Wat is het nut van deze 24-uurs wijzer? Seiko SPB445

Simpel,
Het is een indicatie of het nacht of dag is.

Een 24 uurs indicatie dus.
Lijkt me toch helder,.
:heavy_check_mark:

4 likes

Volkomen belachelijk dit subregister.
Had een kleine seconde moeten zijn en Seiko heeft gewoon een kaliber hiervoor, cal. 6898, high end, maak daar een goedkope versie van desnoods.
Echt een aanfluiting nu met die centrale secondenwijzer er bij ook nog.

Het is wel handig als je op de Noord- of Zuidpool woont of ergens in een kelder zonder daglicht, maar verder…

6 likes

@SpringDrive voor de originaliteitsprijs :+1:
@YY77 voor de hoofdprijs :ok_hand:

Het zal een horloge zijn gericht op de Amerikaanse markt en derhalve is de functionaliteit van de 24-uurs wijzer voor de aanduiding AM/PM.

Je vraag is dan wellicht of er een andere functionaliteit is toe te kennen aan een 24-uurs wijzer? Het antwoord daarop is simpel: Nee.

4 likes

Niemand. Ik erger me dood aan het feit dat Seiko te beroerd is om een uurwerk met een kleine seconde te ontwikkelen voor dit segment.

Bovendien erger ik me dood aan die skere gelakte wijzers van ze.

De wijzerplaten van deze porseleinen varianten zijn super tof, en Seiko laat het na om de gepaste eer en respect te tonen voor dat vakmanschap door er een potje van te maken.

Excuses naar de porseleinbakker zijn op hun plaats. Ik laat ze liggen, deze misbaksels. Grrrrrr.

3 likes

Zijn er dan momenten dat het je plots overvalt? Die ergernis? Of is het er voortdurend?

Sterkte iig

2 likes

De ene ergert zich dood en vindt dat elke functie ook functioneel dient te zijn en maakt er ook daadwerkelijk gebruik van, de ander, zoals ikzelf koopt een horloge omdat deze mij aanspreekt.

Ik gebruik een duikbezel of de chronograaf functie toch niet. Duikers en chronografen vind ik veelal wel tof.

Persoonlijk heb ik niets met Seiko, enkele uitzonderingen daargelaten, en deze door TS getoonde Seiko vind ik juist heel erg mooi. Die porseleinen wijzerplaat is prachtig.

Natuurlijk had het een kleine seconde moeten zijn en geen overbodige 24 uurs aanduiding. Maar het maakt dit horloge niet minder mooi. Zonder was beduidend minder mooi geweest omdat je dan gebrek aan diepte had gehad.

@JohnvdT gaf al aan dat ze het uurwerk er wel voor hebben, dus ja het had een kleine seconde aanduiding moeten zijn. Benieuwd of deze Seiko met toch echt een prachtige wijzerplaat nog op HF gaat verschijnen :face_with_monocle:

2 likes

Hebben ze dat echt alleen in Amerika?

3 likes

Deze 24-uurs ipv subseconde-discussie was er maart jl. ook, over een jubileum-Seiko notabene…
Kennelijk is mijn brief niet aangekomen in Schiedam.
Bij Seiko zitten dus echt mensen die denken dat het een goede oplossing is, een centrale secondenwijzer met een extra subregistertje voor de sfeer …of voor saus

De oorspronkelijke :heart_eyes:
IMG_0364

En de hedendaagse variant :face_vomiting:

5 likes

Kende deze discussie niet. Het voorbeeld dat jij geeft is niet uit te leggen :cry:

Voor saus, zoals jij stelt. Dat koopt toch niemand :man_shrugging:t3:

1 like

Nope. Maar ik denk dat Noord-Amerika en Australië (wellicht ook India) in deze de grootste markt betreft.

Daar lopen de meningen uiteen. Het gaat deels ook om het principe. Dat je de moeite neemt om een meester vakman wijzerplaten van dit kaliber te laten maken, maar er dan steeds van die nare off the shelf pruts uurwerken in gooit, dat begrijp ik niet. Maak het dan af.

Als dat betekent dat ik 3500 ballen neer moet leggen voor een gemodificeerd 6L uurwerk in een duurdere versie, prima. Maar maak het af.

Dit is exact hetzelfde als Patek Philippe die jaren lang Calatrava verkochten in een Jumbo case, maar met een veel te klein uurwerkje.

Het is lui, het is ongeïnspireerd.

Wanneer het zo te sprake komt… Tja, ik had graag een horloge met porseleinen plaat gehad, dan is het lullig dat ze steeds weigeren het juiste te doen.

4 likes

Deze ergernis is volkomen begrijpelijk.
Hier is er eerder sprake van verbijstering.
Waarom doet Seiko dit? Waarom?

Het maakt dit horloge totaal mislukt helaas terwijl het zo eenvoudig een groot succes had kunnen zijn.

2 likes

Jij bent Seiko fan, jij bent in dit geval de uitzondering die de regel bevestigd :white_check_mark:

2 likes

Als jij het een mooi horloge vindt is het een mooi horloge.
Horloges draag je voor jezelf immers. :facepunch:t2:

3 likes

Dit is een horloge die je als echte Seiko liefhebber in je collectie moet hebben✔️,
Buiten dat om het is een uniek pareltje.
:ok_hand:

Zo is er op elk horloge wat aan te merken. En zoals jullie weten bestaat er geen perfect horloge.
En dat is maar goed ook.
:pray:

3 likes

:point_up_2:so true
En smaken en voorkeuren verschillen nu eenmaal. Gelukkig maar, anders was het hier op HF wel heel saai :yawning_face:

1 like

Niet alleen hier, dan zou je ieder met het zelfde klokje zien rondlopen.
:grimacing:

2 likes

Ik draag bij voorkeur iedere dag van de week een ander horloge naar kantoor, het valt echter niemand op. Op HF kom ik gelukkig wel liefhebbers tegen :smile:

2 likes

Want?

1 like

Dat is toch overduidelijk ontworpen voor als je een eskimo-trouw moet bijwonen tijdens de zomer of winter.

Zonde dat het niet op walvisleer staat.

2 likes