Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Ik weet niet of het een potentieel gevaarlijk gebrek is, er zijn oudere auto’s die worden goedgekeurd en toch wat speling hebben.

Maar, feit blijft iedereen op zijn manier van horloges mag genieten, echter, als men als fabrikant hoog opgeeft van nauwkeurigheid, is het not done om dan een minuut per dag afwijking te hebben. Ik chargeer, maar je begrijpt mijn punt. :wink:

2 likes

Precies! Part of the plezier is bij mij wel ook om alles te weten over het horloge wat ik heb. Tja, … :wink:

2 likes

Zeker…geldt voor mij ook. :+1:

Ik begrijp jouw punt heel goed, maar een minuut per dag is al heel veel dat weet je zelfs zonder meten (als je het horloge blijft door dragen) en daar gaat het mij over… en die minuut per dag is dat aan de pols of is dat als je horloge in de kist zit (of aan de winder hangt) en in de kist heb je al eens geprobeerd om hem op zijn glas te leggen (tot hij stil staat dan kun je hem terug om draaien om er van te genieten hij staat dan ten minste twee maal per dag juist)…

Just saying meestal draag ik mijn horloges enkel tijdens de dag en 's nachts niet, en meestal draag ik geen dagen na elkaar hetzelfde horloge dus waarschijnlijk zou ik die minuut niet onmiddellijk opmerken…

Ik vind het enkel opmerkelijk dat men daar zo kan van wakker liggen of z’n horloge het wel of niet doet volgens de specificaties (ik blijf erbij dat genieten van dat horloge weel belangrijker is voor mij en dat is echt niet weten of mijn horloge in positie 5 bij 25°C niet meer tijd verliest dan bij positie 1 en 15°C).

Want zeggen en schrijven dat je horloge moet voldoen aan de COSC eisen (of de strengere eisen indien van toepassing) dan moet je ook meten volgens die eisen en niet als je het horloge aan je pols draagt want dat staat echt niet in die eisen…

1 like

Ook wat dat betreft ben ik hopeloos besmet. M’n ene auto doet 202 km/h, de andere 207 km/h, en die van m’n vrouw 191 km/h. Waarbij de eerste en de laatste ruimschoots over de fabrieksopgave heen gaan, en de middelste er exact op zit. Beide uiteraard gemeten met behulp van GPS, en bij mijn auto’s zelfs een gemiddelde uit een paar pogingen door de tijd heen :smiley:

1 like

Nah, ik lig er niet wakker van. Sterker nog er zijn veeeel belangrijker zaken in het leven om wakker van te liggen dan een 1e wereld luxeartikel met een minimale afwijking.

Dat gezegd hebbende, de COSC normen zijn er juist op gebaseerd om, wat al eerder gezegd is, een gelijkmatig verloop over meerder posities te hebben met een minimale afwijking. De afregeling is een gemiddelde en dat kan, gezien de mechanische techniek, ook niet anders.

Dus ja als een horloge permanent in de box zit… Kan de afwijking groter zijn terwijl dat om de pols weer gecompenseerd wordt. Daarom zijn de normen ook gemeten over een etmaal en niet elke tien minuten.

1 like

Ja maar zijn die snelheden het gemiddelde van de twee richtingen?

1 like

En had je rekening gehouden met de wind, temperatuur van het asfalt, de banden… :thinking:

1 like

COSC normen worden niet gemeten over een etmaal maar over vele etmalen en bij temperaturen van 8° tot 38° en … en… en…

Maar nogmaals de gemiddelde labo tijden kun je niet vergelijken met draagtijden om de pols… en uiteindelijk is enkel de precisie om de pols belangrijk! In de kist is het misschien leuk maar niet meer dan dat :wink:

1 like

Je snapt wat ik bedoel denk ik. We hebben het hier over de afwijking per etmaal. En ja natuurlijk wordt er over langere periode getest en afgesteld, af fabriek.

En volgens mij hebben we het in dit topic over de tijden en afwijkingen om de pols.

En laat de COSC norm dat nu net voorstaan om onder diverse gangbare posities, om de pols, in de kist, hand op het bureau bij zomer temperaturen van 35 graden. Pols temperatuur, etc… de juiste afstelling/minimale afwijkingen te krijgen

Dus als het goed is zijn die lab tijden wel degelijk een norm voor om de pols…

Er komt geen software bij kijken, dus bang voor gesjoemel met de onboard software om de metingen te beïnvloeden van mijn automaat ben ik niet.

