudsvrijer, gebruiksvriendelijker en betere prijs/ kwaliteit zoals een Nissan GTR, Toyota landcruiser of Mazda MX5. En toch heb ik liever een Aston Martin, Land Rover defender of MG MGB…

Ben ik dan een show-off of meer mainstream? Denk het niet. Sta ik vaker bij de garage? 100%!

2 likes

Ik snap je helemaal. En inderdaad, ik ging toch overstag. :wink:

Zo’n subtiele zijdeachtige sunburst en zo jammer dat het subtiele bling van de indices helemaal plat wordt geslagen op een foto. :frowning:

9 likes

ik voel je :laughing:

14 likes

Het is niet alleen te vangen in het uiterlijk Hans. Het is een gevoel dat niet alleen door looks wordt bepaald.

1 like

Hier is maar één antwoord op nodig om je hele betoog te ontkrachten:

4 likes

Je bedoelt om mijn betoog kracht bij te zetten? Zoals ik al zei: technisch goed en soms zelfs superieur. Maar is dat hetzelfde als karakter? Niet perse…

1 like

Ik begrijp je gevoel. Het was ook maar een kwinkslag.
De perfectie kan het inderdaad ook wat fragiel/zielloos maken. Maar als ik dan bedenk dat aan dit horloge mensen hebben gewerkt, de meeste onderdelen ook nog even in de hand zijn gehouden voor afwerking e.d., dan maakt dat klinische bij mij juist plaats voor respect. Diep respect zelfs voor zoveel manuele handelingen die GS nog in het proces heeft zitten

1 like

Ik zou zeggen juist te bevestigen…

GS is toch wel een heel stuk smaakvoller.

3 likes

Exact

Ik heb ook veel respect voor GS, ik heb zelf ook een GS. Maar dat is wel wat ik mis, persoonlijk. En dat is ironisch omdat er juist relatief veel handwerk in zit…

1 like

Ik denk niet dat Chris Harris, die elke gave auto ter wereld gereden heeft, juist deze heeft gekozen als zijn ‘final hurrah’ vanwege de goede techniek. Deze kiest hij juist vanwege de overvloed aan karakter. Maar als je dat niet ziet omdat je met een bepaalde bril naar Japanse producten kijkt en ze per definitie karakteriseert als karakterloos, dan zal niets je van het tegenovergestelde overtuigen. Zelfs zo’n LFA niet. Die technisch zeker niet perfect is, maar overstroomt van karakter.

2 likes

Noem je even terloops mijn droom wagens :wink:

1 like

Hij is gewoon vrij fout en lelijk.:grimacing:

Dit Japanse product daarentegen:

7 likes

Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik probeer jou ook niet te overtuigen. Smaken verschillen. Ik leg uit waarom ik begrijp dat sommige mensen zo over GS denken.

Sowieso een beetje probleem van deze tijd; aannames doen over de kleur bril die iemand draagt of hokjes-denken in het algemeen. “Als je het niet met mij eens bent dan heb je per definitie een tegenovergestelde mening.”

Je hoeft niet altijd iemand anders zijn argumenten onderuit te halen om je eigen punt te maken; jij hebt voor jou valide argumenten waarom jij wil eindigen in een LSX en ik heb voor mij valide argumenten waarom ik liever een Porsche targa 4s of Singer heb; een minder originele keuze en ook een minder goede auto en toch is de LSX in mijn ogen bij lange na niet zo sexy.

3 likes

Prachtig!!!

1 like

Ik denk niet dat je mijn punt begrijpt. Ik probeer je niet te overtuigen. Ik probeer je alleen in te doen zien dat je een bepaalde blik hebt die de feiten verhult. Maar ieder zijn eigen. Ik heb een Porsche 964 gehad, dat was op zijn manier een geweldige auto. En nu heb ik een Prius, dat is op zijn manier ook een geweldige auto.

Welke feiten zijn voor mijn blik verhult dan? Ik sta open voor een nog ruimere blik, of een nieuwe bril; misschien Japans modelletje proberen… :thinking: