Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Volgens ene Einstein is tijd afhankelijk van zwaartekracht en snelheid… Voor de rest zou ik zeggen; neem je tijd…

1 like

Haha…ja het kriebelt de laatste tijd ook wel erg moet ik bekennen :wink:

2 likes

Kan ik mij helemaal in vinden.

En zoals je zegt inderdaad kan de afwijking zeer wisselend zijn in diverse scenario’s en omstandigheden. Het is leuk om dat een beetje in kaart te brengen en bij te houden. Ik meen mij te herinneren dat men bij COSC meting ook de diverse posities van het horloge meet…is het niet?

1 like

Accuratesse is belangrijk, aldus ene heer Cruijf: Er is namelijk maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je of te vroeg, of te laat…

3 likes

Ik ken u niet en ik wens je dus ook niet te kwetsen, maar als je zo’n antwoord moet geven dat de prijs van het horloge belangrijk is, dan kan ik je enkel de raad geven om in het vervolg quartz horloges te kopen… die lopen veel preciezer dan gelijk welk mechanisch COSC uurwerk en dat in gelijk welke positie…

Dat je wilt dat je horloge binnen bepaalde grenzen blijft kan ik heel duidelijk verstaan (ik zou ook geen horloge willen dragen dat bijvoorbeeld een uur per dag verliest), maar om zo’n verliezen te meten heb je echt geen app’s en ingewikkelde toestanden nodig. Maar of mijn duurste horloge nu 5 seconden per dag verliest dan wel voorloopt… dat maakt mij echt niet zo veel uit.

Als iemand je toevallig vraagt hoe laat het is, hoe antwoord je dan? Het is nu iets na enen? het is nu 1 uur? Het is nu 13uur? Het is nu 13uur en 1 minuut? het is nu 13 uur en 1 minuut en 54 seconden?..

Is het niet veel belangrijker dat je kan genieten van je mooi horloge zonder je te hoeven druk te maken of dat het wel degelijk in alle mogelijke omstandigheden en houdingen binnen de opgegeven parameters blijft lopen en niet ergens een seconde verschilt?

2 likes

Seiko SKX171 +0,5 sec per dag

B

1 like

Ik begrijp wat je zegt, toch mag je verwachten dat van een duur en hoogwaardig horloge ook de nauwkeurigheid goed is.

De metafoor met auto’s ligt voor de hand.

“Dure auto en prachtige uitvoering, maar of er wat speling op het stuur zit maakt me niet uit”. Daar gaan ook niet veel mensen mee akkoord.

2 likes

Absoluut, en bij een goede regulering wordt het beste gemiddelde genomen van alle posities (6 als ik het wel heb).
Uiteraard is het essentieel dat er een regulering plaatsvindt wanneer het uurwerk geplaatst is in de kast. Veel iets vriendelijker geprijsde merken laten eerst het uurwerk certificeren (of kopen hem in als zodanig), plaatsen hem dan in de kast, zonder het uurwerk opnieuw te reguleren. Meestal is dit alleen gedaan om de text “Chronometer” op de wijzerplaat te kunnen plaatsen.

Het uurwerk zal door de verankering nl anders gaan lopen dan het uurwerk deed in losse toestand.

De betere merken doen dit uiteraard wel zoals het heurt.

1 like

Ik ben het wel met @Bidle eens… Je ben zo flipperstil de laatste tijd … :wink:

1 like

Neen metafoor met auto gaat niet helemaal op omdat wat jij voorstelt is dat de wagen een potentieel gevaarlijk gebrek vertoond. Het gaat er meer om of de wagen nu werkelijk 236 km/u haalt en of dat niet 237 dan wel 235 is…

En inderdaad de afwijking mag niet te groot zijn, maar zoals geschreven, wat kan het mij schelen of mijn Omega nu 5 seconden voorloopt dan wel 10 seconden… dat maakt 1 minuut per week… echt waar dat raakt mij niet. (en ja Omega was ook nieuw bij aankoop dus geen zorgen ik begrijp wel waar we over spreken)…

1 like

Ah…interessant om te weten. :+1:

Ps doet Grand Seiko niet 7 posities meten…in ieder geval eentje meer dan COSC? Typerend voor de expertise, en de quality control, bij GS in ieder geval :ok_hand:

2 likes

Yep, GS meet één positie meer en voor langere periode én, als ik me niet vergis, ook bij grotere temperatuur intervallen.

2 likes

Mooi is dat toch heh…:ok_hand:

Krijg meteen weer zin in een GS…:blush:

3 likes

:slight_smile: tsja… Ik zag net de sbgv247 en vooral de sbgv245 voorbijkomen. Net uit, jammer dat ie niet op staal is… en alleen in Japan… Maar goed, da’s off-topic. :smile:

1 like

Wat dit betreft geeft een handgewonden MeisterSinger echt enorm veel rust :slight_smile:

1 like

En de zakhorloges dan die vroeger bij de spoorwegen werden gebruikt? Lijkt mij dat dat de duurdere exemplaren waren, en dus accuraat liepen om gevaarlijke situaties als ongelukken bij wissels en dergelijke te voorkomen.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat vroeger een duurder horloge ook een preciezere tijdmeting inhield en dat tegenwoordig prijs minder in verhouding staat tot een beter uurwerk. Aangezien goedkope kwartsuurwerken de tijd nu het meest precies weergeven, in tegenstelling tot een mechanisch horloge van voor de kwartstijd die altijd een relatief grote afwijking had.

…we zijn hier natuurlijk wel allemaal een soort van autistische watchtechnieknerds! :rofl: :joy:

Het feit alleen al dat we het er over hebben?! Ik geloof nooit dat als je de gemiddelde passant op straat de vraagt “Weet u of u horloge exact op tijd loopt?” dat je als antwoord gaat krijgen “Over de afgelopen twee weken loopt 'ie +5sec/dag. Keurig binnen de COSC normen!”. Zelfs de passant met een duurder horloge om de pols zal zich er niet druk om maken, zo lang hij (M/V) maar gezien wordt is 't allemaal okay… :sunglasses:

2 likes

Het gaat dan ook niet om anderen, maar om het plezier dat je zelf hebt met jouw horloges. :wink:

5 likes

Tsja, dezelfde vraag hoe hard je auto kan… Euh, ik denk op de rechte weg, zonder bochten, wind mee 182,35. Eh, of was het vorige week 181,93 :slight_smile:

2 likes

Prijs staat volgens mij inderdaad niet in verhouding tot precisie… een horloge van 100 euro loopt geen 5 keer beter dan een van 20 euro, en één van 1000 euro geen 10 maal beter dan 1 van 100 euro… en één van duizenden euro’s geen 100 keren beter dan een van 100 euro en ga zo maar door… geen enkel mechanisch horloge wint het van een eenvoudig Casio radio gestuurd model…

Maar het is niet omdat ze zo precies lopen dat ik mechanische horloges heb… helemaal niet… en daar zit voornamelijk het probleem als je echt zo’n nauwkeurigheid wilt kan dat toch gemakkelijk maar niet in de mechanische horloges :wink: