Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Hier ook het meest nauwkeurige horloge !
Edit : topic is al een jaar oud zie ik :rofl:

1 like

Mijn Sinn 857 (ETA 2893-2) zit gemiddeld op +1/dag. Einde dag zit ‘ie op +4 of zoiets. Loopt ‘s nachts wat terug, als ik hem op de wijzerplaat leg vandaar +1. De 240ST (SW220-1) zat op plm +5/dag. Verder op dit moment geen lopende automaten binnen bereik.

Mijn Casio syncht iedere nacht, die is spot on… :rofl:

2 likes

Oris Aquis DG met gemiddeld +5 per week

Ik weet het niet zo precies; maar deze staat in ieder geval na drie dagen nog precies op het het begin van het NOS nieuws

2 likes

Dat ga ik eens in gaten houden. Ik heb het horloge niet constant gedragen, wanneer hij een dag bleef liggen gaf ik hem een paar draaien.

1 like

Van mijn automaten …

Oris Aquis Date 2017

Van de quartzen (sync horloges buiten beschouwing) …

Hamilton Khaki Worldtimer Chrono

:slight_smile:

2 likes

Beste ooit was een 2016 Sub 116610 (niet meer in bezit):

Beste op dit moment in bezit is een Wempe Zeitmeister Sport:

3 likes

Mijn DS Action met ETA binnenwerk, +3 sec per dag

Tja wat moet ik ervan zeggen, heb wel een tik om te kijken hoeveel de afwijking is houd het ook nauwkeurig bij . Nu 10 dagen geleden exact gelijk gezet met de radiocontrolled 16/24 dragen en de 8 uur op z,n rug. Afwijking bij dragen iets van -0.5 - 0.75 sec per 16 uur meer niet! en dat hersteld hij tijdens de nacht weer. Nu na 10 dagen continu dragen geen afwijking meetbaar/zichtbaar. Dit is de strakste mechanische klok ooit die ik heb.:+1:

1 like


Iedereen hier die (net als ik) precies wil weten wat de echte afwijking van zijn/haar horloge is, raad ik aan om de App watchtracker te downloaden. Hiermee kun je een veel beter inzicht krijgen over hoe nauwkeurig je horloge nu echt loopt. Niet alleen de gemiddelde afwijking, maar ook de maximale + en - afwijking. Als je dit een week of 3 dagelijks bijhoudt weet je het tot op een (enkele) honderste van een seconde nauwkeurig.

Als basis om je horloge goed te zetten zou je de App Time kunnen gebruiken.

Deze is alleen voor Appels. Weet je ook iets voor Android systemen?

1 like

Hieruit haal ik dat jouw Seamaster Quartz zo’n vijf seconden per maand voor loopt, klopt dat?

Je kunt Toolwatch gebruiken voor Android.

1 like

Met stip mijn meest nauwkeurige quartz. Sinds aanschaf nog geen afwijking.

Mijn meest nauwkeurige automaat, -2 sec per etmaal. (Cross-post)

Mijn meest nauwkeurige handwinder is de Grand Seiko SBGW253. Die komt op +0,75

5 likes

Sorry, ik ben alleen van de Appels. Er zullen vast prima Apps zijn voor alle niet-Appels.

1 like

Ja dat klopt.
Ik ben van plan om dit aan te passen. Hoe ?
Het 1538 uurwerk is gewoon een ETA 255-461, welke non thermo compensated is. Dit is vrij eenvoudig aan te passen door het circuit board te vervangen door die van een Longines VHP (circuit board L237.2). De Longines gebruikt nl hetzelfde ETA uurwerk als basis.
Dan is de Seamaster ook een Thermo Compensated Superquartz met een afwijking van enkele seconden per jaar.
Als ik dan toch ook een quartz heb in mijn bescheiden collectie, dan moet het wel een Superquartz zijn :wink:

1 like

De Alpinist v.w.b. de automaten (een paar seconden min per dag):

Van de quartzen is deze chrono bij mij kampioen. Een paar seconden plus per jaar (!)

Deze bijv.: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.uhrenbastler.watchcheck

1 like

Ik heb mij wel eens hardop afgevraagd wat het voordeel is van zo’n app tov handmatig meten/bijhouden. Als ik even de afwijking wil meten gedurende een week oid dan doe ik m’n horloge eerst gelijkzetten met atoomtijd, en dan kijk ik iedere dag om dezelfde tijd, en soms op een halve dag, wat de specifieke afwijking is. Ik neem aan dat dit hetzelfde principe is van zo’n app?

Zie ik iets over het hoofd?

(deze vraag puur uit interesse uiteraard)

Klopt, maar veel van die apps, kunnen zelfs een soort van database aanleggen. Hoef je niks meer op te schrijven, te onthouden, handmatig te doen, etc. Welkom in de ‘vooruitgang’. :wink:

2 likes