Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Haha…juist…dat dus. :smile: Duidelijk.

De seiko Astron horloges zijn volgens mij de meest nauwkeurige ,deze lopen 1 sec in 100 jaar achter

Dat is niet waar. :wink: Want opzich zelf zijn ze helemaal niet zo accuraat, ze hebben alleen een kleine afwijking omdat ze iedere nacht syncen met een atoomklok. Ik vind dat valsspelen.

Sommige G-Shocks van 100 euro hebben ook zo’n radio controlled uurwerk en zijn dus eigenlijk net zo accuraat. :upside_down_face::+1:

4 likes

Veel minder nauwkeurig. Je kunt nl geen tienden (laat staan honderdsten) vastleggen wanneer je naar 2 tijden tegelijk moet kijken (horloge en je atoomtijd). De app maakt dat veel makkelijker door op een knop te drukken als je horloge een bepaalde tijd aangeeft. Bovendien is het een behoorlijk rekenwerk en moet je alles noteren/vastleggen.
Voor die paar euro doet de App alles voor je, met max/min waarden en zelfs een grafiek.
Handmatig begint het op werk te lijken, en al helemaal als je meerdere horloges tegelijk wilt meten.

1 like

Dank, dat is een valide argument om een app te gebruiken. En zeker als je het voor meerdere horloges wilt bijhouden.

Zelf heb ik de werkwijze waarbij ik dagelijk kijk (op dezelfde tijd) wat de afwijking is. In het geval van mijn enige horloge, de Oris 65, is dit stabiel steeds +1 seconde per dag. Wanneer ik de afwijking meet bijvoorbeeld na 10 dagen dan zit ik aan +10 seconden. Voor mijzelf weet ik dan voldoende vwb de periodieke en de gemiddelde afwijking.

Maar nogmaals, dit geldt slechts in mijn geval met een beperkt aantal horloges.

1 like

Begint tijd te worden om daar eens verandering in te brengen; zien de NA’s wel verschijnen. :wink:

2 likes

Mijn Precista PRS 18 (COSC gecertificeerd). Na een week of acht 0 (nul) afwijking.
De Grand Seiko SGBA 279 Spring Drive doet het ook heel aardig: 7 seconden in de plus in acht weken tijd (geen COSC certificaat). Daar word ik helemaal blij van van zulke horloges.

5 likes

Gaaf dat dat zo relatief makkelijk gaat!

1 like

En zou de vooruitgang dan niet zijn om een GPS of radio gestuurd horloge te hebben ipv een mechanisch oer-object :innocent: dan moet je ook niets meer doen… en indien solar is het enkel nodig het horloge wat tijd in de “zon” te gunnen om te blijven gelijklopen…

Vooruitgang weet je wel…

1 like

Geen idee, maar ben niet zo van de vooruitgang en daarom ook met aanhalingstekens.
Ook die horloges zal je/men willen controleren op tijd.
Zoals al aangegeven mij maakt de nauwkeurigheid niet zoveel uit en merk het pas als een horloge echt verkeerd begint te lopen (minuut of 5), dan is er iets mis.

4 likes

Deze met vlag en wimpel…
g-shock-g-steel-tough-solar-gst-w300g-1a9er-8583728

1 like

Astron synct niet met de atoomklok, Astron krijgt zijn tijd via GPS en doet dit meestal niet 's nachts maar rond de middag (ziet of het klaar genoeg is om onder een open hemel te lopen en synct dan met de satteliet).

Nog erger ze hebben ze zelfs nog verkocht in ik denk de Lidl (radio controlled) voor, als ik mij goed herinner, 20 euro… en die lopen net zo goed als iedere andere radio controlled of dat die nu van Seiko, Citizen, Casio, Junghans,… merk zijn.

Watchcheck is best aardig.

1 like

Dat heb ik dus ook. Beetje wonderlijk wel, ik geef geld uit om een zo accuraat mogelijk mechanisch uurwerk te hebben en vervolgens ben ik helemaal niet geïnteresseerd in kleine afwijkingen. Vreemde liefhebberij toch.

