Wat is de perfecte maat van een heren horloge?

Tussen de 36mm en 40mm, maar wel met een max lug-to-lug van 45mm/46mm.

3 likes

Voor mij de juiste maat.

1 like

Wat is je polsmaat, lengte en gewicht? Je moet iets dragen wat bij je past.

18,5cm pols, rond 93kg en 1,85cm lang hier… 35-37 voor dressy horloges, 38-40mm voor duikhorloges, chronografen, en het incidentele bonkige sporthorloge.

1 like

42 centimeter??

2 likes

40 :grin:

1 like

Dat heeft meer met BMI te maken toch? :wink:

2 likes

Ik zit met mijn 20cm polsen tussen de 44 en 56mm. Kleiner kan zeker mooi zijn, maar ik vind het niet mooi bij mij staan

1 like

BMI = postuur. Al moet ik wel zeggen dat spieren zwaarder zijn dan vet. :slight_smile: Wat nog steeds om postuur gaat. Het punt wat ik wil maken is dat ik niet de kleinste ben, maar gewoon een middelbare Nederlander, en dat op mijn frame een bepaalde maat horloges prima werkt.

Ik durf te stellen dat TS daar meer aan heeft dan aan grappen over Hitchhiker’s guide to the Galaxy. :slight_smile:

1 like

In m’n verzameling bevinden zich horloges van 33 mm tot 43,5 mm, een enkele keer draag ik wel eens een kleintje en daar geniet ik net zo veel van als van een groot horloge. Dat ik de kleine horloges niet veel draag is meer omdat ik er vanwege de ouderdom van een horloge heel zuinig mee ben en niet omdat ik ze te klein vind.

Mijn grootste horloge is de Lunar Pilot, de afmeting van 43,5 mm past uitstekend bij het model en draag ik ook graag.

M’n Datejust is, ik zou bijna zeggen “vanzelfsprekend” 36 mm, de ideale maat voor dit horloge.

M’n Seamaster is 41 mm en dat vind ik voor dit horloge de ideale maat.

Voor sportieve horloges, zoals bijvoorbeeld m’n Speedmaster vind ik 38 mm t.m. 42 mm prima.
Voor Dressers vind ik 34 mm t.m. 40 mm prima.

Verder draag ik eigenlijk gewoon wat ik mooi vind en meet ik niet eerst de diameter van een horloge voor ik het om doe.

5 likes

Polsomtrek in cm. + je BMI = ideale kastmaat in mm.

3 likes

Het is maar net wat je zelf mooi vind al moet het volgens mij niet te groot zijn.

Vond zelf altijd 43 of 44mm het mooist op mijn 19cm pols maar ik ontdek de laatste tijd dat kleiner ook heel goed kan.

Pas een 40mm Citizen Tsuyosa gekocht en ik ben er helemaal blij van! Zie foto.

Heb zelfs een Nomos van 38mm die ik meer en meer ga waarderen.

4 likes

Help!

Mijn polsomtrek + BMI zijn veel te hoog voor m’n ideale maat horloge!

Wat moet ik doen?

Pic or it didn’t happen! Ook omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar Nomos. :slight_smile:

Mijn pols is niet heel dik maar ik heb geen kleine handen, denk dat 38/39mm perfect is. Helaas zien veel horlogemakers dat anders😉

1 like

Meer bewegen en minder eten.

3 likes

Of grotere horloges kopen :wink:

Bij mij is vooral de combinatie hoogte + lug tot lug afstand van belang om een horloge als comfortabel te kunnen bestempelen.

Mijn 45,5mm PO (2500D) draagt een stuk aangenamer dan de Breitling 44mm. Een 48mm Seiko Tuna draagt weer lekkerder dan een 42mm Steinhart.

Maar mijn sweetspot zit tussen 38mm en 41mm met een max lug tot lug van 48mm een een dikte van max 12,5/13mm. Mijn polsomvang is 17,5cm en niet rond maar plat, zeg maar.

1 like

Ik hou me aan mijn schoenmaat. 45-46

Wat is de perfecte maat van een herenpols? Perfect bestaat natuurlijk niet. Mijn voorkeur is waarschijnlijk klein-gemiddeld. Mijn range tot nu toe 35-41, maar vanaf 40mm vind ik het merkbaar aan de grote kant. Ook vind ik 48 lug to lug net over max, maar ik houd dat aan als gidslijn.

1 like

Dit is nou echt zo’n vraag waarop met geen mogelijkheid een zinnig antwoord op te geven is. Allereerst: definieer ‘maat’.

Dit is het enige juiste antwoord, maar hier achter komen is onderdeel van de horloge-reis :smiling_face:

1 like

Neem 38.0E7 Angstrom plus of min 6mm en je zit altijd goed

1 like