Onlangs heb ik even nagedacht. Wat is nou het beste mechanische horloge dat je voor 200 euro kunt kopen? De prijs categorie tot 200 euro is een lastige. Er is daarbinnen een hoop meuk te koop (veeal Quartz, but we are talking Mechanical watches over here) Vanaf 300 euro-400 komen er een paar serieuze jongens langs zoals de Seiko Turtle/Samurai of een Hamilton Khaki Field Mechanical. Bepaalde Tissot’s zoals de Le Locle of de Visodate. Onder de 200 euro is het echter wat dunner bezaaid. Het enige horloge dat voor mij in aanmerking komt voor de titel het beste horloge voor onder de 200 euro is de Citizen NY0040 Promaster. Een tijdloos icoon met een eigen gezicht en serieuze specs (prijs kwaliteit verhouding). Een werkpaard Miyota automatisch uurwerk onder de motorkap met winding functie. 200 meter ISO certified diver. Applied hour markers. Een schroefkroon. Een comfortabele rubberen band die mooi tapered naar de gegraveerde sluiting. Ik heb veel horloges gehad. In allerlei prijsklasses. Bijna alle Seiko duikers vanaf de SKX tot aan de Marine Master 300. Maar de Citizen is echt een blijvertje. Mijns inziens een dijk van een horloge en ik denk zelfs niet te evenaren in zijn prijsklasse. Of toch wel? Ik ben benieuwd naar jullie titelvechters voor de titel beste horloge voor 200 euro.
Note: ik heb het hier eigenlijk over mechanische horloges. Op gebied van Quartz zal er vast een hoop te koop zijn, maar Quartz is in deze categorie niet relevant.
Swatch dacht ik eerst ook aan maar ga voor Casio in de Edifice serie zitten best aardige horloges voor dat bedrag en met een G-Shock kun je ook aardig uit de voeten net dat bedrag.
Heb zelf deze in die prijsklasse. Ben er blij mee. Net zo waterdicht als een skx, quartz = ook wel makkelijk, flyback chrono, 2e tijdzone, schroefkroon en pushers, alarmfunctie, goede seiko lume. Ideaal vakantiehorloge en sporthorloge.
Het is misschien vloeken in de kerk, maar ik vind de ‘hommages’ van bijvoorbeeld Heimdallr behoorlijk veel bang for your buck. Seiko uurwerk, goed (gejat) design, saffier glas, keramische bezelinserts, solid link bracelets etc. En de meeste zitten ruim onder de €200
Ik vind voor <€200 (€145!!!) de Vostok Neptune we heel vet. Prima afwerking, die van mij liep mooi op tijd en het is een automaat.O ja, de lume is wel echt ruk .
Klopt. In deze categorie is Quartz 3 keer nada. Quartz wordt pas interessant in de categorie Megaquartz (Breitling), Oysterquartz (Rolex) of 9F Quartz (Seiko). We are talking real watches here, so we are talking mechanical watch only
Hé, we zijn het roerend eens! Da’s één van twee mechanische duikers die ik absoluut top vind voor geen geld.
De reden dat ik liever Seiko dan Citizen automaten heb is omdat Seiko’s automaten bi-directioneel opladen en geen last hebben van de stotterende seconde zoals dat bij de NY0040 kan. Maar miyota 9xxx serie automaten, da’s dan weer wel een optie. En dit is een milde voorkeur, geen harde nee.
Wat wel een harde nee is? Citizen’s mineraalglas. Dat spul is kudt met per0n. Hardlex kan veel meer hebben, ook al is het niet perfect. Kom ik toch weer hier op uit.
Dat gezegd hebbende, ik loer echt al heel lang naar die Citizen, en voor minder dan 200 Euro kom ik ook vaak bij Citizen uit. Niet alleen hun autmaten, maar juist ook dit soort dingen:
BM7108-81L - 175 Ekkies
AW5000-16L - 104 Ekkies
Daar zijn we het dus weer niet eens. De beste toolwatches zijn quartz. En sommige van de beste dresswatches ook. Goed horloge is goed horloge. En al helemaal ais het voor 175 ballen een einde-wereld-horloge is.