1 like

Jazeker! Het is altijd naar m’n Duitse klanten toe, en weer terug :rofl:

Haha :slight_smile: Bandenspanning is altijd op orde, zo hard rijden is sowieso al levensgevaarlijk.
Maar ik rijd wel regelmatig hard, kom vaak een aardig eind over de grens en hoewel het verschil in tijd niet bijzonder groot is heb ik altijd het gevoel dat ik meer opschiet.

Temperatuur van het asfalt --> als het écht heet is (> 25 graden) houd ik me een beetje in. Veiliger ivm hogere belasting banden, en veiliger ivm thermische belasting van de motorretjes.

Zeker bij de twee turbodiesels merk je overigens best wel verschil in temperatuur, de topsnelheid scheelt weinig maar acceleratie is een stuk agressiever als het goed koud is.

1 like

Mijn Tisell submariner was zeer accuraat, liep op -1,8s/d volgens mijn metingen uitgevoerd over twee maanden tijd. Het wordt gezegd dat Mr. Oh of iemand in zijn Koreaanse toko ze persoonlijk afregelt.

2 likes

Ik snap niet helemaal de relatie tussen deze opmerking, en wat ik geschreven heb, maar goed, dat zal aan mij liggen.
Ik ben je wel dankbaar voor het gegeven dat Quartz nauwkeuriger is dan mechanisch. Had ik nog nog nooit van gehoord. Ik heb deze hobby ook nog maar sinds kort. Voor dit soort knowhow zit ik op dit forum :+1:t2:

Over de prijs heb ik alleen gezegd, dat indien je veel betaalt voor iets, je verwachtingspatroon ook hoger mag zijn, en bij een tijd meet instrument (horloge) vind ik precisie vreemd genoeg best een belangrijke eigenschap. Een ander vindt misschien de presentatie box belangrijker.

Uiteraard is de prijs voor mij wel belangrijk, want deze bepaalt of ik iets kan/wil betalen of niet.

Ik vind meestal de charme van een mechanisch horloge toch belangrijker dan de hogere nauwkeurigheid van een Quartz. Op de dagen dat dit niet het geval is draag ik gewoon een Quartz (heel bij hoor met m’n Seamaster Quartz).

De DW van mijn 14 jarige dochter wijkt minder dan 0,5 seconde af per maand, en toch zal ik er nooit een willen hebben, en draag bv liever een wat degelijker mechanisch minder nauwkeurig horloge. Precisie is dus niet allesbepalend.
Ik ben bv heel blij met m’n SKX die wat minder nauwkeurig loopt, maar voor die prijs mag je ook geen wonderen verwachten. Er zijn er die heel nauwkeurig zijn. Kwestie van wat meer geluk hebben.
Een nieuw horloge (zonder complicaties, edel-metaal of stenen) van bv meer dan 5k die 10 seconden of meer afwijkt per dag vind ik persoonlijk een wanprestatie van de fabrikant (uitzonderingen zijn Vintage horloges).
Mag ik toch vinden ? Blijkbaar ben ik niet de enige daarin, want anders zou er geen markt zijn voor bv Superlative Chronometers, en Master Chronometers zijn, toch ?

En laat ik het nu ook nog eens leuk vinden om te meten hoe precies een horloge loopt. Ieder zijn tik.

7 likes

:joy: :+1:

3 likes

Hahaha… Geweldig…! :):grinning:

1 like

Ik dank u eerst en vooral voor uw kleinerend antwoord, mijn hoed af daarvoor en nu zal ik het hierbij laten want anders worden er toch enkel maar dingen geschreven waar men vroeg of laat spijt van krijgt

Speciaal voor u…

8 likes

Ik heb 3 Breitling Aerospace horloges met SuperQuartz uurwerk. Ze wijken in de praktijk echt maar een paar seconden per jaar af, wat ruim onder de gegarandeerde 10 a 15 seconden is. Automaten spreken meer tot de verbeeldingen, en die heb ik ook, maar dit zijn onbetwist de meest praktische horloges om te dragen :slight_smile:

1 like

Goed lezen en begrijpen van een tekst blijkt soms nog een hele opgave. :sunglasses:

Fijne dag allemaal

2 likes

denk dat dit het goed illustreert. Rechts een automaat en links een quartz.

2 likes