Wat is de magie van Grand Seiko?

Pffff had een keer een rolex en toen kwam ik bij een kennis om een omega te passen die heeft mij toen overtuigd dat gs de shit is en niks beter is voor die prijs ik passen en kijken en ik vond de snow flake plaat en hoe de seconde wijzer loopt en alles gewoon top en perfect

2 likes

5150,00, en het “grappige” daarbij is dat deze aanbieder alle horloges die hij aanbiedt niet direct kan leveren. :thinking: :yawning_face:. Italianen, :face_with_raised_eyebrow:
En ook al geen officiële dealer.

3 likes

Die is dan treffend gekozen. :wink:

2 likes

Precies. Waarde daarvan is? In ieder geval: je kunt de waarde van een horloge niet objectief vaststellen. Volgens mij dan.

3 likes

Die objectiviteit is ‘uiteraard’ moeilijk te bepalen. ik wilde enkel aantonen dat je een goedkoop of waardeloos product niet als duur in de markt kan zetten zonder daarvan de gevolgen te dragen.

Die beige band staat toch wel meer als fraai jeetje wat een mega combi​:sunglasses::+1:

1 like

Dat kan wel met door de mens bedachte symboliek. In dit geval geld, en dus het prijskaartje. Dat is de objectieve waarde uitgedrukt in geld.
Zonder symboliek is niets objectief. Dus of jij je kunt vinden in de objectieve waarde is natuurlijk subjectief.

De magie is voor mij, als ik 's morgens voor mijn doos met horloges sta, waar Rolexen, Omega’s en Tudors inzitten, ik gegarandeerd naar één van m’n Grand Seiko’s grijp. Vraag me niet waarom, het is gewoon zo.

4 likes

De kwaliteit van GS is te vergelijken met Patek. Je moet echter niet vergeten dat GS upcoming is en de prijzen gestaag naar een segment tussen rolex en patek opgaan…

Wat is mooi vind aan Grand Seiko, is dat het gemaakt word in Japan. De Japanse cultuur spreekt mij wel aan en ik voel het op een of andere manier terug in de afwerking en design van hun horloges. In Japan zijn de drie waarden harmonie, orde en zelf-ontwikkeling de belangrijkste maatstaven voor sociale interactie in de maatschappij. Deze reflecteren zichzelf naar het denken aan andere, respect voor ouderen, je plaats kennen, altijd je best doen en nooit opgeven. Het klinkt wat zweverig I know maar zo zie ik 't wel een beetje

20 likes

Ik d8 al de enige te zijn GS te symboliseren met soultalk​:sunglasses::+1:

1 like

:roll_eyes:

2 likes

Vraag ik me af, kan 't enkel op plaatjes beoordelen.

Dit gaat nooit gebeuren.

Dat zou harakiri zijn.

afbeelding

3 likes

Bij het lezen van dit topic speelt me voortdurend een idee door het hoofd. Niet over horloges, maar over een andere hobby: gastronomie.

Jaren ’80 en ’90 zat ik in een complete foodiegekte: twee keer per week uit eten, en al onze vakanties in het teken van gastronomie en wijn.

Als verlengstukje kwam daar belangstelling voor sigaren bij.
De kleine sigaartjes van Romeo y Julieta en Partagas waren een begin.
Van mijn eerste echt “grote” sigaar, een Cohiba, met een stukprijs van toen omgerekend zo’n 25 euro, werd ik zo ongeveer misselijk.

Zelfde verhaal over wijnen: vrienden wijnfanaten serveerden me toen flessen waarbij ik dacht “waarover zijn jullie nu zo enthousiast?”. En waarom heb je hier in hemelsnaam zoveel geld voor over? (Ook domme dingen gezien trouwens: tot de rand gevulde glazen Chateau Petrus in twee slokken binnenkappen bv.)

Maar als je een tijd met iets bezig bent, en in mijn geval is wijn overgebleven, dan begin je je wat meer te verdiepen en ontwikkel je een bepaalde smaak, en voorkeuren.

In de horloges ben ik nog newbie. Maar ik vermoed dat het vergelijk wel opgaat.

9 likes

:wink:

“Je ziet de magie van GS horloges pas als je in de details duikt”

Dat vind ik altijd zo’n non argument.

Alsof ik elke keer met een loepje naar een horloge ga staren. Je betaalt flink voor zo’n horloge en dan moet je ook nog zoeken naar de magie? Het moet er juist vanaf uitstralen naar mijn idee.

Maar dan roept men natuurlijk dat ze liever een
ingetogen horloge hebben, onder de radar. Als je uitstraling zoekt en wil patsen ga je maar naar het groene gedeelte roepen ze dan. :face_with_hand_over_mouth:

Bij een horloge moet ik meteen de klik hebben, ik ga er niet naar zoeken. Bij veel Grand Seiko’s heb ik dat niet, ook niet toen ik bij de boutique ging kijken. Maar dat heeft meer met mijzelf te maken, ben meer van de toolwatches.

De SBGV245 bv daarentegen, daar heb ik een onwijze crush op. Daarvoor ga ik straks gelijk een “gezocht” topic voor aanmaken :grinning:

1 like

Wat is mooi vind aan Grand Seiko, is dat het gemaakt word in Japan.

Maar datzelfde geldt voor een bescheiden5’je of SKX, ook gemaakt in Japan (althans, mijn oudere exemplaren).

1 like

Zweverig? Dit zijn normen, waarden en kwaliteiten die onze voorouders ook ‘gewoon’ hadden. Tegenwoordig is daar nog zeer weinig van over, helaas.

3 likes

Ik kocht vorige week mijn Longines Hertiga Avigation Bigeye. Ik heb lang zitten zoeken maar deze bleef ik écht één van de allermooiste vinden. Mijn vrouw keek er naar en zei “is dit hem nou, is deze meer dan 2000 euro, zo bijzonder vind ik hem niet”. Een beetje jammer is zo’n opmerking wel, maar zij heeft niets met horloges. Ik daarentegen ben zielsblij met mijn Bigeye. Ik kijk er graag naar, en vaak. En kijk niet eens hoe laat het is. Als ik mijn hand optil dan voel ik het uurwerk werken, hoe geweldig is dat, in dat kleine kastje zo’n nauwkeurig gemaakte techniek met tandwieltjes.
Uiteindelijk gaat het er niet om wat je koopt en wat je uitgeeft, het gaat er om dat je er zelf een goed gevoel bij hebt. En als je hier zo van alles leest dan gaan de merken ook leven, de horloges krijgen een verhaal, dat heeft iets magisch. En ik heb ook geen drang naar een GS, maar ik lees met plezier de passie van degene die dat wel hebben, heerlijk.

6 likes