Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Ach, WAS SICH LIEBT, DAS NECKT SICH

Koop jij eerst eens een cameratje en doe dan eerst maar eens wat van je dure echte klokkies op de fotoā€™s zetten voordat je hier verder het slachtoffertje gaat zitten spelenā€¦dik doen met luchtā€¦

Het is weer weekend!!!

Volgens de specs 1 sec op 100.000 jaar.

7 likes

Ik heb werkelijk geen idee. Moet ook zeggen dat ik geen enkel horloge op meet. Ben ook blij dat ik er zo over denk.

Vermoed echter dat het weleens een hummer zou kunnen zijn.

Bulova moonwatch met 262 khz Quartz techniek. 2-3 sec per jaar afwijking.

2 likes

we zullen het nooit wetenā€¦

Ben er bang voor

Zullen we even afspreken dat er geen DCF/GPS-klokken gepost worden, aangezien dat niet echt eerlijk is.
En overigens zijn die klokken meestal niet zo heel nauwkeurig, en dat hoeft ook niet, want ze worden toch iedere 24 uur (meerdere malen) gesynced. :wink:

1 like

Ik wist niet dat het kon maar de ETA in mijn Damasko is nog wat verder gesettled. Ik hoop dat hij nu klaar is met ā€œsettlenā€ en nu niet naar de trage kant verder muteert. Maar iig de afwijking per dag is op dit moment ongelooflijk:

Kan me voorstellen dat mensen denken dat ik me vergis of verkeerd meet, maar dat is echt niet het geval. Referentie is meerdere RC uurwerken.

Edit: en hoe je een halve seconde meet? Dat kan best als je de uurwerken naast elkaar houdt. Dat de afwijking dan het volgende dagdeel weer gecorrigeerd wordt lijkt een raar toeval, maar de meetfout is wel enkele tienden van seconden. Als je dan 3 tienden meet (dat is een schatting) ipv 2 tienden dan ga je net de andere kant op afronden.
Ik moet denken aan de natuurkunde proeven vroeger met de ā€œwrijvingsloze railā€, honderden keren op een (mechanische) stopwatch drukken.

4 likes

Dat is inderdaad zeker bewonderigenswaardig! :thumbsup:

Op het Damasko subforum van WUS lees je dat Damasko goed reguleert alvorens ze het doosje in gaan, verreweg de meesten wel beter lopen dan 4 spd afwijking, maar dit is gewoon mazzel. En de kans dat het jaren zo gaat blijven is helaas klein denk ik.

1 like

Ziet er idd erg netjes uit.
Geen idee wat mijn nauwkeurigste horloge is. Moet ook zeggen dat het me niet zoveel interesseert. Als ze gewoon op tijd lopen, dan vind ik het best. Zie gauw genoeg of er afwijkingen zijn, maar zeker niet een paar seconden.

1 like

Mijn DA46 liep in ieder geval gedurende het half jaar dat ik 'm had erg netjes en stabiel op een afwijking van 3 a 4 seconden per dag. Voor een non-cosc uurwerk blijf ik dat uitstekend vinden. :thumbsup:

Binnenkort zien of de nieuwe DA47 ook weer zo netjes gaat lopenā€¦

2 likes

Loopt af en toe wel een hele maand voor! :slight_smile: maar neem aan dat dat een type foutje is.

1 like

Mijn kalender loopt soms een maandje voor kennelijk :nerd:

1 like

Ik blaas hier wat leven inā€¦
Sinds deze vakantie draag ik een Victorinox met ETA 2824 en het viel me op hoe accuraat deze bleef lopen, een stuk beter dan mijn Sarb!
Na thuiskomst gisteren van vakantie bleek deze in 3 weken tijd een voorsprong van 5 seconden te hebben.
Zeer onder de indruk!

1 like

Ongetwijfeld mijn nieuwe Chronomaster. Zou een 4-5s per jaar zijn.
Qua mechanische horloges, geen idee en let er ook nooit op. :grinning:

1 like

Is dat omdat hij overdag 50 seconden wint en 's nachts weer 49 verliest? Want ik heb mij wel eens laten vertellen dat gestaag consequent lopen belangrijker is dan accuraat. :slight_smile:

Mijn Oris 65 met Sellita SW200 doet consequent +1 seconde per dagā€¦niet misselijk voor een non-cosc uurwerk ! :ok_hand:

6 likes