4 likes

Geen probleem hoor, en eigenlijk was dit niet persoonlijk naar jou bedoeld maar eerder een algemene opmerking…

Ik heb een (voor mij) mooie verzameling mechanische horloges maar tot op heden heb ik nog van geen enkel horloge gemeten wat de afwijking is. Als ik de precieze tijd wil weten neem ik één van de gestuurde horloges, die lopen volgens mij perfect op tijd (als ze verbinding kunnen maken).

1 like

Voor diegenen die net als ik ontzettend nieuwsgierig aangelegd zijn, de iOS app ‘Time’ gaat je niet helpen tenzij je per se een tijdschrift wil lezen… :sunglasses: de app die @revanderpoel laat zien heet “Emerald Time” en vind je hier: https://itunes.apple.com/nl/app/emerald-time/id290384375

Zelf heb ik op de iPad een app van Time.is staan. Doet volgens mij hetzelfde.

Afwijkingen dagelijks registreren in appjes of Excel bestanden heb ik ook een tijdje gedaan, vandaar dat ik wél weet hoe mijn Sinn loopt. Maar ik vind het eigenlijk een tikje nutteloos, …ben er dan ook mee gestopt. Het brengt me niks anders dan frustratie als ik weer eens vergeten ben mijn horloge ‘goed’ te leggen bij het slapen gaan.

Als ik een NA heb kijk ik wel even een paar weken hoe die loopt, om een gevoel te krijgen of het allemaal lekker werkt. Op een gegeven moment vergeet ik het, prima… de tijd loopt gewoon door. :wink:

1 like

Van mijn mechanische horloges de steinhart 39mm GMT, nu zo’n 3 weken in de Toolwatch app, -0,5 sec per dag, ben ik zeer tevreden mee.

1 like

Dus, in theorie, …blijf je een paar weken binnen dan kan het zijn dat de accuratesse blijkt tegen te vallen! Dat zal overigens dan ook gelden voor mijn Casio die soms een paar maanden in de kast ligt, en geen radiosignalen ontvangt.

Ik persoonlijk vindt het ook grappig om te meten hoe een horloge afwijkt in verschillende omstandigheden, zoals om de pols en op de winder. Dit geeft (relatief) aanzienlijke verschillen. Ik merk zelfs afwijking verschil (van het uurwerk) tussen een week op kantoor, en een week wintersport.
Ik heb wel gemerkt dat een goed gereguleerd horloge minder variatie in afwijking heeft dan een slecht gereguleerd horloge, terwijl de laatste gemiddeld nauwkeuriger kan lopen.
Ik had bv een Rolex die extreem gelijkmatig liep met een afwijking van +2 seconden. Dit gaf een mooie gladde grafieklijn.
Nadat is hem had laten reguleren (door een onafhankelijke horlogemaker) liep hij gemiddeld + 0,3sec, maar veel onregelmatiger. De + en de - afwijking heffen elkaar dan wel op, maar het geeft een erg rommelige grafiek. Ik geef dan toch de voorkeur aan de eerste situatie.

Velen onder ons geven geen zier om de afwijking, maar wanneer ik ettelijke duizenden voor een horloge uitgeef, wil ik wel dat hij naast afwerking, ook qua nauwkeurigheid kwaliteit uitstraalt.

1 like

Ik denk dat een paar dagen genoeg is, ik dacht dat de nauwkeurigheid van het horloge zelf ergens rond de seconde per dag ligt, radio gestuurde Citizen horloges ook…

Een van de leuke bijkomstigheden van die solor horloges is dat ze na een paar dagen zonder licht in ecostand gaan. Ze stoppen met lopen tot ze weer licht zien en zetten dan hun wijzers weer juist, zo kunnen ze maanden tot jaren later nog de tijd weergeven.

En wat is eigenlijk de juiste tijd, want GPS tijd is zeker niet juist (geen zomer en wintertijd en ook de schrikkelseconde kan voor problemen zorgen) en ook radio gestuurd wat met de tijd om de afstand tussen zender en ontvanger af te leggen???

Alleen is hety wel zo makkelijk als je een gestuurd horloge hebt dat op regelmatige basis verbinding kan maken, het heeft je het gevoel om de juiste tijd te hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like