Wat is het meest beschamende qua horlogerie wat je hebt gedaan

Dubbel geplaatst antwoord. Sorry.

Hallo heer Jasper,

Heel erg duidelijk uitgelegd over vóórs en tegens van saffier ten opzichte van plexi ! Bedankt voor je prima uitleg - totaal ook - in je antwoord.

Nú ben ook ik zelf overtuigd geraakt van het feit, dat plexi- c.q. mineraal in mijn geval de betere optie blijft dan saffier. Ik gebruik mijn horloge nogal veelzijdig en op sommige momenten moet het veel trillingen en harde slagen doorstaan (b.v. bij golf en tennis).

Vandaar, dat ik wellicht mijn mineraal vervang door plexi (indien het glaasje zou stuk gaan). Echter blijf ik voor nu bij mijn mineraal.

Nogmaals dank, Jasper, voor het helpen ‘brainstormen’ hierbij, zogezegd.

Met vriendelijke groet,
Hans Rombouts

1 like

Hi Hans,
Saffier glas is wel vele malen harder dan plexiglass glas. De uiteenzetting is niet bedoelt om je te overtuigen van de superieuriteit van de een tov de ander, meer voor en nadelen :slight_smile:

Anyhow, door de manier waarop Plexiglas of saffierglas in het horloge geplaatst is, is het eigenlijk niet mogelijk (niet aan te raden gezien je aanpassingen moet maken aan de kast/ sponning ten nadele van de originaliteit) om te wisselen tussen de twee.

Cheers

2 likes

Hoi heer Jasper,

De overwegingen van de voors en tegens hebben mijn keuze
doen versterken, waarbij jouw hulp dan weer mijn
overwegingen heeft doen versterken.

Het is de goede balans, die ik nú wel degelijk heb kunnen vinden.
Dat óók nog ‘zonder twijfel’, ik kan je verzekeren dat dit voor mij
een erg goede zaak is, omdat ik te vaak twijfel bij het nemen van
beslissingen.

Met vriendelijke groet,
Hans Rombouts

2 likes

Dit gekocht een hele tijd geleden omdat ik het toch wel ‘cool en uniek’ vond. Een - tegen wijzerzin in - lopende, gemodde 6309 uit de Filippijnen besteld via E-bay. :weary:
Wist ik veel dat hele volksstammen zich daar bezig houden met het vernaggelen van oude Seiko duikers…

2 likes

Eveneens beschamend was om bij de horlogemaker erop gewezen te worden dat m’n vol trots eerste zelf gemonteerde leren bandje andersom zat…

1 like

Mijn in 1995 met heel veel pijn en moeite met tomatenenplukken bij elkaar gespaarde Ferrari (Cartier) quartz werkelijk altijd en overal dragen, inclusief zwemmen in zee omdat ik dacht dat hij daar tegen zou moeten kunnen, staat iets op van 50 m water resistant, zou diep ben ik echt niet gegaan.
Resultaat: een horloge wat nog steeds perfect loopt maar waarvan de kast (brons of zo) best wel aardig pokdalig is geworden.

Kun je weer herstellen he.

:thinking:
het minderen van HF bezoek heeft ook zijn nadelen merk ik… (Zoekfunctie aanslingert)

1 like

Totaal niet begrepen hebben hoe je een rubberstrap voorvormt met heet water in een mok. Probeerde het gerust met horloge om de buitenkant. :crazy_face: Bij verschuiven leverde dat een kras op achterkant. fml

Niet zo zeer het probleem maar die topics waren of verwijdert of opgeschoond.

Leuk oud topic!

De quartz van mn vriendin had geen kroon meer. Was ze kwijtgeraakt. Eens in de zoveel tijd was de batterij leeg, die ik verving (klikdeksel). Ik had geen idee waar ik een nieuwe kroon vandaan moest vissen, maar de wijzers moesten wel weer op tijd staan. Ik wipte het uurwerk er uit en duwde met een wattenstaafje de wijzers tot ze stonden waar ze moesten staan.

Mevrouw is inmiddels maar overgestapt op een smartwatch. :expressionless:

3 likes

Ik heb ook een eens gedacht dat ik zelf wel een horloge bij kon stellen. Langzamer of sneller laten lopen. De caseback los proberen te wippen met een pincet. Dat ging prima. Deksel kwam omhoog. Omdat ik veel kracht zette schoot de pincet tussen deksel en kast in, waarbij voor het gemak de hele balans werd doorboord. Dat was wat minder prima. Horloge kon ik wegmikken.

6 likes

Mijn eerste ‘echte’ horloge, een Tissot PRC 200, had ik dag en nacht om. Ik sliep ermee, stond ermee (met de leren band) onder de douche, dook ermee in het chloor water van een zwembad en ging er zelfs mee duiken. Hij was toch waterdicht tot 200 meter?

Uiteindelijk liep ie niet meer en moest het hele uurwerkje worden vervangen. Dat was voor mij toch wel de les om iets meer respect en zorg voor horloges te hebben (wat ik daarna ook echt heb gekregen).

Was hij waterdicht?

Dan lijkt het genoemde me geen probleem. :neutral_face:

1 like

Ooit als jochie van 10 ofzo tijdens een vakantie in Zuid Frankrijk een goudkleurig horloge gevonden op het strand. Dit dit niet tegen m’n ouders verteld want dan had ik hem zeker naar de politie moeten brengen. Meegenomen naar huis. De band bestond uit 3 kettinkjes eigenlijk, naast elkaar. Gewoon zo’n woonwagen armbandje maar dan 3 naast elkaar. Die heb ik eraf gesloopt omdat ik ook wel zo’n stoer armbandje wilde. Ik dacht: die schakels kan ik wel aan elkaar krijgen. Horloge weggepleurd. Band naar armband maken lukte me natuurlijk ook niet (gelukkig, achteraf).
Pas in mijn late twintigerjaren begon de interesse voor horloges. Soms vraag ik me nog steeds af wat voor horloge ik nu eigenlijk gesloopt heb :joy:

5 likes

Mijn inschatting dan:

1 like

Met Kroon Oil bedoel ik dan: Kroon naaimachine-olie. :grinning:

haha voor een moment dacht ik dat de man €50 bedoelde, en jij 15(k) dacht, en dus een pak geld aan het neerpleuren was voor zijn neus, waarbij hij wijselijk zweeg. En jij dus eigenlijk €14950 teveel betaald had. Maar hij bedoelde 50k dus :stuck_out_tongue: haha, alsnog wel leuk verhaal ja :smiley:

1 like

Ik heb wel een idee hoe dat horloge de lik is ingekomen als die plaat bruin was🤣