Wat is de magie van Grand Seiko?

Zonder meer mooi horloge, maar ik had nooit van Kikuchi Nakagama gehoord, dus even gegoocheld. Kost maar liefst 21.000 dollar! Dat zal ik er in ieder geval nooit voor geven, ook omdat ik het horloge absoluut niet onderscheidend vind, wat ik voor zo’n bedrag toch zeker zou willen. Ik ben er niet goed in om te weten welk horloge, maar ik vind het bovendien zo aan andere horloges doen denken, dat ik het niet vreemd zou vinden dat anderen dit als hommage aan een of ander horloge zouden betitelen.

Ben benieuwd.

Snap ik ook ergens niet. Grand Seiko is ergens de Citroën van de horloge industrie, qua design. Ze doen altijd rare dingen die analoog zijn aan de rubberen deuren, zeg maar. :relieved:

Ze zijn te dik, te groot, hebben hele rare wijzers, doen sneeuwschuivers op de wijzerplaat, hebben rare kleur accentjes, net een vreemd uurwerk, breekbare bezels, leveren banden die het net niet doen, hebben een nipt te kleine kroon, hebben teveel fonts op de wijzerplaat of experimenteren met rare plaatsing van subdials…

Ik ken maar weinig merken met zo’n brede catalogus van experimenten, rariteiten en kastvormen als Grand Seiko. Het is bijna speels.

Tudor begint in de buurt te komen, Cartier kan er wat van en Moser is grappig. Maar Grand Seiko perfect noemen…

Was het maar zo’n feest. :sunglasses:

5 likes

Ik zie het als typisch Japans. Kijk naar Japanse mode, en dan niet die harajuku meisjes maar de gemiddelde mode in het straatbeeld. Kijk naar de moderne Japanse moderne architectuur, enz. en dan vind ik de stijl van GS wel erg vergelijkbaar.

1 like

Nee. Prachtig, maar zielloos.

Je hebt gewoon te vroeg gepiekt :grin:

1 like

Jij was daar snel achter, ofnie

1 like

Zo jammer dat deze niet meer is aan te komen en een stalen band ontbreekt… Echt prachtig!

1 like

Deze heeft ie zeker inspiratie van

1 like

Ja.

Precies; steriel, klinisch en binnen de perken en lijntjes. Typisch Japans, beetje onderdanig en te bescheiden bijna…

Sprekend inderdaad….:grin:

1 like

Maar die SBGK005 is toch helemaal niet dik, schitterend ding, wel zelf opdraaien :innocent:

Vrij evident

Met perfectie doel ik op de obsessie met/ liefde voor afwerking en details. De rest van je analogie is treffend en het heeft inderdaad iets koddigs a la Citroën; leuke originele dingetjes, guitige design features en soms per ongeluk iconisch. En toch mis ik “iets.”

2 likes

De US is denk ik een land waar GS de marketing goed heeft aangepakt. Of moet ik zeggen een stuk beter dan in Nederland waar volgens mij de marketing uitsluitend hier op het forum plaatsvindt :wink:

3 likes

Lekker kringetjes draaien hier :joy::joy:

2 likes

En die Patek heeft inspiratie van elk railway zakhorloge of elke deckwatch die er tussen 1850 en 1930 ooit gemaakt is, en die horloges hebben dat font in zover ik me dat herinner te danken aan ome Abraham Breguet.

Zie hier zijn souscription horloge van 1807:

Ik vind het bijzonder dat vaak het woord ziel of karakter, in combinatie met techniek wordt genoemd. Ik kan maar één goed voorbeeld noemen en zelfs dat is fictie.

511bhNhjvCL

3 likes

Één voorbeeld? Manmanman cultuurbarbaar :upside_down_face:

4 likes