Dat wat jij mooi, fijn, prettig vind.
Iemand is blij met een horloge uit het hoge segment, en de ander is al jaren tevree met een horloge van een paar tientjes van de KijkShop. ( En dat zijn dus best veel jaren )
Imho is er wel wat af te dingen op kwalieits horloges van het aangehaalde filmpje.
De gebruikte uurwerken zijn doorgaans allemaal ETA uurwerken danwel afgeleiden en dan met name de 2824-2 die zijn niet kostbaar, hooguit de afwerking maakt het kostbaarder, niet per definitie beter.
Zoals b.v. de powermatic 80 dat is eigenlijk een 2824-2 die vlgs langzamer te laten lopen een langere gangreserve heeft gekregen, maar ging dat niet ten koste van de nauwkeurigheid?
En saffier is ook ruim voorradig op de veel goedkopere, Tissot, Certina, Glycine danwel Hamilton uurwerken
Tja, ik heb meerdere horloges van minder dan 2500 Euro die dikke prima zijn. Die waren in 2023 voor minder dan 2500 op Chrono te vinden, en dat zijn ze nog steeds.
Wat is de definitie van een goed horloge?
Praten we dan over specs? Of uiterlijk? Prijs? Zeg het maar…
Als we het vanuit een gevoelsmatige inval bekijken en alle specs en prijzen achterwege laten, dan is een echt goed horloge een horloge waar je echt plezier van beleeft. Iedere keer als je het weer om de pols slingert een lach op je gezicht verschijnt. Regelmatig naar je horloge kijkt, niet om de tijd te weten, maar gewoon om weer even te kijken. Dat is nou echt een goed horloge… in mijn optiek
Dat hoeft helemaal niet Hans, ik kijk veel meer esthetisch naar een horloge. Men denkt vaak dat een luxe merk of een uurwerk met tig complicaties pas echt een goed horloge is. Je weet Hans dat ik van alles heb. Maar als je met dieper je beurs bedoelt klopt het
Jawel joh…dat weet jij best Ferrie…niet jokken. De echte horloges beginnen pas bij eur 4.000. Daaronder is voor het gepeupel. De doorsnee hans worst. Het F1 publiek met oranje Max pet en shirtje. Dat soort spul.
Hoe “een al of niet bekende juwelier” het formuleert zal mij worst zijn. Ik vorm mijn eigen mening over wat ik een goed horloge (voor mij zelf) vind en wat dat mag kosten. En die paar die misschien net de € 2.500,- aantik(t)en zijn voor mij net zo goed als die andere die er (ruim) onder blijven.
Het is maar net waar je naar op zoek bent en hoeveel je dat waard vind als je het gevonden hebt en het al of niet koopt.
Of een Seiko quartz, die gaan ook best lang mee.
Deze al vanaf 1992, met elke 5 of 6 jaar een batterij met druktest, bij elkaar zo’n 20 euro per keer, dus ondertussen al ongeveer 2x de waarde van het horloge aan onderhoud.
Gewoon eentje die de tijd aangeeft, misschien datum erbij en klaar.
Dat doet zowel eentje van een paar, als eentje van vele duizenden, Eurotjes, keuze is reuze en ligt geheel aan uw eigen budget.